حفظ توليد کنونى، نتيجه جلسه فوق العاده اوپک

۱۳ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۵۲ کد : ۱۴۳۷ اقتصاد و انرژی
در روز جمعه اول فوریه سال 2008 میلادی صد و چهل و هفتمین جلسه فوق العاده اوپک در وین تشکیل شد. قرار بر این بود که در این جلسه در مورد سطح تولید اوپک تصمیم گیری شود ولی در نهایت تصمیم گرفته شد تا سطح تولید کنونی تا انتهای سه ماه دوم سال 2008 میلادی حفظ شود.
حفظ توليد کنونى، نتيجه جلسه فوق العاده اوپک
در روز اول فوریه وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در وین گردهم آمدند و پس از بررسی بازار نفت و عرضه و تقاضا در جهان وضعیت را رضایت بخش ارزیابی کردند و اذعان داشتند که ضرورتی برای افزایش تولید اوپک وجود ندارد.  
 
این در حالیست که آمریکا بارها و بارها خواستار افزایش تولید اوپک و کاهش قیمت نفت شده است و یکی از دلایل بسیار با اهمیت در بحران کنونی اقتصادش را قیمت بالای نفت و دیگر منبع انرژی دانسته است.   
 
ولی سران کشورهای صادر کننده نفت با تاکید دوباره روی این مطلب که دلیل قیمت کنونی نفت عوامل غیر بازاری است از افزایش تولید سرباز زدند. آنها افزایش تولید را کاملا غیر اقتصادی دانستند و تداوم روند کنونی را صحیح ترین کار قلمداد کردند.   
 
این بحثها در شرایطی انجام شد که اغلب کشورهای عضو اوپک با حداکثر ظرفیت تولید خود کار می کنند و تنها عربستان سعودی است که می تواند تغییری تاثیر گذار در بازار ایجاد نماید. عربستان هم اکنون روزنه 2/9 میلیون بشکه نفت صادر می کند و می تواند ظرفیت تولید خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.   
 
علی النعیمی وزیر نفت کشور عربستان سعودی گفت:" در صورتیکه ضرورتی برای افزایش تولید وجود داشته باشد ما می توانیم سطح تولید را افزایش دهیم ولی واقعیت این است که بازار در شرایط تعادل به سر می برد و هم اکنون نیازی به نفت بیشتر ندارد."   
 
وی که در سومین اجلاس دوره ای سران اوپک از تغییر واحد مبادله نفت از دلار به دیگر واحدها حمایت نکرد و آن را برای اقتصاد آمریکا آسیب رسان خوانده بود هم اکنون علیرغم رایزنی های مداوم و تلاشهای پیگری آمریکا افزایش تولید را غیر محتمل خواند و حل مشکل اقتصادی آمریکا را مساله ای جدا از بازار نفت دانست.   
 
سخنگوی اوپک با اعلام این مطلب که این سازمان همچنان به تولید 67/29میلیون بشکه نفت در روز ادامه می دهد گفت:" در ماههای گذشته سران آمریکا بارها خواستار افزایش تولید اوپک شدند و اعلام کردند ادامه روند کنونی رکود اقتصادی این کشور را تسریع می کند ولی واقعیت این است که بازار کنونی از نظر عرضه و تقاضا کاملا در توازن به سر می برد و در صورتیکه تولید افزایش یابد تعادل بازار برهم می خورد."   
 
وی ادامه داد:" با بررسی بازار نفت در سال گذشته و مطالعه عملکرد بازار در ماه اول سال 2008 میلادی به این نتیجه رسیدیم که در نیمه اول سال 2008 میلادی سطح تولید فعلی پاسخگوی تقاضا است ولی در این مدت سرمایه گذاریها را در بخش های اکتشاف و بخشهای پالایشگاهی افزایش می دهیم و به احتمال قوی از اوایل نیمه دوم سال جاری میلادی در سطح تولید تغییراتی ایجاد خواهد شد."
 
وزیر نفت نیجریه در این مورد گفت:" بررسی ها نشان می دهد وضعیت بازار از دسامبر سال 2007 میلادی تا به حال تغییری نکرده است، بنابراین ضرورتی برای افزایش تولید حس نمی شود."   
 
در جریان این اجلاس زمزمه هایی در مورد کاهش تولید اوپک نیز به گوش می رسید. زیرا بر طبق گزارشهای ارایه شده توسط کارتل نفتی اوپک تقاضای نفت در سه ماه دوم سال جاری میلادی برابر با 61/85 میلیون بشکه در روز خواهد بود. در صورت تحقق این پیش بینی تقاضای نفت در سه ماه دوم 7/1 میلیون بشکه در روز کمتر از سه ماه اول خواهد بود.   
 
غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران بعد از ترک جلسه به خبر نگاران گفت:" وضعیت بازار نفت به گونه ای است که عدم کاهش تولید می تواند باعث آسیب بازار نفت شود." ونزوئلا و ایران اصلی ترین حامیان طرح کاهش تولید اوپک بودند.   
 
برخی از کشورهای عضو اوپک بر این باور بودند که بازار کنونی اشباع است و در پاره ای از بخشها عرضه فراتر از تقاضا است. بنابراین باید عرضه کاهش یابد تا هم قیمت حفظ شود و هم عرضه زیاد مانع از تغییر رفتار مصرفی جوامع صنعتی و مصرفی نشود.   
 
اما گالو گریبوگا وزیر نفت کشور اکوادور معتقد است:" هنوز برای تصمیم گیری در مورد کاهش تولید اوپک بسیار زود است. " وی تاکید کرد که نمی توان انتظار داشت نتیجه جلسه روز پنجم ماه مارس اوپک از هم اکنون قابل پیش بینی باشد زیرا بازار نفت به عوامل مختلفی وابسته است.   
 
وی در مصاحبه ای تلفنی به خبر نگار رویترز گفت:" وزرای نفت کشورهای اوپک نیازمند مطالعه بیشتر و دقیق تر بازار هستند تا بتواند درمورد نیازهای بازار در ماههای آینده تصمیم گیری نمایند."   
 
سایمون واردال ،اقتصاددان مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی گلوبال اینسایت معتقد است:" اوپک تولید خود را کاهش خواهد داد و دلیل انتظار آنها تا جلسه پنجم مارس تنها حصول اطمینان و اعتماد به نتیجه بخش بودن کاهش تولید است." 
 
با وجود اینکه اجلاس وین جلسه ای بود که کشورهای صادر کننده نفت در آن حضورداشتند و تنها برای بررسی عرضه و تقاضای این منبع انرژی برگزار شده بود ولی جو حاکم بر آن همان جو نا امید کننده حاکم بر اجلاس داووس بود.
 
در این جلسه بحران اقتصادی آمریکا و احتمال رکود آن به عنوان اصلی ترین مشکل اقتصادی جهان معرفی شد و از تمام سران اقتصادی و صنعتی جهان خواسته شد تا پیش از بدتر شدن وضعیت اقتصادی جهان راهکاری برای آن بیندیشند.
 
چکیب خلیل وزیر نفت الجزیره و رییس سازمان اوپک در این مورد گفت:" مشکل بزرگ اقتصاد جهان بحران اعتباری و اقتصادی آمریکا و احتمال انتقال این بحران به کشورهای دیگر است. با رکود اقتصادی آمریکا تمام بازارهای صنعتی و اقتصادی آسیب می بیند و در آن زمان حل بحران امکان ناپذیر یا بسیار مشکل خواهد بود."
 
به هر حال نتیجه جلسه حفظ سطح تولید اوپک بود و بررسی های بعدی به جلسه مارس موکول شده است.

نظر شما :