امریکا از ترکیه انتظار دیگری دارد

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۶۲۲۱ اخبار اصلی
آن‌چه باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به ترکیه می‌شود این است که این کشور در یک وضعیت منطقه‌ای بحرانی به دنبال گسترش نقش منطقه‌ای‌اش از بالکان تا آسیای میانه و خاورمیانه است. آن‌چه باعث می‌شود که توجه‌ها به ترکیه بیشتر شود اهتمام ویژه ترکیه به خاورمیانه از دو دریچه موضوع فلسطین و دیگری بهار عربی است.
امریکا از ترکیه انتظار دیگری دارد
 دیپلماسی ایرانی: بحث استقرار سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه که آنکارا هفته پیش برای میزبانی از آن اعلام آمادگی کرد، هم‌زمان با اخراح سفیر اسرائیل و هیئت دیپلماتیک از این کشور در پی عدم عذرخواهی اسرائیل از ترکیه بر سر کشتن 9 تبعه ترک در پی حمله به کاروان آزادی، برای بسیاری از تحلیلگران این پرسش را به وجود آورده است که ترکیه از پیگیری این سیاست دو گانه چه هدفی را دنبال می‌کند؟ در حالی که ترکیه با ایران هم‌پیمانی استراتژیک امضا کرده و خود را دوست ایران می‌داند اعلام آمادگی برای میزبانی سپر دفاع موشکی ناتو آن هم در مناطق مرزی ایران چه معنایی می‌دهد؟

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و در این باره می‌نویسد: در سال 1961 ایالات متحده امریکا سلاح هسته‌ای را در ترکیه مستقر ساخت تا بدین ترتیب به روسیه فشار بیاورد که موشک‌هایش را از کوبا خارج کند. این مسئله ظاهرا به شکل دیگری در حال تکرار است. ترکیه این بار اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند میزبان سپر دفاع موشکی پیمان آتلانتیک شمالی برای مقابله با موشک‌های دوربرد ایران باشد. تهران در قبال این تصمیم ترکیه مواضع محافظه‌کارانه‌ای داشته است، در عین حال روسیه نیز به طبیعت حال به این تصمیم ترکیه واکنش نشان داده و همچنان می‌گوید که نمی‌تواند خود را قانع کند که اصرار امریکا به استقرار سپر دفاع موشکی در کشورهای اروپایی هدفش فقط ایران است.

در ادامه این یادداشت آمده است: آن‌چه باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به ترکیه می‌شود این است که این کشور در یک وضعیت منطقه‌ای بحرانی به دنبال گسترش نقش منطقه‌ای‌اش از بالکان تا آسیای میانه و خاورمیانه است. آن‌چه باعث می‌شود که توجه‌ها به ترکیه بیشتر شود اهتمام ویژه ترکیه به خاورمیانه از دو دریچه موضوع فلسطین و دیگری بهار عربی است. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در حال حاضر خود را پشتیبان و همراه اصلی بهار عربی از مصر و تونس و لیبی گرفته تا سوریه می‌داند. وی هم‌زمان با اتخاذ این سیاست رهبری جبهه رویارویی با اسرائیل را از زمان حمله این رژیم به کاروان آزادی که در سال گذشته میلادی صورت گرفت تا زمان اخراج سفیر اسرائیل و تقویت حضور ناوهای جنگی‌ کشورش در شرق دریای مدیترانه، بر عهده گرفته است.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: در همه ادوار اردوغان تلاش کرده در اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای‌اش تایید امریکا را با خود داشته باشد به گونه‌ای که خود را قدرت رقیب با ایران معرفی کرده است. وی تلاش کرده این گونه بگوید که کشوری که در آن حزب اسلامی معتدل قدرت را در دست دارد می‌تواند نمونه مناسبی برای احزاب اسلامی در دیگر کشورهای منطقه باشد که در مصر، تونس و لیبی می‌خواهد به قدرت برسد. همچنین این وضعیت می‌تواند موجب ایجاد یک شبکه اسلامی قدرتمند در برابر اسلام‌گرایان تندرو از طیف القاعده شود. در نتیجه ایالات متحده در اسلام ترکی راه خروجی برای خروج از تنگنای سازمان‌های اسلامی تندرو می‌بیند. تنها محافظه‌کاری که امریکا نسبت به ترکیه دارد، به اختلاف‌های جدیدی است که میان این کشور با اسرائیل رخ داده است. در روابط این دو هم‌پیمان سابق بحران شدید رو به افزایشی حاکم شده که مبنای سیاست‌های امریکا در خاورمیانه را که ده‌ها سال بر روی آن مبانی ساخته شده به لرزه انداخته است. به رغم وجود این اختلاف با اسرائیل، اردوغان با مردم خاورمیانه ابراز هم‌دری می‌کند و بدین ترتیب ترکیه نقشی جدید برای خود در منطقه ایجاد کرده است. در حالی که امریکا از آنکارا انتظار دارد که بازیگری تاثیرگذار در مواجه با ایران و عامل فشاری علیه سوریه و نه یک قدرت رو در رو با اسرائیل باشد.

در پایان این یادداشت آمده است: به رغم وجود تناقض در برخی مطالبات دو گانه امریکا در اعطای نقش به ترکیه، اختلاف‌های آنکارا با اسرائیل رو به افزایش است اگر چه برای آسودگی خیال امریکا پذیرفته است که سپر دفاع موشکی را در خاک خود برای مواجهه با ایران بپذیرد. قطعا ترکیه با اتخاذ این سیاست دو گانه به دنبال منافع غنی‌تری در منطقه است که می‌تواند همراهی دیگر کشورهای منطقه را با خود به دنبال داشته باشد.


نظر شما :