تحریم های جدید ایران کلید خورد

۰۳ تیر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۴۰۳۱ اخبار اصلی
در این میان نگرانی عمده امریکایی ها از واگذاری قدرت در منطقه به ایران است. به تهرانی که از سی سال پیش تاکنون تبدیل به رقیب امریکا در منطقه شده است.
تحریم های جدید ایران کلید خورد

دیپلماسی ایرانی: حوادث جاری در منطقه امریکایی ها و غربی ها را گرفتار کرده است. خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا از ماه فوریه تا کنون خواب خوش را بر چشمان غربی ها حرام کرده اند. هر روز خبر از یک انقلاب تازه می رسد و روز دیگر از سقوط مردانی که سالیان سال بله قربان گوی غرب بوده اند. در لیبی هنوز معمر قذافی حاضر به واگذاری قدرت نشده است. در یمن علی عبدالله صالح با وجود مجروح شدن و انتقال به عربستان سعودی هنوز بر بقای در پست ریاست جمهوری تاکید دارد. در بحرین ظاهرا اوضاع آرام تر از پیش است اما بسیاری آن را به آتش زیر خاکستر تعبیر می کنند. در سوریه هم بشار اسد یک هفته پیش از بازگشت آرامش و مصالحه با مخالفان سخن گفت اما هیچ کس نمی داند که سرنوشت خاندان اسد به حسنی مبارک شبیه خواهد شد یا هم سرنوشت با آل خلیفه بحرینی می شود.

در این میان نگرانی عمده امریکایی ها از واگذاری قدرت در منطقه به ایران است. به تهرانی که از سی سال پیش تاکنون تبدیل به رقیب امریکا در منطقه شده است. تحلیل بسیاری از تحلیل گران این است که در مصر هر مردی قدرت را در دست بگیرد به ایران نزدیک تر از روزهای حسنی مبارک خواهد بود.در این فضا از دست دادن کشوری دیگر در منطقه و واگذاری آن به ایران برای کاخ سفید نشین ها و اروپایی ها به منزله فاجعه است. دمشق هم تهران را و هم واشنگتن را بر سر دو راهی قرار داده است . برخی ادعا می کنند که تهران از روند دموکراسی خواهی در مصر حمایت کرد اما در خصوص حوادث سوریه جانب دولت ها را گرفت و نه ملت ها را . همین بهانه کافی بود تا باز رسانه های غربی ادعای کمک نظامی تهران به مخالفان امریکا را مطرح کنند. سالهاست که رسانه ها و سرویس های اطلاعاتی غرب ادعا می کنند که تهران به حماس در نواز غزه فلسطین و حزب الله در لبنان کمک نظامی می کند. اکنون با توجه به برخورد دولت سوریه با معترضان غربی ها باز انگشت اتهام خود را به سمت تهران نشانه رفته اند . روزنامه تلگراف چاپ لندن در گزارشی کوتاه تاکید می کند که لیست جدیدی از چهره های ایرانی به دلیل کمک به آنچه که این روزنامه سرکوب معترضان در سوریه می خواند، در زمره تحریم ها قرار گرفته اند. پیش از این اموال بشار اسد و برخی نزدیکان به وی بلوکه شده بود . تلگراف در این خبر تاکید می کند که نام 22 فرد و کمپانی مورد تحریم واقع شده تا بیست و چهار ساعت آینده اعلام خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی ادعا می کند که بریتانیا تحقیقات جامعی را در خصوص نقش احتمالی ایران در سرکوب معترضان در ناآرامی های سوریه انجام داده و در لیست هفت نفره افراد نزدیک به اسد نام سه ایرانی هم به چشم می خورد.

پیک دیپلمات اروپایی در این خصوص می گوید: این حرکت ما پیامی واضح برای دولت ایران است تا بداند که انتقال تجهیزات به سوریه از سوی ایران از نظر ما غیرقابل قبول است. این رفتار ایرانی ها نشان دهنده نقض شعارهای آنها در خصوص حمایت از جریان های آزادی خواهی در منطقه است.

بریتانیا و فرانسه تهران را به حمایت نظامی از بشار اسد متهم می کنند. تحریم ها جدید ایران توسط اروپا ، تعداد کمپانی ها و افراد مورد تحریم در سوریه را به 45 نفر می رساند.

امار غربی ها حاکی از کشته شدن 1400 شهروند در سوریه از زمان آغاز ناآرامی ها است . آمار بازداشت شدگان هم 1000 نفر اعلام شده است . ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه این تحریم ها را اعلام جنگ غرب خواند: جهان تنها اروپا نیست. ما فراموش خواهیم کرد که اروپایی   هم روی نقشه است . آنها پیش از این هم تحریم هایی را اعمال کرده بودند اما اکنون به دنبال اعمال محدویت هایی هستند که حیات مردم سوریه را هدف قرار خواهد داد.

این مقام دولتی سوری دریافت هر نوع کمک دولتش از سوی تهران یا حزب الله لبنان را رد کرد. 


نظر شما :