گزارش روز پايانى اجلاس داووس

۱۴ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۸:۴۸ کد : ۱۴۰۵ اقتصاد و انرژی
در روز پايانى اجلاس نيز همچنان جو نااميدى به عملکرد اقتصاد جهان حاکم بود. در اين اجلاس منوچهر متکى با شمار زيادى از سران کشورهاى جهان مذاکره دو جانبه انجام داد ولى پيشنهاد رايس براى مذاکره به شرط تعليق برنامه هسته اى را نپذيرفت.
گزارش روز پايانى اجلاس داووس
در چهارمین و آخرین روز اجلاس سالانه داووس، سران اقتصادی و سیاسی حاضر در دامنه های سردسیر آلپ و در دهکده داووس بر ضرورت همکاری تمام کشورهای جهان برای ممانعت از رکود اقتصادی امریکا تاکید کردند.
 
در این روز نیز همچنان جو ناامیدی بر اجلاس حاکم بود و تلاشهای رایس و برخی دیگر از دوستان آمریکا برای عادی جلوه دادن وضعیت اقتصادی این سرزمین نتیجه ای در پی نداشت.
 
یاسو فوکودا، نخست وزیر کشور ژاپن، به جهانیان هشدار داد در صورتی که مخالفتهای موجود بین جوامع، مانع از همکاری آنها برای ممانعت از رکود اقتصاد آمریکا شود، خطری بسیار بزرگ اقتصاد جهان را تهدید خواهد کرد و زیر ساختهای اقتصاد جهانی به تدریج در مسیر تخریب حرکت می کند.
 
وی در سخنرانی خود در روز پایانی اجلاس گفت:" ضرورتی ندارد که وضعیت اقتصاد جهان را تیره تر از آنچه هست ببینیم و ناامیدانه با آن برخورد کنیم بلکه باید این مساله را دریابیم که اقتصاد جهان در شرایط اضطراری قرار دارد و اگر در همین لحظه برای بهبود اقتصاد با یکدیگر همراه نشویم روزهای سختی در انتظارمان خواهد بود."
 
فوکودا تاکید کرد اهمیت مساله به حدی است که در اجلاس ماه فوریه هفت کشور صنعتی جهان - ژاپن، آمریکا، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، کانادا- رکود اقتصادی آمریکا و راههای مبارزه با آن به بحث گذاشته خواهد شد و راهی برای ممانعت از وقوع این حادثه شوم اندیشیده می شود.
 
پیش از سخنرانی فوکودا، دومینیک استراوس کان، رئیس صندوق بین المللی پول، از کشورهای در حال توسعه خواست تا با مدیریت اقتصاد خود تا حد امکان ضعف هزینه های مصرفی آمریکا را جبران کنند.
 
ویدر این مورد گفت:" در حال حاضر بانکهای مرکزی برای هدایت بحران مالی جهانی آمادگی لازم را ندارند و در صورتی که این نظام اصلاح نشود باید منتظر بروز بحران در جای جای جهان بود."
 
دومینیک استراوس کان با تاکید روی ضرورت اصلاح نظام بانکی و شبکه های مالی کشورهای مختلف برای جلوگیری از بروز بحران در اقتصاد جهان گفت:" در این که اقتصاد آمریکا و به دنبال آن اقتصاد جهان در مسیر نزولی و رکودی قرار دارد شکی نیست و برای حل این مشکل جهان نیازمند راههای جدی و همه جانبه است. اما با توجه به جوانب بحران اقتصادی آمریکا تنها با ابزارهای پولی نمی توان این بحران را به سلامت پشت سر گذاشت و برای اصلاح آن باید تمامی نیروهای بازار با یکدیگر همراه شوند."
 
در روز آخر اجلاس داووس نیز همچون دیگر روزهای این اجلاس موج ناامیدی نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی حاکم بود. در این روز جان تاین مدیر موسسه مالی مریل لینچ گفت:" متاسفانه شرایط اقتصادی آمریکا و وضعیت بازار مسکن در این کشور در حال بدتر شدن است و نمی توان انتظار بهبود این شرایط را داشت."
 
