حاشيه هاى مهمتر از اصل در سومين روز اجلاس داووس

۱۴ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۴۰۰ اقتصاد و انرژی
در سومین روز اجلاس داووس مساله فقر جهانی، کمبود آب شرب و تغییرات منفی جوی محور مذاکرات بود.در اين روز حواشى زيادو جلسات متعدد زيادى در اجلاس تشکيل شد که از اهميتى بيشتر از دو جلسه رسمى برخوردار بود.
حاشيه هاى مهمتر از اصل در سومين روز اجلاس داووس

درسومین روز اجلاس داووس مساله فقر جهانی،کمبود آب شرب و تغییرات منفی جوی محور مذاکرات بود.در این روز کمکهای کلانی از طرف بیل گیتس و شماری دیگر از سرمایه داران و صاحبان صنایع برای حل مشکل فقر در افریقا تخصیص داده شد.
 
شرکت کنندگان در اجلاس این روز سال 2008 میلادی را نقطه عطفی در مبارزه با فقر در جهان دانستند. رهبران شرکت کننده در این اجلاس تحقق اهداف توسعه سازمان ملل و کاهش فقر تا سال 2015 میلادی را ضروری اعلام کردند و خواستار ارایه کمکهای مالی در این راه شدند.
 
 یکی از اهداف بسیار مهم در این مسیر تامین آب شرب مورد نیاز برای 70 میلیون نفری است که هم اکنون به دلیل ناکارآمدی نظام صنعتی و سیاسی در جهان نمی توانند از آب تصفیه شده و سالم استفاده کنند.
 
بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل متحد در این مورد گفت :" ما اینجا جمع شده ایم تا مشکلات جهان را با صدای بلند فریاد بزنیم و برای آنها راه حل مناسب بیندیشیم نه اینکه مشکلات را روی یک کاغذ یاد داشت کنیم و روز بعد در میان کاغذهای باطله و در میان زباله ها قراردهیم."
 
وی افزود : " ما اینجا جمع شده ایم تا در مورد کسانیکه بیشترین آسیب پذیری را در جریان تغییرات جوی دارند و یا در اثر فقر شرایط نامطلوبی را تجربه می کنند صحبت کنیم . ما در نظر داریم در این اجلاس راه حلی برای مشکل فقر جهانی بیندیشیم و سال 2008 را به سالی به یاد ماندنی و تاریخی در مبارزه با فقر در جهان تبدیل کنیم."
 
رییس جمهوری کشور نیجریه که اصلی ترین هدف خود برای شرکت در این اجلاس را حل معضل فقر در کشورهای افریقایی ذکر کرده است در ادامه سخنرانی بان کی مون گفت :" برای ما که در قاره افریقا زندگی می کنیم تحقق اهداف برنامه توسعه سازمان ملل که کاهش فقر تا سال 2015 میلادی است یک رویا است. رویایی که بدون آن ادامه حیات در قاره ما بسیار مشکل و در بخشی از آن غیر ممکن می شود."
 
گوردون براون ،نخست وزیر کشور انگلیس ، نیز در بخش دیگری از اجلاس گفت:" قرار براین است که در این اجلاس ما حقایق جهانی را بازگو کنیم. یکی از حقایق تلخ این است که در سالهای اخیر ما پیشرفتهای زیادی برای تحقق اهداف توسعه سازمان ملل نداشتیم "
 
اهمیت فقر درجهان و تاثیرات مخرب آن در اقتصاد و اجتماع جهانی به حدی است که گروهی از اعضای سازمانهای غیر دولتی فعال در مبارزه با فقر به همراه بونو موسیقیدان انگلیسی و ال گور معاون ریاست جمهوری سابق امریکا یک جلسه ویژه با عنوان " نظریه دنیای یکپارچه: راه حلهای تلفیقی برای  برطرف کردن فقر روز افزون جهان وبحرانهای جوی " تشکیل دادند.
 
ال گور که در سال 2007 میلادی جایزه نوبل صلح را از آن خود کرد در آغاز این جلسه گفت:" حل مشکل فقر و تحولات منفی جوی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارد. ما در صورتی می توانیم برنامه توسعه سازمان ملل را اجرا کنیم که برای بحران جوی نیز راهی بیندیشیم و اجرای این دو طرح را همزمان با هم انجام دهیم."   
 
وی افزود:" اگر دمای جو کره زمین دو درجه افزایش یابد ، آسیبهای زیادی به کشاورزی و مشاغل وابسته به آن وارد می شود و در این صورت تمام کارهایی که برای تحقق اهداف برنامه توسعه سازمان ملل انجام دادیم بی ثمر خواهد بود."
 
سپس بونو در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت :" حل مشکل فقر یک وظیفه معنوی است و نمی توان با قرارداهای مادی به آن نگریست."
 
