خصومت عربستان با ایران این بار از طریق پرونده هسته‌ای

۰۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۴۷۶۸ اخبار اصلی
خصومت عربستانی‌ها علیه ایران روز به روز بیشتر می‌شود. پس از آن که در جبهه‌های مختلف عربی از عراق و لبنان و فلسطین گرفته تا مصر و تونس متحمل خسارت‌های سنگین شدند و خود را بیشتر در معرض رقابت با ایران دیده‌اند، اکنون عربستانی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را بهانه قرار داده اند.
خصومت عربستان با ایران این بار از طریق پرونده هسته‌ای
دیپلماسی ایرانی: خصومت عربستانی‌ها علیه ایران روز به روز بیشتر می‌شود. پس از آن که در جبهه‌های مختلف عربی از عراق و لبنان و فلسطین گرفته تا مصر و تونس متحمل خسارت‌های سنگین شدند و خود را بیشتر در معرض رقابت با ایران دیده‌اند، اکنون عربستانی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را بهانه قرار داده و اعلام کرده‌اند که برنامه‌های هسته‌ای ایران بیش از آن که تهدیدی علیه اسرائیل باشد، علیه عربستان سعودی است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که پرونده هسته‌ای‌اش به هیچ وجه جنبه نظامی ندارد و تنها و تنها اهداف صلح‌آمیز را تعقیب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، در حالی که تنها دو روز از اعلام نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات هسته‌ای فردو در نزدیکی قم در ایران می‌گذرد، عربستانی‌ها روز سه‌شنبه 19 ژوئیه در نشستی سیاسی که توسط موسسه امنیت جهانی (Global Policy Institute) در لندن برگزار شد و عنوان "عربستان و خلیج فارس، خانه‌ای شناور بر روی ماسه" (Saudi Arabia and the Gulf: A House Built on Sand) را بر خود داشت حضور یافته و در کنار جمعی از کارشناسان غربی درباره اوضاع خاورمیانه از جمله برنامه هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

گیدو استاین برگ، کارشناس آلمانی و استفان هرتوگ، کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه لندن افرادی بودند که هدایت این نشست را بر عهده داتشند.

استاین برگ در این نشست گفت: «یکی از مشکلات عربستان تقسیم‌بندی‌های مذهبی است که در درون این کشور وجود دارد. در عربستان بیش از دو میلیون شیعه وجود دارد که در شرق این کشور مستقرند که بیش از همه چشم یاری از ایران دارند و آن را رهبر خود می‌دانند.»

وی همچنین به رقابت ایران و عربستان در بحرین اشاره می‌کند و می‌گوید: «ایران از این که عربستان در امور داخلی بحرین دخالت کرده و به دعوت حکومت این کشور نیروی نظامی زمینی به این کشور فرستاده به هیچ وجه خشنود نیست و آن را تهدیدی برای منافع خود می‌داند. کما این که در سال 2009 نیز از این که از حکومت یمن در مبارزه با حوثی‌ها حمایت کرد به شدت اعتراض کرد و آن را دشمنی علیه خود دانست.»

استاین برگ همچنین تاکید می‌کند، اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ایران در آینده پاسخ بسیار تند و کوبنده‌ای علیه عربستان خواهد داد.

پس از برگ، استفان هرتوگ، به سخنرانی پرداخت و عمده صحبت‌های خود را بر روی وضعیت اقتصادی عربستان متمرکز کرد. وی در ابتدا آماری از رشد بیکاری در عربستان داد و گفت که چگونه با آغاز بهار عربی کمک‌های عمومی دولت و توزیع پول در میان سطوح مختلف جامعه، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و پروژه‌های اشتغال‌زایی به شدت افزایش یافت.

هرتوگ همچنین تاکید کرد، افزایش قیمت نفت می‌تواند به حکومت عربستان برای بهبود وضعیت معیشتی و اجتماعی و پیشبرد اهداف اقتصادی و پروژه‌های کلانش کمک کند.

پس از آن استاین برگ مجددا میکروفن را به دست گرفت و بخش دوم سخنرانی خود را آغاز کرد. وی مدعی شد تا سال آینده ایران توانایی‌اش برای غنی‌سازی اورانیوم تا آنجا که بتواند سلاح هسته‌ای تولید کند را اعلام خواهد کرد و پرونده هسته‌ای ایران نه اسرائیل بلکه عربستان سعودی را به طور ویژه و کشورهای عربی را به طول کلی هدف قرار داده است.

وی همچنین گفت: «ایران از توانایی هسته‌ای‌اش نهایت بهره‌برداری را خواهد کرد تا اراده خود را بر منطقه تحمیل کند و هدف اصلی برنامه هسته‌ای ایران عربستان سعودی است نه اسرائیل.»

او از حاضران به ویژه کارشناسان عربستانی و عربی خواست که به اظهاراتش به عنوان یک کارشناس غربی و اروپایی و نه یک کارشناس عرب یا عربستانی توجه کنند.

 

نظر شما :