ضرر این مذاکره به گردن شماست آقای اوباما

۰۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۴۹۰۰ اخبار اصلی
منابع دیپلماتیک امریکایی می‌گویند که در صورت انجام مذاکرات ایران و عربستان امریکا در وضعیتی بسیار سختی قرار خواهد گرفت و نیازمند مذاکره مستقیم با ایران خواهد شد.
ضرر این مذاکره به گردن شماست آقای اوباما
 دیپلماسی ایرانی: پس از آن که چند هفته پیش اعلام شد که عربستان سعودی به صورت جزئی نیروهای نظامی خود در چارچوب سپر دفاع جزیره را از بحرین خارج می‌کند، کنجکاوی گسترده‌ای در جهان عرب که اکثرا از اکثریت شیعه بحرین و هم‌پیمان اسلامی آن ایران می‌ترسند به وجود آمد. همگان می‌پرسند که چه شد عربستان پذیرفت از بحرین عقب‌نشینی کند. یکی از کشورهایی که بیشترین کنجکاوی را در این زمینه دارد و دیپلمات‌های خود را مامور کرده تا این موضوع را به دقت پیگیری کنند، ایالات متحده است. به ویژه پس از آن که دریافت که در هفته‌های اخیر پنج جلسه رسمی میان تهران و ریاض برگزار شده تا کاهش تنش در روابط دو کشور را مورد بررسی جدی قرار دهند. تا کنون عالی‌ترین آنها در سطح معاونان وزیر امور خارجه دو طرف بوده است که مذاکرات مفصلی درباره چگونگی بهبود روابط میان دو کشور داشته‌اند.

اطلاعات رسیده حاکی از آن است که ایرانی‌ها تلاش کرده‌اند تا کویت را به سمت خود بکشانند و آنها را دلال برقراری این رابطه کنند. اما عربستانی‌ها با این کار مخالفت کرده‌اند و خواسته‌اند که محور مذاکرات به اسم مجلس شورای همکاری خلیج فارس باشد و در این رابطه به ایرانی‌ها یادآوری کرده‌اند که همواره به سیاست‌های شورای همکاری خلیج فارس اعتماد داشته‌اند و صرف نظر از اختلافاتی که در مواردی در سال‌های اخیر به وجود آمده، روابط حسنه‌ای با آن داشته‌اند از این رو این بار نیز می‌توانند به حل اختلافات پیش آمده بپردازند و ضمن محوریت قرار دادن شورای همکاری در مذاکرات مصالحش را نیز دنبال کنند. عربستانی‌ها از ایران می‌خواهند که همان طور که در مذاکرات جامعه جهانی با ایران بر سر پرونده هسته‌ای در چارچوب پنج به علاوه یک توانستند از طریق ترکیه و برزیل در این مجموعه شکاف ایجاد کند این بار شانس خود را از طریق شورای همکاری بیازماید.

اما پرسش این است که آیا عربستان سعودی به عنوان هم‌پیمان نخست امریکا در جهان می‌خواهد با ایران وارد مذاکره شود بدون این که امریکا را به عنوان شریک مذاکره دخالت دهد؟ عربستان چه هدفی را از این کار دنبال می‌کند؟

دیپلمات‌ها و پژوهشگران امریکایی می‌گویند که مقامات ارشد عربستانی بر تمامی ارتباط‌هایی که میان تهران و واشنگتن برقرار است اشراف کامل دارند. آنها دریافته‌اند که همکاری‌های میدانی ایران و امریکا در طول سالیان گذشته جزئی بوده و محدود به عراق و افغانستان بوده است.

از سویی امریکا بی‌میل نیست که روابط تهران – ریاض حسنه شود چرا که می‌خواهد نیروهای خود را تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج کند و می‌خواهد این عقب‌نشینی در کمترین حد تنش‌ها باشد به ویژه این که روابط حاکمان فعلی عراق با ایرانی‌ها نیز بسیار حسنه و نزدیک است. امریکا خوب می‌داند که اگر رضایت ایران برای بقای نیروهایش جلب نشود برای حفظ جان شهروندان و نیروهایش در عراق باید چه مشکلاتی را متحمل شود. لازم به یادآوری هم نیست که امریکایی‌ها دیگر اکنون دریافته‌اند که نقش ایران در عراق تا چه اندازه پررنگ و نافذ است.

در عین حال عربستانی‌ها به خود می‌گویند اگر بنا باشد برقراری رابطه به ایران به نفع خود و منطقه خلیج فارس باشد دیگر چه نیازی است که از امریکایی‌ها اجازه بگیرند؟ خصوصا عربستانی‌ها به این درک رسیده‌اند که امریکایی‌ها برای خروج نیروهای خود از عراق هیچ برنامه‌ای برای پر کردن خلاء امنیتی ناشی از خروجشان توسط ایران تدارک ندیده‌اند و اگر هم بخواهند در این رابطه کاری کنند توانایی انجام این کار را ندارند.

عربستانی‌ها همچنین به این واقعیت رسیده‌اند که نمی‌دانند در صورتی که رودر رویی‌شان با ایران به اوج برسد امریکایی‌ها تا کجا توان حمایت از آنها را دارند. این در حالی است که آنچه در این میان بیش از همه عربستانی‌ها را نگران می‌کند احتمال رسیدن به توافقی میان ایران و امریکا است که امکان دارد در آن صورت عربستانی‌ها را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

پرسشی که در این جا به وجود می‌آید این است که مذاکرات ایران و عربستان در صورتی که انجام شود چه تاثیری بر امریکایی‌ها خواهد گذاشت؟ منابع دیپلماتیک امریکایی می‌گویند که در این صورت امریکا در وضعیتی بسیار سخت و بغرنج قرار خواهد گرفت و در این صورت این امریکا خواهد بود که نیازمند مذاکره مستقیم با ایران می‌شود، چرا که به پتانسیل عملی، نفوذ و نیروی ایران در عراق نیاز دارد. در صورت انجام هر گونه مذاکره مستقیم میان ایران و عربستان امریکا بسیار ضرر خواهد کرد. علاوه بر آن دقیقا نمی‌داند که نتایج این مذاکرات به کجا خواهد کشید فقط این را می‌داند که هر چه باشد یکی از نتایج آن بازگشت آرامش به بحرین خواهد بود. در این صورت امریکایی‌ها از خود می‌پرسند چه اتفاقی خواهد افتاد اگر مذاکرات ایران و عربستان تا به آنجا گسترش یابد که ایران به بحرین تضمین دهد که امنیت بحرین و عربستان را تامین خواهد کرد به شرطی که ناوگان پنجم نظامی امریکا از بحرین خارج شود؟ قطعا عربستانی‌ها انتظار دارند که کاخ سفید در هر حالتی در حمایت از آنها همه گونه هزینه‌ای را بپردازد و حتی اگر لازم شد در برابر ایران سد بزرگی ایجاد کند، که قطعا اگر کار به این جا برسد مذاکرات ایران و عربستان شکست خواهد خورد. مشکل حقیقی امریکایی‌ها این است که خود را در وضعیت بسیار سختی می‌بینند چرا که می‌گویند ایران بیش از اندازه پایش را از گلیمش دراز کرده است.      

منبع: النهار 


نظر شما :