هزینه ناآرامی‌های بحرین را امریکا می‌پردازد

۰۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۷ کد : ۱۴۹۰۱ اخبار اصلی
منابع نزدیک به مذاکرات امریکا و شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده‌اند که اعضای شورای همکاری تلاش می‌کنند که امریکایی‌ها را راضی کنند که ناوگان پنجم خود را از بحرین به نقطه‌ای دیگر منتقل کنند و می‌گویند که با این کار از تنش در ‌بحرین کاسته خواهد شد.
هزینه ناآرامی‌های بحرین را امریکا می‌پردازد

دیپلماسی ایرانی: منابع خبری می‌گویند ممکن است در پی آغاز مذاکرات ایران و عربستان و رفع تنش در روابط دو کشور ایالات متحده مجبور شود هزینه آن را خود بپردازد و ناوگان پنجم خود را از سواحل بحرین خارج کند.

به گزارش روزنامه تایمز لندن، برای بازگشت آرامش به بحرین و رفع نگرانی‌ها و تنش‌ها در آن که باعث نگرانی شدید کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی شده، رایزنی‌هایی میان تهران و ریاض آغاز شده که بر اساس آن در برابر بهبود روابط ایران و عربستان و کاهش تنش‌ها در بحرین امریکا ناوگان پنجم خود را از بحرین خارج کند.

منابع نزدیک به مذاکرات امریکا و شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده‌اند که اعضای شورای همکاری تلاش می‌کنند که امریکایی‌ها را راضی کنند که ناوگان پنجم خود را از بحرین به نقطه‌ای دیگر منتقل کنند و می‌گویند که با این کار از تنش در ‌بحرین کاسته خواهد شد.

طی ناآرامی‌های اخیر بحرین که از ماه فوریه به طور رسمی آغاز شد نزدیک به 32 نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند. همچنین صدها نفر نیز به اتهام تلاش برای براندازی نظام سلطنتی به زندان افتاده‌اند که در میان زندانیان کودکان، زنان و دو تن از نمایندگان مجلس نیز دیده می‌شوند. معترضان بحرینی خواستار اصلاح قانون اساسی و اعطای حقوق شهروندی و برخورد برابر حکومت با همه شهروندان بحرینی هستند. نزدیک به 70 درصد بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند در حالی که اقلیت سنی بر این کشور حکومت می‌کنند.

در همین رابطه گفته می‌شود ایالات متحده مجبور شده چند میل دریایی ناوگان دریایی خود را از منامه دور کند. معترضان بحرینی معتقدند که حضور نیروهای امریکایی در بحرین به مقام‌های حکومت بحرین قوت قلب داده است که با اطمینان بیشتری به برخورد و ضد و خورد با مخالفان بپردازند. مسئله‌ای که باعث نگرانی امریکایی‌ها نیز شده است. اکنون پیش‌بینی می‌کنند در صورت اعلام رسمی ایالات متحده مبنی بر جابه‌جایی این ناوگان از بحرین به نقطه‌ای دیگر فضای سیاسی ملتهب بحرین آرامش بیشتری به خود ببیند و ضمن این که حکومت مجبور به عقب‌نشینی در برابر تظاهرکنندگان شود، اپوزسیون بحرینی نیز با جدیت بیشتری به میز مذاکره باز گردد.

برخی منابع مطلع گفته‌اند که امریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ناوگان پنجم خود را اوایل مارس یا آوریل سال آینده میلادی جابه‌جا کرده و به نقطه‌ای دیگر در خلیج فارس ببرند.

یک دیپلمات امریکایی در بحرین در این باره گفت: «حضور نظامی ما در بحرین در حال حاضر به هیچ وجه به نفع ما نیست و این مسئله باعث می‌شود تنها هزینه‌های ما در این کشور و در منطقه خلیج فارس افزایش یابد.»

گفته می‌شود امریکایی‌ها در حال بررسی مکان‌های احتمالی این انتقال هستند و در نظر دارند که این ناوگان را به امارات یا قطر منتقل کنند. اما مسئله‌ای که برای امریکایی‌ها وجود دارد سختی و هزینه‌های این جابه‌جایی است و گفته‌اند که در صورت تصمیم قطعی برای جابه‌جایی این کار مدتی زمان خواهد برد.

با این حال امریکایی‌ها در حال مذاکره برای جابه‌جایی این ناوگان به دبی در بندر جبل علی هستند در حالی که اماراتی‌ها چندان تمایلی به قبول آنها ندارند و می‌گویند که ممکن است این کار در نهایت هزینه‌های سنگینی را متحملشان کند. با این حال اماراتی‌ها امیدوارند که بتوانند در مذاکراتشان در این زمینه به نتایج قابل قبولی برسند و با کمترین هزینه ناوگان پنجم امریکایی‌ها را بپذیرند.

هم‌زمان امریکایی‌ها با قطری‌ها نیز وارد مذاکره شده‌اند. قطر در حال ساخت فرودگاهی جدید در دوحه است و به اطلاع امریکایی‌ها رسانده در صورت نیاز حاضر است در کنار این فرودگاه یک پایگاه هوایی نیز تاسیس کند تا نیاز امریکایی‌ها را بر آورده سازد.

امریکایی‌ها می‌گویند در حال حاضر تمایل ندارند ناوگان هوایی را به طور کامل به کشوری دیگر منتقل کنند چرا که این کار هزینه‌های بسیاری را متحمل آنها خواهد کرد.

ناوگان پنجم امریکا شامل 40 ناوچه جنگی است که در آن 30 هزار سرباز کار می‌کنند. مقامات امریکایی گفته‌اند که فشارهای سیاسی بر آنها به اندازه‌ای بالا است که احتمال اتخاذ تصمیمی برای این جابه‌جایی وجود دارد.

گایبز ویتل، پ‍ژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه در لندن در این باره می‌گوید: «تصمیم برای انجام این جابه‌جایی در نهایت بر عهده وزارت امور خارجه امریکا خواهد بود و وزارت دفاع نمی‌تواند در این زمینه تصمیم نهایی را بگیرد. در رابطه با هزینه‌های این جابه‌جایی نیز گفته می‌شود قطر و امارات در حال رقابت با یکدیگر برای تامین هزینه‌های مورد نیاز آن هستند ولی هر دو کشور می‌خواهند که در نهایت کمترین هزینه‌ها متوجه آنها شود و حتی‌المقدور هزینه‌های آن به گردن خود امریکایی‌ها بیفتد.»

به اعتقاد برخی کارشناسان خروج ناوگان پنجم امریکا از بحرین ضربه سختی به حکومت آل خلیفه که تبدیل به یک هم‌پیمان مهم برای امریکا در خلیج فارس شده بود، محسوب می‌شود و حتی ممکن است جایگاه سیاسی آن را هم در بحرین و هم در منطقه تضعیف کند. در این صورت احتمال وابستگی بحرین به عربستان بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

روابط منامه – واشنگتن پس از آغاز تظاهرات اخیر در این کشور و برخورد شدیدی که آل خلیفه با معترضان داشت رو به وخامت گذاشت که ورود نیروهای امریکایی به بحرین بر حجم این تنش‌ها افزود.    

نظر شما :