مجله هفته/ جعبه سیاه توپولف

۰۳ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۴۰۲۴ اخبار اصلی
توپولف های روسی که ظرف سه چهار گذشته امان مردم ایران را بریده و انسان های زیادی را در آسمان زمینگیر و بسیاری از خانواده ها را عزادار کرده بودند، بالاخره در خاک روسیه نیز تلفات سنگینی برجا گذاشت و صدای مقام های روسی را درآورد.
مجله هفته/ جعبه سیاه توپولف

دیپلماسی ایرانی: ایران از بحث برانگیزترین واردکنندگان هواپیماهای توپولف روسی بوده که با وجود سقوط یکی دو فروند از آنها در نواحی مختلف ایران همچنان تصمیم به خروج آنها از خطوط هوایی نمی گرفت و حتی عذرخواهی و ابراز همدردی خاصی را نیز از جانب مسئولان خطاب به مردم واجب نمی دانست و تنها پس از هر سقوط اعلام می شد که به زودی جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده به کشور سازنده – روسیه – ارسال می شود تا دلیل اصلی سانحه اعلام شود. ماه ها می گذشت و در گزارشی مختصر اعلام می شد که علت سانحه خطای فردی خلبان بوده است. با شنیدن این جمله، آدم یاد اظهارنظر مربیان تیم های فوتبال ایران می افتاد که حاضر به پذیرش مسئولیت شکست تیمشان نبودند و اشتباه های فردی را عامل باخت معرفی می کردند.

خلاصه اینکه نام توپولف در ایران با نحوست خاصی همراه شده است. یکی از کمدی سازان بنام ایران نیز به تازگی در مجموعه طنزی که وارد بازار کرده، این نام را به مضحکه گرفته و با الهام از خاطره جمعی ایرانیان درباره توپولف، یک شخصیت روسی طنز را خلق کرده است.

البته داستان توپولف در ایران با دستوری که درباره خروج این هواپیماها از خطوط هواپیمایی ایران صادر شد، تقریبا پایان یافته تلقی شد و همه تصمیم داشتند کم کم تلخی حوادث گذشته و نحسی این نام را به فراموشی بسپارند، ولی وقوع حادثه دو روز پیش در روسیه بار دیگر خاطره تلخ ایرانیان را زنده کرد. این بار خیاط بود که در کوزه افتاده بود.

متاسفانه در حادثه ای که در شمال غرب روسیه رخ داد، یک فروند هواپیمای توپولف سقوط کرد و بر اثر آن 44 نفر جان باختند. البته خبر خوش و تعجب برانگیز این بود که این بار هشت نفر زنده مانده اند و طبق آخرین اخبار به بیمارستان منتقل شده و جراحات سختی متحمل شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

این توپولف که تعداد مسافرانش شاید به اندازه نیمی از مسافران اتوبوس های درون شهری تهران بوده، با 43 مسافر و 9 خدمه از مسکو عازم پتروزاودوسک بود که در نزدیکی مقصد خود در 400 کیلومتری شمال شرق سن پترزبورگ در جمهوری کارلیای روسیه نزدیک مرز فنلاند دچار سانحه شد و پیش از رسیدن به فرودگاه سقوط کرد.

هنوز معلوم نیست علت اصلی این سانحه چه بوده است. گفته می شود وضع هوا در آن منطقه بسیار نامساعد بوده و احتمالا دلیل اصلی سقوط همین مسئله بوده است. اما بعید نیست مسئولان شرکت هواپیمایی مزبور، در این باره نظر مقام های هوایی ایران را نیز جویا شوند و از تجربیات آنها بهره بگیرند. شاید هم جعبه سیاه هواپیما به ایران فرستاده شود.


نظر شما :