صدای پای تهران در منطقه

۰۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۶۶۳۵ اخبار اصلی
پس از برگزاری اجلاس بیداری اسلامی، حضور روسای مجالس 17 کشور برای شرکت در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران، خبر از تلاش ایران برای تقویت گفتمان مقاومت و تلاش برای تغییر گفتمان غالب غرب در جریان تحولات اخیر خاورمیانه می دهد.
صدای پای تهران در منطقه

دیپلماسی ایرانی: بعد از برگزاری اجلاس بیداری اسلامی در تهران، این بار هیات های سیاسی و پارلمانی تعدادی از کشورها برای حمایت از مقاومت مردم فلسطین در تهران گردهم آمده اند تا گفتمان مقاومت محور مورد نظر ایران که چند ماه زیر سایه تحولات خاورمیانه و جنبش های دموکراسی خواهانه قرار داشت، بار دیگر فضای سیاسی منطقه را تحت الشعاع قرار دهد. احیای تفکر اسلام گرایانه ایران بعد از تلاش های ترکیه برای گفتمان سازی در منطقه، معنا و مفهوم خاصی دارد.

برخی کارشناسان بر این باورند که ایران بعد از گذشت 32 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان به دنبال اجرای تئوری تشکیل امت اسلامی، تقویت گروه های انقلابی یا کمک به استقرار حکومت های دینی در منطقه است و همایش ها و گردهمایی های اخیر در تهران نیز در خدمت این ایدئولوژی قرار دارد.

اغلب میهمانان و فعالان سیاسی کنفرانس بیداری اسلامی حامی نظریه تحقق امت اسلامی بودند. تهران تلاش می کند با اجرای یک دیپلماسی فراگیر وارد روند تحولات منطقه شود و سوگیری های غربی و مغایر با ایده آل های منطقه ای خویش را که چند ماهی است توسط ترکیه و غرب بر فضای سیاسی منطقه غالب آمده، خنثی کند. 

حالا نیز تهران میزبان روسای مجلس پنج کشور و هیات هایی از 12 کشور دیگر است که جهت شرکت در پنجمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین به ایران آمده اند. برگزاری این کنفرانس در شرایطی که نظام بین الملل با درخواست دولت و ملت فلسطین برای تشکیل یک کشور مستقل روبرو شده است، می تواند پیام ها و پیامدهای متفاوتی داشته باشد.

پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با حضور روسای مجلس و مقام‌های ارشد پارلمانی، صاحب‌ نظران برجسته مسلمان و غیرمسلمان و رهبران گروه‌های فلسطینی به مدت دو روز و با شعار "فلسطین، وطن فلسطینیان" در محل اجلاس سران برگزار می‌شود و انتظار می رود گفتمانی متمایز از آنچه محافل میانه رو و گروه های سازشکار چون دولت خودگردان فلسطین انتظار دارند، از آن ساطع شود.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به استقبال از مدعوین همایش رفته بود، در سخنانی گفت: این کنفرانس براساس مصوبه مجلس درباره یکی از مهم ترین مسائل جهان اسلام یعنی مسئله فلسطین برگزار می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط فعلی منطقه و با عنایت به بیداری اسلامی و نیز برگزاری اجلاس موفق و مهمی در این زمینه در تهران که جهانیان شاهد آن بودند، و نیز سخنان مقام معظم رهبری که امید و جان تازه ای را در این حرکت عظیم در جهان اسلام دمید، کنفرانس فلسطین هم مکمل اجلاس بیداری اسلامی است. علاوه بر این، با توجه به این تحولات، این کنفرانس می تواند سرمنشا حرکت جدیدی باشد که بتواند، این مقاومت عظیم را در عرصه فلسطین استحکام بیشتری بخشد.

همزمان با آغاز این همایش، برخی جراید و رسانه های اصولگرا که مواضعی نزدیک به جهت گیری های ایدئولوژیک نظام دارند، مطالبی را به صورت تحلیل و تفسیر آورده اند که در نفی رویکرد محمود عباس در ارائه درخواست تشکیل کشور فلسطینی به سازمان ملل است. حامیان سفت و سخت نظریه مقاومت بر این باورند که طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین، مغایر با آرمان های بزرگ فلسطینی ها و به معنی رسمیت دادن به یک کشور مستقل اسرائیلی است. اما طیف های میانه رو معتقدند که این طرح می تواند در شرایط فعلی به حداقلی از خواسته های فلسطینی ها جامه عمل بپوشاند ولی به معنی احقاق تمام حقوق آنها نیست و به گام های بعدی نیاز دارد.

همایشی که امروز تحت عنوان حمایت از انتفاضه فلسطین برگزار می شود، نه دنباله رو نگرش محمود عباس است و نه حامی طرح های مربوط به صلح و مذاکرات چهارجانبه. این کنفرانس نظیر کنفرانس بیداری اسلامی، از ایدئولوژی حداکثری جمهوری اسلامی در قبال فلسطین نشات می گیرد و تلاش می کند گفتمان مربوطه را در برابر فضاسازی ها و حرکت های میانه روانه در فضای عمومی منطقه مطرح و برجسته کند.

به نظر می رسد ایران به تدریج از انفعال چند ماهه ای که گفته می شد بعد از وقوع حوادث خاورمیانه و شمال آفریقا دچارش شده، خارج می شود تا بار دیگر گفتمان امت محور و آرمان های اصیل انقلاب اسلامی را در منطقه احیا کند. باید دید این روند چگونه پیش خواهد رفت و در عرصه دیپلماسی تا چه اندازه می تواند کشورها و گروه های اسلامی را با ایران همراه کند. 

نظر شما :