منافقین تروریست ماندند، بائر و فتال امیدوار شدند

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۵۶۳۹ اخبار اصلی
امریکایی‌ها امیدوارند با نگه داشتن نام منافقین در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه این کشور، ایران را مجاب کرده باشند تا در قبال دو امریکایی دستگیر شده متهم به جاسوسی نرمش نشان دهد.
منافقین تروریست ماندند، بائر و فتال امیدوار شدند
دیپلماسی ایرانی: با وجود همه تلاش‌هایی که سازمان مجاهدین خلق (منافقین) طی ماه‌های گذشته از خود نشان دادند و سعی کردند وزارت خارجه ایالات متحده را وادار به خروج نام سازمانشان از فهرست گروهک‌های تروریستی کنند، اما وزارت خارجه امریکا در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد سازمان موسوم به مجاهدین خلق، ارتش آزادیبخش ملی و شورای ملی مقاومت در فهرست تروریستی سال 2011 این وزارتخانه ابقا شده اند.

در این گزارش که امسال با سه ماه تاخیر منتشر شده، درباره گروهک منافقین آمده است: سازمان مجاهدین خلق اول بار در هشتم اکتبر 1997 به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین شد. این سازمان یک سازمان مارکسیست - اسلامی است که در پی سرنگونی نظام ایران از طریق شاخه نظامی خود، ارتش آزادی خواه ملی و جبهۀ سیاسی اش شورای ملی مقاومت ایران است.

در گزارشی که وزارت خارجه امریکا از فعالیت‌ها و تاریخچه این سازمان تروریستی منتشر کرده، به شهادت افرادی چون آیت الله بهشتی، محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر و علی صیاد شیرازی نیز اشاره و تاکید شده است که رهبران این سازمان پس از رویارویی نظامی با دولت ایران از این کشور گریختند و فعالیت‌های خود را به خارج از کشور منتقل کردند.

این گزارش همچنین به اقدام‌های خرابکارانه و تروریستی این گروه در ایران و فعالیت‌های برون مرزی و تشکیلاتی آنها در کشورهای خارجی اشاره کرده و در بخش‌هایی نیز به شرح توانمندی‌های نظامی و کمک‌های خارجی آنها پرداخته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: "قبل از اینکه عملیات آزادی عراق در سال 2003 آغاز شود، سازمان مجاهدین خلق همۀ کمک‌های نظامی و بیشتر حمایت مالی خود را از صدام حسین دریافت می کرد. سقوط رژیم صدام حسین سبب شده است که سازمان مجاهدین خلق به طور روزافزون بر سازمان‌های صوری برای درخواست کمک از جوامع ایرانی دور از وطن متکی باشد."

طی ماه‌های گذشته حامیان این سازمان تروریستی که در کشورهای مختلف حضور دارند، تصمیم گرفتند یکسری اقدام‌های تبلیغاتی را برای سازمان متبوع خود انجام دهند و با برپایی کنگره‌ها و نشست‌هایی در شهرهای مختلف، خود را به عنوان یک سازمان سیاسی و زخم خورده از نظام جمهوری اسلامی معرفی کنند. در این برنامه‌ها مظلوم نمایی و تطهیرسازی این گروه جزو اهداف اصلی بوده است. آنها قصد داشتند از حوادثی که در پادگان اشرف عراق رخ داد و به درگیری اعضای این گروه با نیروهای دولتی عراق و کشته شدن برخی اعضای این سازمان انجامید نیز در مانورهای تبلیغی خود استفاده کنند.

گفته می شود مبالغ هنگفتی از سوی حامیان مالی این سازمان خرج شد تا نظر مقام‌های مسئول و تصمیم گیرنده در پرونده این گروهک را در امریکا جلب کرده و نام خود را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کنند. دو ماه گذشته اوج این تحرکات بود. در گردهمایی‌هایی که از سوی این گروهک برگزار شد، چهره‌های شناخته شده و برخی سناتورهای دیروز و امروز امریکایی نیز حضور داشتند ولی ظاهرا همه اینها کافی نبوده تا پرده بر اقدام‌های تروریستی این گروه طی سال‌های گذشته بیندازد.

در این میان این استنباط نیز مطرح شده است که ایالات متحده امریکا امیدوار است با نگه داشتن نام منافقین در فهرست گروه‌های تروریستی و عقیم گذاشتن تلاش‌های تبلیغاتی آنها بتواند به آزادی دو شهروند خود که به اتهام جاسوسی در زندان اوین تهران به سر می برند کمک کند.

برخی منابع خبری روز شنبه اعلام کردند که جاشوا فتال و شین بائر به اتهام ورود غیرقانونی به ایران و اقدام به جاسوسی هر کدام به هشت سال زندان محکوم شده اند. این رای بدوی و قابل تجدیدنظر است. دادستان تهران نیز این حکم اولیه را تایید کرده است و مقام‌های واشنگتن می کوشند از طریق سفارت سوئیس و واسطه‌های خود در تهران، اقدامی برای آزادی دو شهروند خود صورت دهند.

چند روز پیش علی اکبر صالحی وزیر خارجه و دانایی فرد سفیر ایران در بغداد ابراز امیدواری کرده بودند که زمینه آزادی فتال و بائر به زودی فراهم شود. پیش از این و در آستانه نوروز 1390 نیز زمزمه‌هایی مبنی بر دیدار معاون رئیس جمهور (اسفندیار رحیم مشایی) با سفیر سوئیس و احتمال سفر وی به امریکا شنیده شد که برخی از آن اینگونه تعبیر کردند که ممکن است یکی از موضوعات مورد مذاکره در سفر مشایی به امریکا، وضعیت دو تبعه امریکایی باشد.

حالا در آستانه سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل، خبر محکومیت هشت ساله این دو امریکایی، بار دیگر حاشیه ساز و جنجالی خواهد شد و احتمالا فضای سفر او را تحت الشعاع قرار خواهد داد. امریکایی‌ها امیدوارند با محکوم کردن مجدد سازمان منافقین و نگه داشتن آنها در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه، ایران را مجاب کرده باشند که در قبال دو امریکایی دستگیر شده متهم به جاسوسی نرمش نشان دهد. شاید امریکایی‌ها امیدوارند با نزدیک شدن به زمان سفر احمدی نژاد به نیویورک، این چرخش رفتاری را در ایران مشاهده کنند. اما بطور حتم آنها نیز از معادلات داخلی ایران و کشمکش‌های چند ماهه میان دولت و قوای دیگر مطلع اند و برای پادرمیانی در این قضیه زیاد روی شخص رئیس جمهور یا معاونش حساب نمی کنند.

 

نظر شما :