مجله هفته/ تبرئه طراح فتنه

۱۰ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۴۲۱۱ اخبار اصلی
سرانجام پس از مدت ها صبر و انتظار اسلام گرایان برای محاکمه گیرت وایلدرز، او به دادگاه رفت ولی پس از بررسی اتهاماتش تبرئه شد.
مجله هفته/ تبرئه طراح فتنه
دیپلماسی ایرانی: گیرت وایلدرز همان سیاستمدار افراط گرا و ضد اسلام هلندی است که انزجار و اعتراض مسلمانان را برانگیخت ولی با اینکه فریاد اعتراض مسلمان ها به آسمان رسید، به فرجام مورد انتظار نرسید و دادگاه او را از اتهام تحریک به انزجار علیه مسلمانان تبرئه کرد.

دادگاهی در آمستردام حکم داد که گیرت وایلدرز سیاستمدار هلندی که به اظهارات ضد اسلامی شناخته می شود و در سال 2008 فیلم موهن "فتنه" را علیه مسلمانان ساخت درباره تحریک به انزجار علیه مسلمانان گناهکار نیست. قاضی مارسل فون استن عنوان کرد که انتقاد وایلدرز از اسلام گاهی مضر، تکان دهنده یا اهانت آمیز بوده اما در چارچوب گفتمان عمومی قابل پذیرش است.

وایلدرز طی سخنرانی های مختلف خود خواستار ممنوعیت ساخت مسجد، ممنوعیت قرآن، ممنوعیت ورود مسلمانان به کشورهای غربی و اخذ مالیات از زنان محجبه شده بود. وی همچنین در سال 2008 فیلمی 15 دقیقه ای را در اینترنت توزیع کرد که طی آن قرآن با مضامین خشونت و تروریسم قیاس شد؛ فیلمی که از سوی بسیاری از شخصیت های دینی و غیر دینی مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین باره آندری کروول کارشناس مسائل سیاسی در دانشگاه آزاد آمستردام گفت: این حکم به این معناست که دیدگاه های سیاسی وایلدرز براساس قانون بیان شده و لحن سیاسی وی مشروعیت دارد. این امر می تواند قدرت سیاسی بیشتری برای وی به همراه داشته باشد.

با این وجود مسلمانان هلند با انتقاد از این حکم هشدار دادند که تبرئه وایلدرز می تواند به شکاف در جامعه هلند منتهی شود. آنها همچنین اظهار داشتند که این پرونده را در کمیته حقوق بشر سازمان ملل مطرح می کنند، چرا که این حکم بدین معنا است که هلند در راستای حمایت از اقلیت های قومی و دینی از تبعیض ناموفق بوده است.

وایلدرز دنباله فتنه را می‌سازد

چندی پیش این سیاستمدار راست‌گرا و افراطی پارلمان هلند از طرح های خود برای ساخت دنباله‌ای برای فیلم ضداسلامی "فتنه" خبر داد و مدعی شد که در این فیلم تهدید اسلام برای آزادی بیان و تأثیر مهاجرت مسلمانان را به تصویر می‌کشد.

فیلم قبلی گیرت وایلدرز که مارس 2008 در اینترنت پخش شد مدعی بود که قرآن مسلمانان را به خشونت دعوت کرده است. این فیلم از سوی هلند و کشورهای اسلامی مورد انتقاد قرار گرفت اما با هوشیاری مسلمانان و به دلیل پرهیز از اقدامات خشونت آمیز، تظاهرات جهانی علیه ساخت این فیلم صورت نگرفت.

حالا وایلدرز گفته است که فیلم جدید وی بر تهدید اسلام و تأثیر اسلامی شدن اروپا و ایالات متحده تمرکز کرده است. او به عنوان رهبر حزب آزادی هلند با اشاره به اینکه هدف از ساخت این فیلم اهانت به مسلمانان نیست گفت: این فیلم جدید کپی فتنه نخواهد بود اما تأثیر زیادی روی کشورهای اسلامی خواهد گذاشت.

گفتنی است پارلمان اروپا به دلیل ترس از برانگیخته شدن احساسات و اعتراضات مسلمانان اروپا، نمایش فیلم ضد اسلامی فتنه را ممنوع اعلام کرده بود. این فیلم از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اهانت آمیز و غیر اسلامی توصیف شد. این فیلم که دربرگیرنده تصاویری از حملات یازدهم سپتامبر، انفجارهای 2004 مادرید و آیاتی از قرآن است موجبات اعتراض بسیاری از کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان را فراهم کرد.

 

نظر شما :