اسرائیل می‌ترسد ولی بر طبل جنگ می‌کوبد

۰۸ تیر ۱۳۹۰ | ۰۰:۲۰ کد : ۱۴۱۸۹ اخبار اصلی
85 درصد مدارس اسرائیل نابه‌سامانند، 65 درصد پناهگاه‌ها نیز به ترمیم و بازسازی نیاز دارند و این در حالی است که از ناحیه نظامی نیز ارتش اسرائیل از نواقص و کمبوهای بسیاری رنج می‌برد.
اسرائیل می‌ترسد ولی بر طبل جنگ می‌کوبد
 دیپلماسی ایرانی: بحث آماده شدن اسرائیل برای یک جنگ تمام عیار پس از انجام مانور تازه‌ای موسوم به نقطه تحول 5 که بسیاری آن را آماده‌سازی روانی جامعه اسرائیل برای یک جنگ تازه تعبیر کرده‌اند، سر و صدای بسیاری در رسانه‌های عربی به پا کرده است. این بحث زمانی رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد که مقام‌های سابق یا مخالف دولت فعلی رژیم صهیونیستی دائما نسبت به بروز هر گونه جنگی هشدار می‌دهند و این مسئله باعث شده برای بسیاری این پرسش مطرح شود که آیا مگر قرار است جنگی در بگیرد که مقام‌های اسرائیلی نسبت به آن هشدار می‌دهند؟

روزنامه الحیات، چاپ لندن سرمقاله امروز خود را که خانم آمال شحاده نوشته به این موضوع اختصاص داده و می‌نویسد: 85 درصد مدارس اسرائیل نابه‌سامانند، 65 درصد پناهگاه‌ها نیز به ترمیم و بازسازی نیاز دارند و این در حالی است که از ناحیه نظامی نیز ارتش اسرائیل از نواقص و کمبوهای بسیاری رنج می‌برد. این آماری است که دولت و رسانه‌های اسرائیلی منتشر می‌کنند، پس چرا مقام‌های اسرائیلی ترس در دل مردمشان انداخته‌اند و حرف از جنگ می‌زنند؟

وی در پاسخ به سئوالش می‌نویسد: فرماندهان نظامی اسرائیلی پس از مانور دفاعی نقطه تحول 5 که مختص به آماده‌سازی جبهه داخلی اسرائیل بود و هدف آن را آماده ساختن جامعه اسرائیل در برابر هر گونه احتمالی موشکی از ایران، سوریه، لبنان و نوار غزه اعلام کردند، باعث شده تا پرسشی که در بالا مطرح شد به وجود آید. چندی پیش افیف کوخافی، رئیس سازمان امنیت نظامی اسرائیل با مسئولان امریکایی صحبت از نگرانی‌های اسرائیلی‌ها از ابعاد تحولات سوریه و تهدیدهایی که این تحولات ممکن است اسرائیل را به مخاطره بیندازد، زد. به ادعای وی اطلاعات تازه‌ای به دست آمده که سوریه سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های هوشمند، خمپاره‌انداز و دیگر تجهیزات نظامی به لبنان منتقل کرده است. به ادعای اسرائیلی‌ها هدف از انتقال این سلاح‌ها به حزب الله در صورت وقوع هر گونه کودتا علیه بشار اسد که باعث سرنگونی نظام او شود، بوده است. اسرائیلی‌ها همچنین درباره توان نظامی حزب الله و قدرت تدافعی آن نیز با امریکایی‌ها مذاکرات مفصلی انجام داده‌اند که جزئیات آن همچنان سری مانده است.

خانم شحاده در ادامه می‌نویسد: با تمامی این احوال نکته‌ای که پس از آن اهمیت ویژه‌ای به خود گرفت، اظهارات مقامات اسرائیلی پس از این مذاکرات و یک روز پس از مانور تدافعی نقطه تحول 5 بود. زمانی که یکی از مسئولان امنیتی اسرائیل تهدید کرد در صورت بروز هر گونه دگرگونی در اوضاع امنیتی منطقه اسرائیل تردید نخواهد کرد که حمله نظامی گسترده‌ای را به جنوب لبنان انجام دهد. وی همچنین گفت که حزب الله تمامی روستاهای جنوبی لبنان را تحت کنترل خود دارد و در تمامی آنها تجهیزات نظامی گسترده و پیشرفته‌ای متمرکز کرده است. او همچنین مدعی شد که در صورت حمله اسرائیل به جنوب لبنان ما از مردم ساکن جنوب خواهیم خواست که این منطقه را ترک کنند تا از افزایش تلفات غیر نظامیان جلوگیری شود تا ما نیز آسان‌تر بتوانیم با نیروهای حزب الله بجنگیم.

