فرانسه: رزمایش موشکی نگرانی‌ها را تقویت می‌کند

۰۶ تیر ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۴۱۴۶ اخبار اصلی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امروز رزمایش پیامبر اعظم 6 را برای نشان دادن توان موشکی ایران آغاز کرده است و این در حالی است که اخیرا آمریکا و متحدان اروپایی‌اش تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه سپاه اعمال کرده‌اند.
فرانسه: رزمایش موشکی نگرانی‌ها را تقویت می‌کند
 دیپلماسی ایرانی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امروز رزمایش پیامبر اعظم 6 را برای نشان دادن توان موشکی ایران آغاز کرده است و این در حالی است که اخیرا آمریکا و متحدان اروپایی‌اش تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه سپاه اعمال کرده‌اند.

غرب مدعی دخالت سپاه در برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است و با طرح این ادعا تحریم‌ها را علیه سپاه به اجرا در آورده است. هرچند جمهوری اسلامی هدف از برگزاری این رزمایش را آزمایش توان دفاعی سپاه اعلام کرده و تاکید کرده هدف از آن تهدید کشور‌های منطقه نیست اما روزنامه‌های اسرائیلی در مورد این رزمایش موضع‌گیری کرده‌اند.

روزنامه اورشلیم پست گزارش خود را در مورد این رزمایش این گونه آغاز کرده است که ایران در جریان رزمایش پیامبر اعظم موشک‌هایی را آزمایش می‌کند که از قابلیت هدف قرار دادن اسرائیل برخوردارند. چندی پیش برخی تحلیلگران اسرائیلی با مورد توجه قرار دادن توان موشکی ایران این نکته را یادآور شده بودند که اسرائیل باید سیستمی به منظور مقابله با این تهدید احتمالی طراحی کند. به گفته آنها با توجه به برد موشک‌های ایرانی و اینکه قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند، امکانات اسرائیل برای مهار پیامد‌های ناشی از این تهدید محدود تر خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به رزمایش پیامبر اعظم گزارش داد ایران موشک‌هایی را در اختیار دارد که به گفته مقامات سپاه علاوه بر اسرائیل می‌توانند پایگاه‌های آمریکا و اروپا را نیز در منطقه هدف قرار دهند.

برخی تحلیلگران با اشاره به زمان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم این نکته را خاطرنشان می‌کنند که با توجه به اوج بحران‌ها در خاورمیانه که از 7 ماه پیش ادامه دارد، اجرای این رزمایش نشان دهنده تلاش جمهوری اسلامی برای به رخ کشیدن توانایی‌های موشکی خود است. پس از اینکه عربستان نیرو‌های خود را به بحرین فرستاد تا از پادشاهی سنی این کشور در مقابل جمعیت معترض دفاع کنند و به دنبال حمله نیرو‌های ناتو به لیبی، ایران نیز برای یادآوری توان نظامی خود به کشور‌های منطقه اقدام کرده است.

واکنش فرانسه

اما در بین کشور‌های اروپایی، فرانسه تند‌ترین موضع‌گیری را در مورد برپایی این رزمایش در ایران داشته است. فرانسه که اخیرا موضع سرسختانه‌ای در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کرده، نگرانی عمیق خود را در مورد رزمایش پیامبر اعظم که در آن شماری از موشک‌های ایرانی آزمایش می‌شوند، علنی ساخته است.

فرانسه مدعی شده است که این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نه تنها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است، بلکه دلیلی است که نشان می‌دهد نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران واقعیت دارد. پاریس همچنین هدف ایران از این رزمایش و پیام آن برای کشور‌های حوزه خلیج فارس را نیز مورد سئوال قرار داده است. در بیانیه فرانسه آمده است: ایران می‌گوید هدف از این رزمایش صلح‌آمیز است اما این کشور‌های منطقه هستند که در مورد ماهیت صلح آمیز و دوستانه بودن آن قضاوت می‌کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران آمده است: در این قطعنامه ایران از اقداماتی که به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شود، منع شده است. اما در این رزمایش این اقدامات انجام می‌شود که مغایر با قطعنامه شورای امنیت است.

در بخش دیگری از این بیانیه بار دیگر ادعای عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نقض تحریم‌های بین المللی اشاره شده است.

همچنین با اشاره به گزارش اخیر آژانس در مورد احتمال تسلیحاتی بودن اهداف هسته‌ای ایران، این ادعا توسط وزارت امور خارجه فرانسه مطرح شده است که توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به موازات برنامه‌های موشکی نگرانی بسیار عمیقی به شمار می‌رود.


نظر شما :