آل سعود به پاکستان پناه برد

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۴۲۷۱ اخبار اصلی
تا همین چند وقت پیش خاندان سعود با تکیه به کمک‌های واشنگتن خیال دستیابی به تسلیحات هسته ای را از سر بیرون رانده بود. با این همه ترکیبی از سیاست‌های هسته ای ایران و ترس ریاض از انقلاب‌های عربی و واکنش امریکا به آنها، اندک اندک خاندان سعود را به فکر دستیابی به تسلیحات هسته ای انداخت.
 آل سعود به پاکستان پناه برد
دیپلماسی ایرانی: تا همین چند وقت پیش خاندان سعود با تکیه به کمک‌های واشنگتن خیال دستیابی به تسلیحات هسته ای را از سر بیرون رانده بودد. با این همه ترکیبی از سیاست‌های هسته ای ایران و ترس ریاض از انقلاب‌های عربی و واکنش امریکا به آنها، اندک اندک خاندان سعود را به فکر دستیابی به تسلیحات هسته ای انداخت. خاندان سعود با تعجب دست به دست کردن واشنگتن در قبال حوادث تونس و مصر را به نظاره نشستند. در نهایت هم باراک اوباما از حسنی مبارک خواست که به درخواست جمع شدگان در میدان قاهره اهمیت داده و قدرت را واگذار کند. اکنون شیوخ عربستانی از روزی واهمه دارند که کاخ سفید نشین‌ها برای احیای اعتبار خود همین نسخه را برای آنها نیز بپیچند.

برای عربستان که با ایران هم رقابت سیاسی و هم خصومت ایدئولوژیک دارد سخت است که بنشیند و تهرانی را نگاه کند که هر روز به تسلیحات هسته ای نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. درست در همان روزی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای خبر از کشف فعالیت‌های مخفی هسته ای ایران داد، ریاض هم از برنامه خود برای ساخت 16 راکتور هسته ای پرده برداری کرد که گفته می‌شود هزینه تاسیس آن از مرز 300 هزار دلار خواهد گذشت.

با توجه به خیزش‌های مردمی در جهان عرب و وحشت آل سعود از تکرار آن در خانه خود، به نظر می‌رسد که ریاض قرار است مجددا اتحاد از دست رفته خود را با پاکستان احیا کند. اسلام آباد شاید بتواند با علم هسته ای که در چنته دارد به کمک ریاض نشین‌ها بیاید. گفته می‌شود که عربستان از اسلام آباد درخواست کمک کرده است. پاکستان نیز دو گروه را مامور کرده تا در صورت نیاز به عربستان برای کمک اعزام شوند. این دوستی و همکاری نظامی بی سابقه هم نیست. پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 و در دهه هشتاد پاکستانی‌ها نیروهای نظامی خود را به عنوان محافظ در عربستان سعودی مستقر کردند و البته هر دو کشور هم به مجاهدین افغان کمک شایانی کردند.

میزان مشارکت نظامی عربستان و پاکستان به حوزه هسته ای هم رسید. در طول چند دهه گذشته پاکستانی‌ها هر جا برای تامین هزینه فعالیت‌های هسته ای خود به تنگنا خورده اند از ریاض کمک مالی گرفته اند. به نوعی می‌توان این کمک مالی گرفتن را به سرمایه گذاری ریاض در اسلام آباد مرتبط دانست.  

در بحث هسته ای، این دو کشور سنی نشین که در دو سوی ایران شیعه قرار گرفته اند، منافع مشرک بسیاری با هم دارند. پاکستان علم این تکنولوژی را در اختیار دارد اما با مشکلات مالی روبه‌رو است. عربستان هم منبع مالی خوبی است که تکنولوژی لازم برای رقابت با تهران در حوزه هسته ای را در اختیار ندارد.

این دو کشور می‌توانند برای به توازن رساندن قدرت ایران در منطقه دست به کار شوند. هم اسلام آباد و هم ریاض روزهای تنش با واشنگتن را پشت سر می‌گذارند. تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که این همکاری و دست به دست دادن دو کشور می‌تواند منطقه ای عاری از تسلیحات هسته ای را به ارمغان آورد!

اگر پاکستان از عربستان به عنوان انبار تسلیحاتی خود استفاده کند، آل سعود می‌توانند ادعا کنند که از معاهده عدم تکثیر تسلیحات هسته ای که آن را به امضا هم رسانده اند تخطی نداشته اند. البته هزینه این استقرار هم کمتر خواهد بود و افکار عمومی عربستان هم چندان نگران هزینه بی‌مورد برای جنگ نخواهند بود. عربستان سعودی تاکنون بارها بر حق مسلم تمامی کشورهای برای برخورداری از انرژی هسته ای تاکید کرده است و می‌تواند این بار نیز به همین حربه متوسل شود.  

استراتژی عربستان سعودی تا حد بسیاری به چگونگی عبور ایران از خط قرمز هسته ای بستگی دارد. در شرایطی که تهران از این خط عبور نکند عربستان هم می‌تواند چشمان خود را بر این تلاش تهران ببندد. با این همه اگر خاندان سعود به این قطعیت برسند که تهران به دنبال تاسیسات هسته ای است انها هم به حق مسلم خود متوسل خواهند شد. در چند روز اخیر شاهزاده‌های عربستانی بارها و بارها تهران را تهدید کرده اند. بسیاری از تحلیل گران ادعا می‌کنند که این تهدید به معنای ترساندن آمریکایی‌ها است. شاید ریاض می‌خواهد موقعیت خود و سابقه دوستی اش با واشنگتن را به رخ کاخ سفید بکشد تا به نوعی کاخ سفید نشین‌ها هم کاری بکنند.

نظر شما :