در ادامه این یادداشت آمده است: همه این تحرکات نگرانی‌ها را از رفتارهای اسرائیل افزایش داده است. به خصوص این که ایهود باراک، وزیر دفاع نیز در حاشیه نمایشگاه اسلحه در پاریس نیز گفته است که ظرف دو ما ه آینده طرح امنیت ملی نیز اعلام می‌شود. طرحی که به گفته او تضمین منظومه‌های دفاعی آسمان اسرائیل است. باراک از آنجا نیز نگرانی تلاویو را از اوضاع جاری در خاورمیانه پنهان نکرد. کما این که متان فلنائی، وزیر جبهه داخلی اسرائیل نیز هدف از آموزش‌های جدید نظامی در شهرهای اسرائیل را آماده‌سازی برای احتمال فرود 6700 موشک در روز دهم جنگ دانست و گفت که این واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. فلنائی تاکید کرد که شهروندان تمامی شهرهای اسرائیل باید بدانند که در بروز جنگ و حملات موشکی بر فرار اسرائیل از جبهه‌ها و جهت‌های مختلف چه باید بکنند. بینی گانتس، دیگر مقام اسرائیلی نیز اظهاراتی مشابه بر زبان رانده است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: سناریوهایی که اسرائیلی‌ها مقدمات آن را در مانور آموزشی نقطه تحول 5، مانورهای نظامی جولان، کوه‌های الکرمل در حیفا و دیگر منطقه‌ها در شمال اسرائیل انجام داده‌اند حاکی از آن است که اسرائیل خود را برای یک رویارویی آماده می‌کند که حزب الله بازیگر مرکزی آن است. به هیچ وجه اظهارات فلنائی ناگهانی نبود هنگامی که در طول مانور آماده‌سازی جبهه داخلی در روز چهارم گفت که هدف ارتش اسرائیل از انجام این مانورهای نظامی آموزش دیدن برای سناریوی اشغال سوریه و جنوب لبنان است. وی دقیقا گفت: «نیاز بسیاری به انجام چنین آموزش‌هایی است. وقتی می‌گوییم در روز دهم جنگ 6700 موشک بر خاک اسرائیل فرود خواهد آمد این یک واقعیتی است. به تصور ما سناریوهای جنگی که خود را برای آنها آموزش دیده‌ایم این است که هنگامی که ارتش اسرائیل تصمیم به اشغال جنوب لبنان بگیرد این موشک‌ها مستقیما بر فراز تلاویو و شهرهای مرکزی اسرائیل فرود بیایند.

نویسنده سپس می‌نویسد: این در حالی است که به ادعای اسرائیلی‌ها مقامات محلی و سازمان‌های وابسته به آنها از جمله موسسه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل هیچ کدام آماده یک جنگ تمام عیار نیستند. حتی بر اساس گزارشی که نزدیک به یک ماه پیش در اسرائیل تهیه شد، جبهه داخلی این رژیم به هیچ وجه آمادگی تحمل وضعیت فوق العاده را ندارد. یواف زاکس، رئیس سابق سازمان تکنولوژی پیشرفته ارتش اسرائیل درباره آثار مانور نقطه تحول 5 می‌گوید: این مانور فقط جنبه تحریک‌آمیز داشت. برای ایجاد اشمئزاز لازم برای آن نیز نیازهای غریبی را باید برآورده کرد. بر همین است که می‌گویند هزاران موشک بر اسرائیل فرود خواهد آمد و شمار تلفات نیز بسیار خواهد بود. وی در واکنش به آموزش‌های جبهه داخلی می‌گوید: آیا آقایان مشکلات تهدیدآمیز خلیج حیفا را حل کرده‌اند؟ آیا زیربناهای کشور برای تولید برق تامین شده‌اند؟ آقایان حرف از جنگ می‌زنند به ما بگویید در صورتی که فرودگاه بن گوریون هدف موشکی قرار بگیرد آیا کسی هست به ما بگوید پروازهای اسرائیل چگونه انجام خواهند شد؟ آیا دوباره قرار است ببینیم که این ثروتمندان هستند که پناهگاه در اختیار فراریان مناطق جنگ زده قرار می‌دهند؟ آیا واقعا دولت می‌تواند در صورتی که شهروندان مجبور شوند از مناطق محل سکونتشان نقل مکان کنند به آنها کمک کند؟ آیا مردم می‌دانند در وضعیت فوق العاده باید چه کنند؟ آیا حداقل نیازهای حیاتی آنها تامین خواهد شد؟ آیا سیستم بهداشتی و درمان، غذا و سیستم آموزشی کافی برای بروز وضعیت فوق العاده تهیه شده است؟ آیا نیازهای اولیه مردم مثل سوخت، آب آشامیدنی و غذا برای وضعیت جنگ تامین شده است؟ به نظر من هر گونه جنگی برای ما فاجعه‌آمیز خواهد بود.  


نظر شما :