با وجود حضور کوفی عنان

کنیا بوی مرگ مى دهد

۱۰ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۴۲۶ آسیا و آفریقا
کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل در راس یک گروه سه نفر برای میانجیگری میان طرف های درگیر در کنیا تلاش می کند. کنیا که در آستانه یک فاجعه انسانی است تنها امید خود را کوفی عنان می داند. تا کنون بیش از ۹۰۰ نفر جان خود را در این درگیریها از دست داده اند.
کنیا بوی مرگ مى دهد
انتخابات ریاست جمهوری در کنیا و پیروزی مجدد ام وی کیباکی آغازگر بروز درگیریها و خشونت های قومی در کنیا است. به گزارش شبکه بی بی سی درگیرهایی که تا به امروز جان بیش از 900 نفر در کنیا را گرفته است و موجب آوارگی و بی خانمانی بیش از 2 هزار و 500 نفر شده است. افزایش تعداد کشته شدگان در این منطقه می تواند به بروز یک فاجعه انسانی دیگر در آفریقا منجر شود.
 
ام وی کیباکی و رایلا اودینگا، رهبر حزب مخالف یک گروه سه نفر را به رهبری کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل برای میانجیگری و پایان دادن به خشونت ها انتخاب کردند. پس از آنکه تلاش های میانجی گرانه جان کوفور، رییس اتحادیه آفریقا به شکست انجامید، این اتحادیه کوفی عنان را برای میانجی گری برگزید.
 
مخالفان معتقدند که کیباکی در نتایج انتخابات ریاست جمهوری کنیا که در پایان ماه دسامبر سال گذشته برگزار شده بود تغییراتی داده است تا بتواند قدرت را همچنان در دست داشته باشد.
 
کوفی عنان روز گذشته با هشدار به طرف های درگیر از آنها خواست تا هر آنچه را که امکان دارد برای پایان دادن به خشونت ها در کنیا انجام دهند.
 
جاندای فرازر، فرستاده ارشد آمریکا در قاره آفریقا نیز از درگیریهای اخیر در آفریقا به عنوان پاکسازی قومی نام برد. خانم فرازر گفت که هدف اصلی در این درگیریها کشتن مردم نیست بلکه پاکسازی قومی است. هدف مهاجمین این است که قوم کیکویو را از منطقه بیرون کنند. آقای کیباکی از اعضای قوم کیکویو است.
 
 این درحالی است که تنها روز گذشته در پی کشته شدن یکی از نمایندگان مخالف دولت کنیا در نایروبی پایتخت این کشور 9 نفر جان خود را از دست دادند. این نماینده پیش از ورود به خانه خوداز سوی دومکرد مسلح هدف گلوله قرار گرفت. سخنگوی پلیس کنیا در پی کشته شدن این نماینده اعلام کرد که نمی توان کشته شدن این نماینده را بی ارتباط با مناقشاتی که بر سر انتخابات ریاست جمهوری درگرفته، دانست.
 
با وجود آنکه از شدت خشونت ها در کنیا کاسته نشده است، وزیر امور خارجه کنیا اعلام کرد که آقای کیباکی روز پنجشنبه در اجلاس اتحادیه آفریقا شرکت خواهد کرد.
 
وزیر امور خارجه کنیا در پاسخ به این ادعاکه حضور آقای کیباکی در اتحادیه آفریقا تنها برای مستحکم تر کردن پایه های قدرت وی است گفت که هیچ حکمی علیه رییس جمهور صادر نشده است بنابراین وی به عنوان رییس دولت کنیا در این نشست شرکت خواهد کرد.
 
گروه سه نفره که مسوولیت میانجیگری بین حزب آقای کیباکی و حزب آقای اودینگا را بر عهده دارند فردا (چهارشنبه اول فوریه) مذاکرات خود را در نایروبی، پایتخت کنیا آغاز خواهند کرد. این مذاکرات بر پایه یک سری پیشنهادات که توسط کوفی عنان و تیم وی ارائه خواهد شد برگزار می شود. بنجامین ام کاپا، رییس جمهور سابق تانزانیا و گارسا ماشل، همسر نلسون ماندلا، رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی در کنار کوفق عنان در یک تیم سه نفره این مذاکرات را پیش خواهند برد.
 
دبیر کل سابق سازمان ملل فرصتی چهار هفته ای به طرفهای درگیر داده است تا بتوانند مسائل اصلی سیاسی را به سرعت حل کنند و این درحالی است که برای حل جزئیات مسئله یک سال فرصت دارند.
 
کوفی عنان در سخنان روز گذشته خود اعلام کرد که این بحران تبعات بسیار منفی و عمیقی دارد و به هر دو طرف هشدار داد که یا با جدیت تمام از فرصت مذاکره بهره مند شوند و یا خطر از دست دادن حمایت بین المللی را بپذیرند.
 
آقای اودینگا پس از سخنرانی کوفی عنان اعلام کرد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری به طور عمیقی مخدوش است و وی خواهان این بود که بتواند رییس جمهور تمام مردم کنیا باشد.
 
ضربه هایی که مردم کنیا در پی خشونت های ماه های اخیر متحمل شده اند به قدری است که حتی اگر مذاکرات بین طرفین به نتیجه مطلوب برسد برای التهاب زخم های ایجاد شده سال های زمان لازم است.
 
بروز چنین خشونت هایی در کنیا که به عنوان یکی از دموکرات ترین کشورهای آفریقایی شناخته می شود نشان دهنده این واقعیت است که این قاره با مسیر آرامش و دموکراسی فاصله زیادی دارد. در کشوری مانند کنیا که در طی سال های اخیر توانسته است به رشد اقتصادی مطلوبی در میان کشورهای همجوار خود دست پیدا کند این روزها در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد و بیم آن می رود که خشونت ها به کشورهای همسایه نیز کشیده شود.
 
نتیجه مذاکرات کوفی عنان و تیم وی می تواند نشان دهد که قابلیت حرکت به سمت دموکراسی، گفت و گو و آرامش در قاره سیاه چقدر است.

نظر شما :