تحليل آبزرور: پيروزى جناح رايس بر جناح چنى

۰۷ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۶۵ سرخط اخبار
انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا درباره مسائل عراق، در پشت پرده، مسائل زیادی را به همراه دارد که مهمترین آن سرگردانی دولت بوش در میان نظرات متفاوت اعضای کابینه خود درباره بهبود روابط ایران و آمریکا است.

انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا درباره مسائل عراق، در پشت پرده، مسائل زیادی را به همراه دارد که مهمترین آن سرگردانی  دولت بوش در میان نظرات متفاوت اعضای کابینه خود درباره بهبود روابط ایران و آمریکا است.

 

مذاکرات 7 خرداد  سفیران ایران و آمریکا در عراق در حالی انجام می شود که در هفته گذشته شاهد شکل گیری تحولات جدیدی در سطح منطقه بوده ایم.از یک سو ایران از عمل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره توقف فعالیتهای هسته ای خودداری کرده و از سوی دیگر 9 فروند ناوآمریکایی با گذشتن از تنگه هرمز، وارد آبهای خليج فارس  شده اند ؛ ورود این تعداد ناو به همراه ناوهای هواپیما بر به خلیج فارس برخلاف آنچه فرماندهان آمریکایی اظهار می کنند حضور در تمرینات نظامی نیست، بلکه حضور این جنگ افزار های آمریکا در منطقه به خاطر این نکته است که به ایران نشان دهند سرپیچی ازعمل به قطعنامه شورای امنیت از اهمیت زیادی برای آمریکا برخوردار است.

 

انجام مذاکره با ایران که از سوی مقامهایی چون "رابرت گیتس" وزیر دفاع و"کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا به همراه چند تن از مشاورین و معاونان  وی از جمله نیکلاس برنز طرح شده، می تواند یک پیروزی برای این افراد در برابر "دیک چنی" معاون رئیس جمهور آمریکا تلقی شود.

 

دیک چنی که گفته می شود تصمیم گیرنده اصلی درباره عراق خود اوست ؛ به شدت با انجام مذاکره ایران و آمریکا مخالف بود و بر اساس خبرهایی که پیش از این نیز منتشر شده بود؛ کاخ سفید درباره برگزاری این مذاکره دچار دو دستگی شده بود. : به عبارت دیگر می توان گفت سیاست چگونگی تعامل با ایران هم اکنون در آمریکا به یک معضل تبدیل شده، زیرا دولت بوش دراین باره اتفاق نظر نداشته و می توان به جرات گفت که آمریکا در تعامل با ایران و چگونگی رفتار با تهران دچار سوء مدیریت شده است.

 

اگر وضع به همین منوال پیش رود ديک چنی مبارزه در هردو جبهه ایران و عراق را به مخالفان طرح های خود خواهد باخت و این امر با رو کردن بیشتر بوش به طرح های وزیر امور خارجه خود مبنی بر نزدیک شدن به ایران برای حل بحران عراق نمایان تر می شود.

 

اگر بوش همچنان از  طرح های رایس حمایت کند شاهد از بین رفتن احتمال حمله نظامی از سوی آمریکا خواهیم بود. 

 

ایران آمادگی خود را برای انجام گفتگوهای سازنده درباره بهبود اوضاع عراق با آمریکا اعلام کرده است؛ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته مذاکرات سفرای ایران و آمریکا در عراق 7 خرداد در بغداد و با حضور مقامهای عراقی برگزار می شود که گامی در جهت کمک به امنیت عراق خواهد بود .

نظر شما :