این جنگ اسرائیل را نابود می‌کند

۰۴ تیر ۱۳۹۰ | ۲۳:۴۹ کد : ۱۴۰۷۱ اخبار اصلی
اسرائیلی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که جنگ آتی علیه آنها بر شهرهای بزرگ و زیرساخت‌های اصلی و حیاتی‌شان متمرکز خواهد بود و این بدان معنا است که اسرائیل در این جنگ احتمالی ممکن است حیات خود را از دست بدهد.
این جنگ اسرائیل را نابود می‌کند
 دیپلماسی ایرانی: تحرکات اخیر اسرائیل و اظهارات متناقض مقامات اسرائیلی چه سابق و چه فعلی، پیام‌های مبهمی را به جامعه جهانی داده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اسرائیل از یک سو در برابر تحولات منطقه سر در گم شده و نمی‌داند چه سیاستی را اتخاذ کند و از سوی دیگر تلاش می‌کند برای فرار از تهدیدهای منطقه‌ای‌اش فرافکنی کرده و به این و آن اتهام بزند. از سویی اظهارات هشدارآمیز مقامات مختلف اسرائیلی به دولتمردانشان این شائبه را ایجاد کرده که مبادا جنگی تازه در راه باشد.

این موضوعی است که روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به قلم خانم رندی حیدر به آن پرداخته است. خانم حیدر در ابتدای یادداشت خود به مانورهای دفاعی اخیر سربازان گروه ضربت اسرائیلی اشاره می‌کند و می‌نویسد: می‌توان این گونه گفت که تمرین‌های نظامی نیروهای دفاعی اسرائیلی در روزهای اخیر یک حرکت روتینی همیشگی است که این رژیم برای محک زدن توان دفاعی خود در وضعیت‌های فوق‌العاده انجام داده است تا در برابر بروز هر گونه جنگ احتمالی که این روزها مقامات اسرائیلی بسیار نسبت به آن هشدار می‌دهند، آمادگی داشته باشد. برخی از تحلیلگران اسرائیلی به حکومت عبری یادآوری کرده‌اند که سراسر خاک اسرائیل در تیررس دشمنان اسرائیل قرار دارد و این رژیم نمی‌تواند دیگر خود را از هر گونه حمله نظامی در هر نقطه از سرزمینش مصون بداند. آنها هشدار می‌دهند اگر این بار جنگی در بگیرد ماه‌ها طول خواهد کشید و نقطه‌ای از اسرائیل از تیررس موشک‌های حمله‌کنندگان در امان نخواهد ماند.

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: این تمرین‌ها زمانی رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد که شاهدیم با اتهام‌های سازمان‌های امنیتی اسرائیل به ایران مبنی بر دخالت در سوریه برای خاموش کردن تظاهرات اعتراضی و احتمال افزایش تنش‌های مرزی میان حزب الله و اسرائیل برای حمایت از نظام سوری هم‌زمان شده است. این هم‌زمانی‌ها پیامی دیگر به جامعه جهانی و ناظران منطقه‌ای می‌دهد. از یک سو می‌توان گفت پیامی است به افکار عمومی داخلی اسرائیل مبنی بر این که آماده باشید احتمال هر گونه درگیری تازه‌ای در منطقه پیش‌بینی می‌شود و از سوی دیگر پیامی است به مرزهای کشورهای همسایه اسرائیل تا بگوید این رژیم برای اجرای هر گونه سناریویی آمادگی دارد.

وی در ادامه می‌نویسد: از ابتدای تاسیس دولت اسرائیل این رژیم همواره خود را در معرض تهدید دائمی جنگ می‌دیده است، همواره نیز ادعا کرده که چون در وسط دنیای عربی – اسلامی‌ای به سر می‌برد که با آن دشمنی هویتی دارد پس در خطر دائمی است. اگر چه به همین بهانه نیز به سراسر خاک عربی، به سوریه، فلسطین، لبنان و دیگر کشورهای عربی یورش برده و آغازگر بسیاری از جنگ‌ها و کشتار بسیاری از شهروندان بی‌گناه و بی‌سلاح عرب به همین بهانه بوده است.

خانم رنده حیدر در ادامه با طرح این پرسش که در حال حاضر اسرائیل دقیقا از چه می‌ترسد که دائما دست به مانور نظامی و امنیتی می‌زند، می‌نویسد: اسرائیل از دو ناحیه به شدت احساس خطر می‌کند. یکی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران که مدعی است رنگ و بوی نظامی دارد و دیگری موشک‌های میان برد و دور بردی که حزب الله در لبنان در اختیار دارد و قادر است هر نقطه اسرائیل را با آنها هدف قرار دهد. علاوه بر آن موشک‌های اسکادی که در اختیار سوریه است و می‌تواند به کلاهک‌های شیمیایی مجهز شوند نیز اسرائیل را به شدت ترسانده است. اسرائیلی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که جنگ آتی علیه آنها بر شهرهای بزرگ و زیرساخت‌های اصلی و حیاتی‌شان متمرکز خواهد بود و این بدان معنا است که اسرائیل در این جنگ احتمالی ممکن است حیات خود را از دست بدهد.

در ادامه این یادداشت آمده است: هشدارهای مکرر مقام‌های اسرائیلی از مئیر داگان گرفته تا یوفال دیسکین در کنار مانورهای نظامی و دفاعی اسرائیل، حداقل برای شهروندان این رژیم این پیام را می‌فرستد که جنگ تازه‌ای در راه است. بسیاری از کارشناسان احتمال بروز جنگ را در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری می‌دانند چرا که دولت بنیامین نتانیاهو که تندترین دولت یک دهه اخیر اسرائیل محسوب می‌شود توانسته آرامش امنیتی و ثبات سیاسی نسبی را بر اسرائیل حاکم کند و هم‌زمان رشد اقتصادی ملموسی را نیز به وجود بیاورد، این مسئله باعث شده تا جایگاه نتانیاهو در داخل اسرائیل تقویت شده و رقبای مثلا صلح‌طلبش و در راس آنها زیپی لیونی تضعیف شوند. همین مسئله خطر بروز جنگ را افزایش داده است.  

وی در آخر نتیجه می‌گیرد: به رغم مخاطرات جمود سیاسی و بی‌ثباتی در سوریه و دیگر کشورهای عربی اکثریت اسرائیلی‌ها از دولتی که بر آنها حکم‌رانی می‌کند چندان احساس تهدید نمی‌کنند اگر چه نسبت به بروز جنگی تازه نگرانند. 


نظر شما :