دولت نجیب میقاتی در برابر چالشی جدی

۰۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۴۲۲۹ اخبار اصلی
نبیه بری هشدار داده است که اگر تا 13 ژوئیه میقاتی نتواند بندهای قانونی را عملی کند و وظیفه خود را به انجام برساند، دور تازه‌ای از مشورت‌ها برای تعیین نخست‌وزیر جدید آغاز خواهد شد.
دولت نجیب میقاتی در برابر چالشی جدی
دیپلماسی ایرانی: در حالی که کمتر از دو هفته از عمر تشکیل دولت نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مورد حمایت حزب الله گذشته اخبار حاکی از آن است که اختلافاتی در میان اعضای کابینه بروز کرده که ممکن است آینده فعالیت کابینه را به چالش بکشد. این در حالی است که دولت نجیب میقاتی پس از نزدیک به 5 ماه تاخیر در تشکیل کابینه و سنگ‌اندازی‌های بسیار جریان 14 مارس که مورد حمایت عربستان سعودی و غرب به ویژه امریکا است، تحت شرایطی سخت و فوق‌العاده حساس اعلام موجودیت کرد.

گفته می‌شود عمده این اختلاف‌ها بر سر بیانیه آغاز به کار دولت و بند مربوط به دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان است. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در کنفرانس مطبوعاتی خود در برابر خبرنگاران هشدار داد، روز 13 ژوئیه مهلت نهایی نجیب میقاتی برای اعلام موضع نهایی کابینه‌اش و قرائت بیانیه هیئت وزیران است. البته او تاکید کرد که نمی‌خواهد به دولت هشدار دهد ولی بیانیه هیئت دولت برای آغاز به کارش و معرفی وزرا به مجلس می‌تواند اعتماد پارلمان را به دولت جلب کند.

این در حالی است که در حال حاضر دولت میقاتی بیش از هر چیز نیاز به آرامش برای پیشبرد اهداف دولتش دارد تا بر اساس آن بتواند به وعده‌هایش به ویژه بحث‌های خدمات‌رسانی که به واسطه کش‌مکش‌های سیاسی، مردم لبنان به شدت از کمبودهای آن رنج می‌برند، عمل کند.

پیش از آغاز به کار دولت پیش‌بینی می‌شد که جریان 14 مارس با حمایت غرب و عربستان سعودی سنگ‌اندازی در برابر فعالیت‌های دولت میقاتی را آغاز کند و در همین راستا پیش‌بینی می‌شد دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری که گفته می‌شود ظرف روزهای آینده حکم نهایی خود را صادر کند، بزرگترین چالش را برای دولت میقاتی به وجود آورد.

به گزارش الجزیره، نبیه بری هشدار داده است که اگر تا 13 ژوئیه میقاتی نتواند بندهای قانونی را عملی کند و وظیفه خود را به انجام برساند، دور تازه‌ای از مشورت‌ها برای تعیین نخست‌وزیر جدید آغاز خواهد شد.

کمیسیون تنظیم کننده بیانیه آغاز به کار دولت تا کنون شش بار تشکیل جلسه داده ولی به دلیل تضارب شدید آرا بر سر بند مرتبط به رای نهایی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری بی‌نتیجه به کار خود پایان داده است.

از روز دوشنبه گذشته مقام‌ها و رسانه‌های لبنانی اعلام کرده‌اند که نظر نهایی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری ظرف 48 ساعت آینده اعلام خواهد شد و گفته بودند که در میان متهمان نام اعضای حزب الله نیز خواهد بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از رای نهایی دادگاه منتشر نشده است. اگر چه روز چهارشنبه نیز اعلام شد که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفته است که به دلیل حساسیت موضوع دادگاه ترور رفیق حریری از اعلام نام متهمان به رسانه‌ها خودداری خواهد شد و این مسئله همچنان سری خواهد ماند.

مارتین یوسف، سخنگوی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری نیز از اعلام هر گونه اظهار نظری در این زمینه خودداری کرد و گفت که ظرف چند روز آینده رای نهایی دادگاه که شامل شش نفر از اعضای حزب الله خواهد بود، اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر و در رابطه با همکاری‌های ارتش لبنان با امریکا، واشنگتن همچنان از دادن کمک‌های نظامی وعده داده شده به ارتش لبنان ممانعت می‌کند.

به نوشته روزنامه النهار، چاپ لبنان ژنرال جان قهوجی، فرمانده ستاد ارتش لبنان که به واشنگتن سفر کرده از مقامات امریکایی سرنوشت کمک‌های نظامی وعده داده شده را که بالغ بر 300 میلیون دلار امریکا است، جویا شده که امریکایی‌ها به او گفته‌اند، اول باید برای ما روشن کنید که تا چه اندازه حزب الله بر ارتش لبنان تاثیر و نفوذ دارد.

امریکایی‌ها می‌گویند از این که ممکن است این سلاح‌ها به دست نظامیان حزب الله برسد نگرانند و از این رو از دادن آن امتناع می‌کنند.

بنا به این گزارش، هیئت لبنانی چندین سوال مشابه دیگر نیز از مقام‌های امریکایی شنیده است ولی در نهایت در پاسخ به تمامی این پرسش‌ها گفته است که موضع لبنان همواره روشن، واضح و یک حقیقت بوده است و آن این که حزب الله حقیقت موجود در لبنان است و در جنوب در برابر اسرائیل مقاومت می‌کند. این گروه همچنین از امریکایی‌ها پرسیده است که آیا واقعا مطلوب است که ارتش لبنان برای خدمت به اسرائیل حزب الله را به کشتن دهد؟ در عین حال تاکید شده است که ارتش لبنان دستورات خود را از فرماندهان خود و نه از طایفه یا حزبی خاص دریافت می‌کند.

با این حال منابع نزدیک به هیئت لبنانی که به واشنگتن سفر کرده می‌گویند که امریکایی‌ها بیش از همه مایلند صبر کنند تا ببینند افق‌های پیش روی دولت نجیب میقاتی در مراحل آتی چیست. 

 

نظر شما :