عربستان، ایران را تهدید کرد

۱۰ تیر ۱۳۹۰ | ۰۴:۴۹ کد : ۱۴۲۳۳ اخبار اصلی
ترکی الفیصل دیپلمات سعودی و عضو برجسته خاندان سلطنتی بر طبل دشمنی با ایران کوبید. درست در روزهایی که خبرهای رسیده از تهران برای جهانیان افزایش توان موشکی این کشور است، ریاض نیز تهران را به دستیابی به تسلیحات هسته ای تهدید می‌کند.
عربستان، ایران را تهدید کرد
دیپلماسی ایرانی: ترکی الفیصل دیپلمات سعودی و عضو برجسته خاندان سلطنتی بر طبل دشمنی با ایران کوبید. درست در روزهایی که خبرهای رسیده از تهران برای جهانیان افزایش توان موشکی این کشور است، ریاض نیز تهران را به دستیابی به تسلیحات هسته ای تهدید می‌کند.

به گزارش گادرین، ترکی الفیصل که سابق بر این ریاست سازمان اطلاعات عربستان و مسئولیت سفارت این کشور در واشنگتن را عهده دار بود، هشدار داد که در شرایطی که ایرانی‌ها به سمت تسلیحات هسته ای حرکت کنند، ریاض هم برای دفاع از خود در منطقه دست به دامان همین جنس تسلیحات خواهد شد. این مقام سعودی هشدار داد که قرار گرفتن ریاض در مسیر نیل به تسلیحات هسته ای می‌تواند هم برای منطقه و هم در سطح بین المللی تبعات ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

یک مقام نردیک به فیصل در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نیت این مقام عربستانی از به زبان آوردن این جملات گفت: ما نمی‌توانیم در شرایطی به حیات خود ادامه دهیم که ایرانی‌ها تسلیحات هسته ای در اختیار دارند و ما از آن محروم مانده ایم. دستیابی ایرانی‌ها به تسلیحات هسته ای برای ما غیرممکن است و در صورت ادامه این روند ما نیز به همین تسلیحات دست پیدا خواهیم کرد.

مقام‌های دولتی در ریاض ادعا می‌کنند که این کشور به برنامه پیشین خود برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای ادامه خواهد داد. ترکی فیصل تاکنون بارها تاکید کرده است که برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای حق این کشور است.

گاردین در ادامه این نوشته ادعا می‌کند که فیصل در سخنان خود ایران را ببر کاغذی خوانده است که امنیت و ثبات در منطقه را زیر سوال می‌برد: ایران نسبت به دخالت دیگر کشورها در مسایل داخلی خود بسیار حساس است و البته باید همین حس را برای سایرین هم قایل باشد. ما از ایران می‌خواهیم که آنچه را به دیگران درس می‌دهد برای خود هم مرور کند.

ترکی در حال حاضر شاید پست رسمی ‌در عربستان در اختیار ندارد اما بسیاری و را وزیر امور خارجه آتی و یکی از پرنفوذ ترین سیاستمداران حاضر در خاندان سعود می‌دانند. این نخستین بار نیست که یکی از اعضای خاندان سعود در برابر فعالیت‌های هسته ای و سیاسی ایران موضع تند اتخاذ می‌کند. بر اساس افشاگری‌های ویکس لیکس ملک عبدالله پادشاه عربستان هم در سخنانی در سال 2008 میلادی به واشنگتن هشدار داده بود که دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای می‌تواند منطقه را به نابودی بکشاند.

ترکی فیصل در سخنان خود ایران را به دخالت در امور داخلی لبنان، عراق، سوریه و بحرین متهم کرده بود. این در حالیست که در جریان ناآرامی‌های اخیر در بحرین این خاندان سعود بود که نیروهای نظامی‌ خود را در منامه برای سرکوب معترضان مستقر کرد.

فیصل در سخنان خود هشدار داد که القاعده می‌تواند یمن را تبدیل به پاکستانی دیگر برای خود کند. رابطه میان واشنگتن و ریاض در سال‌های اخیر دچار تنش‌های بیشمار شده و همین امر خاندان سعود را به فکر استقلال طلبی در حوزه سیاست خارجی انداخته است. فیصل در بخش‌هایی از سخنان خود تاکید کرد که ریاض همچنان خواهان منطقه ای عاری از تسلیحات هسته ای ست و این مساله باید اسراییل را هم در بر بگیرد.

وی تاکید کرد که تحریم‌های بین المللی علیه ایران به نتیجه رسیده و البته از موضع واشنگتن در قبال عدم حمله به تاسیسات هسته ای ایران هم قدردانی کرد. برخی تحلیل گران غربی ادعا می‌کنند که سخنان فصیل در خصوص دستیابی عربستان به تسلیحات هسته ای در حقیقت برای متوجه کردن غرب به فعالیت‌های هسته ای ایران است و جنبه حقیقی و اجرایی ندارد.

 

نظر شما :