وی افزود:" در صورتیکه برای حل بحران چاره ای اندیشیده نشود باید منتظر ایجاد بحران در دیگر موسسات مالی و اقتصادی و بازارهای اعتباری آمریکا و جهان باشیم. البته در ماههای گذشته بحران تا حد زیادی در موسسات اعتباری آمریکا و دیگر بازارها رسوخ کرده است که می تواند مشکل آفرین باشد."
 
در این روز از رئیس بانک مرکزی اروپا به دلیل ثابت نگه داشتن نرخ بهره بانکی اروپا انتقاد شد. ژان کلود تریچت، رئیس بانک مرکزی اروپا در پاسخ به این انتقاد گفت:" اصلی ترین وظیفه بانک جلوگیری از افزایش نرخ تورم و ایجاد ثبات نسبی در قیمتها است و ما برای تحقق این هدف از افزایش نرخ بهره بانکی ممانعت کردیم."
 
در این روز منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان نیز مصاحبه ای با شبکه خبری بی بی سی داشت و از تحریمهای جهان علیه ایران انتقاد کرد.
 
وی در این مصاحبه از عنوان کردن این مطلب که در صورت افزایش فشارهای بین المللی علیه ایران، این کشور چه عکس العملی نشان می دهد سرباز زد ولی از اعضای شورای امنیت خواست تا در مقابل ایران صبر و حوصله بیشتری نشان دهند و در برخورد با ایران تعجیل نکنند.
 
وی به خبر نگار بی سی سی گفت:" پیشنهاد ما این است که شورای امنیت سازمان ملل صبر داشته باشند و از رابطه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کنند تا پروسه اعتماد سازی تکمیل شود. بعد از این ایران و غرب می توانند مذاکرات خود را در مورد برنامه هسته ای ادامه دهند و به طور قطع این مذاکرات نتیجه بخش خواهد بود."
 
در این اجلاس منوچهر متکی دعوت کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، برای مذاکره با یکدیگر در مورد برنامه هسته ای با پیش شرط توقف برنامه هسته ای توسط ایران را رد کرد و تاکید کرد:" ایران با تمام کشورهای جهان در مورد برنامه هسته ای خود مذاکره می کند، اما این مذاکره در صورتی انجام می شود که هیچ پیش شرطی وجود نداشته باشد."
 
وی که برقراری رابطه بین ایران و آمریکا را منوط به اصلاح رفتار و گفتار آمریکا دانست گفت:" در صورت اصلاح رفتار آمریکا پاسخ ایران مثبت خواهد بود. اما ما تا به امروز شاهد هیچ رویکرد مثبت و سازنده ای از طرف آمریکایی ها نبوده ایم."
 
با توجه به این مطلب که اجلاس داووس از طرف شرکت کنندگان ان برای ایجاد روابط گرم و مستحکم و طی شدن مسیر حل اختلافات استفاده می شود، حضور نمایندگان کشور ایران نیز بسیار با اهمیت ارزیابی می شود.
 
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی تاکید کرد در جریان اجلاس داووس با شمار زیادی از سران سیاسی و اقتصادی جهان مذاکرات دو جانبه داشته که بسیاری از آنها مثبت و سازنده بوده است.
 
در پایان باید گفت که این مجمع جهانی اقتصاد تبعات اقتصادی خوبی برای کشور سوئیس داشته است. طبق گزارشهای موجود در سال جاری بیشتر از 1000 شرکت که در زمره بزرگترین شرکتهای صنعتی جهان هستند برای عضویت در این مجمع 42 هزار و 500 فرانک سوئیس ( 26300 یورو معادل 38700 دلار آمریکا) پرداخت کردند.
 
این حق عضویت سالانه پرداخت می شود. به علاوه هر فرد برای حضور در اجلاس داووس 11هزار یورو پرداخت کرد که در مجموع درآمد کلانی را برای این کشور کوچک جهان به ارمغان آورد.

نظر شما :