نسخه‌ای که برای چهارمین بار تجدید شد

۲۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۶۱۹۹ اخبار اصلی
دور چهارم سفرهای استانی دولت با وجود برخی مخالفت ها و انتقادها، با سفر محمود احمدی نژاد و هیئت همراه به استان اردبیل آغاز می شود. سفرهای استانی پیش رو از چند جهت برای دولت حائز اهمیت است.
نسخه‌ای که برای چهارمین بار تجدید شد
دیپلماسی ایرانی: بعد از انتخابات پرحادثه سال 88 کمتر کسی تصور می کرد احمدی نژاد و تئوریسین های اطرافش بازهم به فکر سفرهای استانی باشند. بسیاری از منتقدان تصور می کردند این سفرها عمدتا جنبه تبلیغاتی داشته و بیش از هر چیز با موضوع توزیع پول در استان ها و شهرستان های دور و نزدیک برای پیروزی مجدد احمدی نژاد و یارانش در انتخابات ارتباط داشته باشد.

احمدی نژاد سال 88 در ساختمان ریاست جمهوری باقی ماند ولی سفرهای هیئت دولت به استان ها همچنان ادامه دارد. در فاصله دور سوم و دور چهارم مسافرت های دولت، خیلی چیزها تغییر کرده است. خیلی ها امروز منتظرند تا استقبال توده ها و گروه هایی را که همواره در آستانه سفرهای دولت، به پای خودروی حامل احمدی نژاد می رفتند، مشاهده کنند. برخی می گویند اتفاقات چند ماه پیش محبوبیت احمدی نژاد را نزد هواداران اعتقادی و ولایی سابقش تنزل داده و برخی معتقدند تقابل های چند ماهه میان نزدیکان رئیس جمهور و اصولگرایان منتقد تاثیر چندانی در افول جایگاه مردمی او نداشته است.

احمدی نژاد طی ماه های گذشته علاوه بر مسئولیت های رایج ریاست جمهوری، مسئولیت حفاظت از حلقه اطرافیانش را هم برعهده داشته و فشارهای مخالفان را تحمل کرده است. البته کارشناسان سیاسی می گویند او هنوز گذرگاه اصلی را رد نکرده و تا انتخابات اسفندماه با چالش ها و درگیری هایی با نهادهای مختلف و حتی برخی نهادهای زیردست خود مواجه خواهد بود.

نقش اسفندیار رحیم مشایی و یارانش در برنامه ریزی و اجرای سفرهای استانی نقشی کتمان ناپذیر است. بدون تردید آغاز مجدد این سفرها با وجود هزینه بر بودن، می تواند خونی تازه در رگ های دولت به جریان بیندازد و تا اندازه ای از فشارهای وارده بر او و نزدیکانش کاسته و همدلی ها و همراهی ها را در استان ها با دولت دهم افزایش دهد.

طی ماه های گذشته حجم انتقادها و حمله ها به دولت دهم از سوی جناح های مختلف بی سابقه بوده و حتی کار به انتقاد از نحوه اجرای قانون هدفمنمدی یارانه ها که موضوعی تابو محسوب می شد نیز کشیده شده است. آمارهای دولتی یک به یک زیرسوال می رود و برخی نزدیکان احمدی نژاد یا دستگیر و یا تهدید به بازداشت می شوند. روزنامه و رسانه دولت به تنها تریبون تمام و کمال وی بدل شده و یک تنه به دفع امواج انتقادها مشغول است. حتی صداوسیما یار همیشگی احمدی نژاد که در سنگ تمام گذاشتن برای او به همه کاری دست زده و حتی از اعطای تریبون به امثال هاشمی رفسنجانی برای دفاع از خود جلوگیری کرده، این روزها لب به انتقادهای ریز و درشت گشوده و در کمال تعجب نیش و کنایه های آبداری روانه احمدی نژاد و مشایی می کند.

البته محمد احمدی نژاد همچنان گفتگوها یا مونولوگ های گاه گاه با مردم را در تلویزیون از دست نداده و با وجود اینکه در ستیز و تقابل با منتقدان اصولگرا قرار دارد، همچنان با چراغ سبز صداوسیما روبروست و البته حرمت میزبان را نگه می دارد و درباره مسائل داخلی جز به نقاط مشترک و همسو با محورهای کلی نظام نمی پردازد.

اکنون دور چهارم سفرهای استانی در میان انتقادهای مخالفان جدید و قدیم بر سر هزینه های تحمیلی این سفرها با عزیمت هیئت دولت به استان اردبیل برپا می شود. گفته می شود دولت از یکسو با مشکلات عدیده مالی روبروست و از سوی دیگر هنوز نتوانسته بسیاری از وعده های سفرهای پیش را در استان ها محقق سازد. با این حال ترجیح تئوریسین های دولت بر این بوده تا کاروان سفرها بار دیگر راه بیفتد چرا که آنها معتقدند منافعی که در این سفرها نهفته است بیش از مضرات آن است.

بسیاری تصور می کردند احمدی نژاد دیگر نیازی به تبلیغات انتخاباتی و جلب رای توده ها ندارد و بنابراین سفرهای استانی تازه ای در کار نخواهد بود. اما گویی در هنگامه تنش های میان گروهی، گسترش تحریم های خارجی، مشکلات اقتصادی جامعه و نیاز به افزایش امید و انگیزه مردم در آستانه انتخابات مجلس، نسخه ای بهتر از سفرهای استانی وجود نداشته باشد. این سفرها علاوه بر انسجام بخشیدن به اعضای دولت و استانداران و مسئولان استان ها، این حسن را در خود دارد که به احمدی نژاد فرصت می دهد تا پای موضوعات جدیدی را به دایره گفتمانی خود باز کند و ضمن تشریح فضای خارجی و تاثیرات و تقصیرات تحریم ها، گسل های اجتماعی ایجاد شده در ماه های گذشته را پر کند و اعتماد را به مردم و قوت قلب بیشتر را به دولت خود اعطا کند.

 

نظر شما :