مجله هفته/ چند خبر انتخاباتی کاملا جهت‌دار

۱۰ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۴۲۱۰ اخبار اصلی
چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه اصولگرا باشیم و چه اصلاح طلب و چه هیچ کدام، خبرهای مربوط به انتخابات مجلس هفته به هفته بیشتر می شود و می توان آرایش ها و صف بندی های جدید سیاسی در ایران را مشاهده کرد.
مجله هفته/ چند خبر انتخاباتی کاملا جهت‌دار
دیپلماسی ایرانی: می توانید فقط خواننده این اخبار باشید. می توانید بخوانید و تفسیر کنید. می توانید بخوانید و سرتان گیج برود. اصلا می توانید نخوانید و این دست مطالب ما را تحریم کنید. ما قصد داریم با کنار هم گذاشتن این اخبار رسمی و غیررسمی به تحلیلی از وضعیت سیاسی موجود و صف بندی های جدید انتخاباتی در ایران برسیم. اما از آنجا که در این مملکت تا شب انتخابات چیزی مشخص نیست و هزار و یک اتفاق رخ می دهد، از خیر تحلیل می گذریم و صرفا نقل می کنیم. اما...

اما در فهرست کردن و نقل این اخبار - که بعضی رسمی و بعضی غیررسمی هستند – می خواهیم شما را متوجه همان نکته ای کنیم که خودمان هم متوجه شده ایم. البته کشف چندان بزرگ و قابل توجهی نیست و شاید هر کودک و نوجوان ایرانی هم که در فضای پس از سال 88 ایران زندگی می کند، می تواند چنین ارزیابی و پیشگویی داشته باشد. با این مقدمه چند خبر را به صورت گزینشی مرور می کنیم:

 

دیدار محرمانه لاریجانی با اصلاح‌طلبان تکذیب شد

 

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، خبر دیدار محرمانه علی لاریجانی رئیس مجلس را با برخی اصلاح‌طلبان درباره بحث و تبادل نظر برای انتخابات آینده مجلس تکذیب کرد. در اطلاعیه اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با تکذیب خبر دیدار محرمانه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با برخی اصلاح‌طلبان و جعلی خواندن آن آمده است: هرگز چنین دیداری انجام نشده و انتشار این خبر بدون ذکر منبع و تنها با استناد و نقل از منابع به اصطلاح آگاه، خود علتی بر نادرستی آن است.

این اطلاعیه همچنین درباره انجام این گونه اقدام‌های انحرافی در روزهای گذشته از سوی برخی عوامل مشکوک در کشور که برای رسیدن به اهداف بی‌ارزش خود دست به هر اقدامی می‌زنند، می‌افزاید: آنان این بار به دنبال انجام تسویه حساب‌های سیاسی، تلاش می‌کنند با انتشار اخبار کذب این گونه، موجبات خدشه به ساحت مقدس خانه ملت را فراهم کنند.

در این اطلاعیه همچنین تأکید شده است: با توجه به شخصیت ممتاز و جایگاه حقوقی ریاست مجلس شورای اسلامی، به طور معمول همه افراد، نخبگان و نمایندگان سلیقه‌های مختلف سیاسی با توجه به مسئولیت‌های خود با ایشان دیدار می‌کنند و اصولا این برنامه‌ها امری مرسوم و رایج است، اما باید متذکر شد ایشان در چند هفته گذشته، هیچ گونه ملاقات و یا گفت‌وگویی با موضوع خبر جعلی یاد شده نداشته‌اند.

 

اصلاح طلبانی که ورودشان به عرصه انتخابات بلااشکال است

 

حجت الاسلام محمدتقی رهبر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره شرایط اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات آتی مجلس به آتی نیوز گفت: در بین اصلاح طلبان آنهایی که با اصول نظام معارضه ندارند و به قانون اساسی و ولایت فقیه و نهادهای قانونی نظام نظیر شورای نگهبان پایبند هستند و نیز با سران فتنه دمساز نبوده و رو در روی نظام قرار نگرفتند، منعی برای فعالیت سیاسی ندارند و ورودشان به عرصه انتخابات نیز بلااشکال است.

 

سید محمد خاتمی: باید به توافق برسیم

 

گزیده ای از سخنان سید محمد خاتمی در دیدار با تنی چند از نخبگان و فعالان سیاسی - فرهنگی و جوانان استان گیلان به نقل از خبر آنلاین:

 

·         اگر به هر دلیل شاهد سیاست ها، روش ها و کارکردهایی هستیم که با موازین جمهوری اسلامی سازگار نیست و ضوابطی که لازمه جمهوری اسلامی است نقض می شود و جمهوری اسلامی بد معرفی می شود، نمی توان دست از جمهوری اسلامی برداشت و آرمان هایی که برای آن این همه فداکاری شده است را رها کرد. باید جمهوری اسلامی را درست فهمید و بر آن پافشاری کرد.

·         نباید جوانان از انقلاب و جمهوری اسلامی روی گردان شوند، بلکه باید بکوشیم و به توافق برسیم که جمهوری اسلامی به جایگاه خود برگردد و از گزند افکار انحرافی و رفتارهای نادرست مصون بماند.

·         آنچه اصلاحات همواره بر آن تأکید کرده است این است که نظام باید تقویت شود و تقویت نظام از جمله با اصلاح روش ها و سیاست ها است و اینکه نگذاریم ناروایی ها و نارسایی ها به نام اسلام تمام شود.

·         آزادی زندانیان، ایجاد فضای باز و سالم و امن سیاسی، همانگونه که قانون اساسی ایجاب می کند و تأمین کننده حقوق اساسی جامعه، مردم و گرایش ها است و حرکت به سوی انتخابات سالم و مطلوب که شاه بیت مردم سالاری است. و معتقدیم بهره تحقق این امور بیش و پیش از همه به نظام می رسد و حاکمیت و مردم هم از آن بهره می برند.

·         انتخابات متعلق به کل جامعه است، نه در اختیار یک جناح و سلیقه و شرط برگزاری درست آن این است که همگان با اطمینان خاطر بتوانند در آن حضور یافته و برای این کار باید شرایط لازم فراهم گردد. و اگر شرایط و وضعیت به گونه ای بود که مردم یا بخش های مهمی از جامعه نتوانند در انتخابات شرکت کنند، مسؤول و جوابگو آنهایی هستند که نمی گذارند مردم از حقشان استفاده کنند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با روزنامه اعتماد

 

اعتماد: آیا اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت که پرونده‌یی در محاکم قضایی ندارند می‌توانند در انتخابات مجلس نهم کاندیدا شوند؟ آیا رسما اعلام می‌کنید برای ورود گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات محدودیتی وجود ندارد؟

کدخدایی: آنچه ملاک بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات است رفتار افراد است که باید منطبق با قانون باشد. ابزار ما برای بررسی صلاحیت‌ها قانون است و آنچه مورد بررسی قرار می‌گیرد رفتار افراد خواهد بود نه جریانات و گروه‌ها.

 

یاران محمدباقر قالیباف در آستانه استعفا

 

شبکه ایران وابسته به خبرگزاری ایرنا از استعفای قریب‌الوقوع محمد هادی ایازی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، مرتضی طلایی عضو شورای شهر، موذن مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران، مهدی تشکری هاشمی مشاور شهردار تهران در فن آوری اطلاعات، علیرضا جعفری شهردار منطقه ۹ و ولی آذروش مدیرعامل سابق سازمان پایانه‌های شهرداری برای شرکت در انتخابات آتی مجلس خبر داد.

 

نظر شما :