اردن نیز کابوسی جدید برای اسرائیل رقم زد

۲۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۷ کد : ۱۶۳۱۴ اخبار اصلی
تا دیروز این مصر بود که خواب را از دولت اسرائیل ربود و حالا نوبت اردن است تا کابوسی دیگر برای اسرائیل آن هم در مدت زمانی کمتر از یک ماه رقم بزند تا تنها کشور خاورمیانه‌ای که سفارت اسرائیل در آن فعال است و روابط دیپلماتیک دارد نیز تعطیل شود.
اردن نیز کابوسی جدید برای اسرائیل رقم زد
دیپلماسی ایرانی: متحدان اسرائیل یک به یک به لرزه در می‌آیند و قلب تلاویو را به لرزه در می‌آورند. تا دیروز این مصر بود که خواب را از دولت اسرائیل ربود و حالا نوبت اردن است تا کابوسی دیگر برای اسرائیل آن هم در مدت زمانی کمتر از یک ماه رقم بزند تا تنها کشور خاورمیانه‌ای که سفارت اسرائیل در آن فعال است و روابط دیپلماتیک دارد نیز تعطیل شود. این در حالی است که هفته پیش ترکیه نیز خواب را بر اسرائیلی‌ها حرام کرد تا تلاویو بیش از هر زمانی خود را در خاورمیانه در حال پوست انداختن تنها ببیند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، سفارت اسرائیل در اردن در حالی به سرنوشت سفارت‌خانه این رژیم در مصر مبتلا شد که پلیس اردن همانند مصر تلاش کرد از پس تظاهرکنندگان بر آید و اجازه ندهد که سفارت این رژیم در امان، محاصره شود، ولی پلیس از پس تظاهرکنندگان که گفته شده تعدادشان کم بود و نهایتا به 200 نفر می‌رسید بر نیامد و آنها در نهایت آسیبی را که می‌خواستند به ساختمان سفارت وارد آوردند. تا آن‌جا که سفیر اسرائیل و هیئت دیپلماتیک این رژیم مجبور به ترک اردن شدند.

حمله به سفارت اسرائیل در اردن آن هم تنها یک هفته پس از اتفاق مشابهی که در مصر رخ داد، بسیاری از تحلیلگران را به این باور رسانده است که تنش‌های سیاسی خاورمیانه علیه اسرائیل رو به افزایش است و در عین حال نشان از وجود اختلاف‌های عمیق و سنگین در میان جامعه عربی به ویژه فلسطینیان بر سر این موضوع دارد.

عمده تظاهرکنندگانی که سفارت اسرائیل را به محاصره خود در آورده بودند، مدافعان حقوق فلسطین بودند که می‌خواستند سفارت اسرائیل در اردن تعطیل شود.

این در حالی است که نگرانی‌ها از افزایش خشونت در خاورمیانه به شدت افزایش یافته و بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تلاویو برای جلوگیری از تشدید عملیات ضداسرائیلی در خاورمیانه دست به یک اقدام ایذایی بزند. پس از تسخیر سفارت اسرائیل در قاهره و اخراج هیئت دیپلماتیک اسرائیلی از آنکارا این سومین حادثه علیه این رژیم ظرف 10 روز گذشته محسوب می‌شود.

از سویی این تحولات با افزایش فشارهای جامعه جهانی به ویژه جامعه عربی به اسرائیل و ایالات متحده امریکا برای قبول به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل هم‌زمان شده است. محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی روز جمعه شب در حالی که تنها یک روز از اتفاق تلاش برای تسخیر سفارت اسرائیل در اردن می‌گذشت، اعلام کرد، ظرف روزهای آینده به سازمان ملل می‌رود و برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس و بر اساس مرزهای 1967 اقدام خواهد کرد.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل اعلام کرد، سفیر این رژیم در اردن روز یک‌شنبه (18 سپتامبر) به محل ماموریت خود باز خواهد گشت.

در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی میدانی از اردن نوشت، مردم اردن دیگر نسبت به تغییر سیاست اسرائیل ناامید شده‌اند و برای همین است که خواستار بسته شدن سفارت این رژیم در عمان، اخراج سفیر و لغو معاهده صلح میان اسرائیل و اردن که در سال 1994 بسته شده، هستند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز این تنها بخشی از موج هیجان‌های ضد اسرائیلی در اردن است که در حقیقت سراسر خاورمیانه را در بر گرفته است.

سامر ابو غوش، دندانپزشک و از فعالان سیاسی که همانند بسیاری از جمعیت مردم مصر اصالت فلسطینی دارد در این باره می‌گوید: «این برای اردن عار است که میزبان سفیر اسرائیل در اردن باشد. البته ما توقع داشتیم افراد بیشتری در این تظاهرات شرکت کنند و شمار معترضان به ده‌ها هزار نفر برسد ولی جالب‌تر آن که با همین تعداد کم سفیر اسرائیل این قدر ترسید که فورا خاک اردن را ترک کرد.»

نزدیک به 70 درصد جمعیت اردن را اردنی‌های فلسطینی‌تبار تشکیل می‌دهند که پس از جنگ‌های اعراب و اسرائیل در سال‌های گذشته به این کشور مهاجرت کرده‌اند. اسرائیل تا کنون تلاش‌های بسیاری کرده است که اردن را به کشوری برای فلسطینیان تبدیل کند ولی این تلاش‌ها تا کنون راه به جایی نبرده‌اند.

رامی عیاش، جوان 23 ساله اردنی که او نیز اصالتا فلسطینی محسوب می‌شود و ساکن اردوگاه البقعه در شمال اردن بوده است نیز در این باره می‌گوید: «این قابل قبول و ممکن نیست که مصری‌ها بیش از ما مدافع فلسطینیان باشند. آتش زدن پرچم اسرائیل و شعار دادن علیه سفیر این رژیم در اردن و او را خوک نامیدن کمترین چیزی بود که انجام دادیم.»

در تظاهرات روز پنج‌شنبه برخی از افراد حاضر در تظاهرات خواستار فتح اراضی اشغالی فلسطینی 1948 شدند که از رود اردن تا دریای مدیترانه را شامل می‌شود و اسرائیل بر اساس آن رژیم خود را تشکیل داده است.

 

نظر شما :