وی ادامه داد:" با بخشش بدهی های خارجی دولتهای افریقایی در سالهای گذشته که با تلاش جامعه جهانی انجام شد تعدادی مدرسه برای دانش آموزان افریقایی ساخته شد. مدرسه هایی که هم اکنون بیشتر از 29 میلیون دانش آموز را در خود جای داده اند."
 
بعد از این جلسه بیل گیتس و مایکل دل روسای دو شرکت بزرگ کامپیوتری جهان نیز به جامعه مبارزه با فقر و شیوع ایدزدر قاره افریقا پیوستند.
 
آنها اعلام کردند که کامپیوترها روز میزی قرمزی که با ویندوز ویستا کار می کنند را طراحی می کنند و بعد ازتولید انبوه و فروش از هر یک کامپیوتر فروش رفته بین 50 تا80 دلار به صندوق جهانی مبارزه با فقر و ایدز کمک می کنند.
 
این برنامه با طرحی که بیل گیتس از آن با عنوان " سرمایه داری خلاقانه " یاد کرد تطابق دارد. وی در این مورد گفت:" ما می توانیم با بهره گیری از سرمایه های خود پیشرفتهای زیادی را در جهان ایجاد کنیم."
 
گیتس در یک سخنرانی که خود آن را مهمترین سخنرانی سال 2008 میلادی نام برد از تخصیص 306 میلیون دلار به توسعه کشاورزی در کشورهای فقیر جهان خبر داد که به زعم وی می تواند زندگی هزارن نفر از مردم این سرزمینها را نجات دهد وآنها را از فقر و گرسنگی برهاند.
 
یکی دیگر از مسایل مطرح شده در اجلاس روز سوم مشکل کم آبی و عدم دسترسی شمار زیادی از مردم جهان به آب سالم است. این مساله نه تنها سبب تخریب شالوده شهرها می شود بلکه مشکلات اجتماعی و امنیتی بسیاری را نیز ایجاد می کند.
 
بان کی مون دبیر کا سازمان ملل در این مورد گفت:" جنگ در دارفور جنگ برای آب است. زیرا جنگ ایجاد شده بین کشاورزان و دامداران است و این جنگ بعد از کاهش بارندگی در کشور و کمبود آب در منطقه بالا گرفت."

وی با تاکید روی این مطلب که در جریان جنگ در دارفور بیشتر از 200 هزار نفر جان خود را از دست دادند و میلیونها نفر آوارده شدند افزود:" هم اکنون تمام اخبار در مورد کشتار و سرگردانی مردم این کشور است ولی هیچ خبری در مورد دلیل این جنگ که خشکسالی و کمبود مایع حیات در دارفور است منتشر نمی شود."
 
شرکت کنندگان در این اجلاس بر این مساله که برخورداری مردم از آب شرب سالم یک حق طبیعی بشری است تاکید کردند و خواستار مبارزه جامعه جهانی با هدر رفتن این مایع ضروری برای ادامه حیات انسان شدند.
 
برابک لتماث، یکی از اعضای هیات مشاوره رسانه ای سوییس در این مورد گفت :" در حال حاضر این منبع هدر می رود و دلیل آن هم ارزش پایین اقتصاد ی آب درکشورهای صنعتی است.اگر ما به نیروهای بازاری اجازه دهیم که خود قیمت آب را تعیین کنند ،یک گام بلند و اساسی در راه حل مشکل آب در جهان برداشته شده است."
 
وی ادامه داد:" باید قیمت آب شرب با قیمت آبی که برای پر کردن استخرها، کشاورزی ، صنعت و آبیاری باغات استفاده می شود متفاوت باشد تا از هدر رفتن آن جلوگیری شود."
 
از دیگر موضوعات مورد بحث در روز سوم اجلاس گرمای جو زمین و مشکلات آن بود. در این مورد بر ضرورت شرکت در کنفرانس تغییرات جوی سال 2009 سازمان ملل در کپنهاگ تاکید شد که زمینه را برای ایجاد پروتکل تازه ای در مورد مبارزه با تغییرات منفی جوی همچون پروتکل کیوتو فراهم می کند.
 
لارس جوزفسون، رییس شرکت انرژی سوید در این مورد گفت :" آینده در دستان ما است . اگر جامعه جهانی به توافقی برای مبازه با تغییرات جوی نرسد نمی تواند به آینده اقتصادی خود امید چندانی داشته باشد."
 
در این روز پرویز مشرف نیز یک سخنرانی داشت و به جامعه جهانی اطمینان داد که اوضاع این کشور تحت کنترل کامل است. وی از جهان خواست به پاکستان از دید پاکستانی نگاه کنند زیرا با همین دید می توان زمینه را برای بهبود اوضاع کشور فراهم کرد.
 
در این روز مشرف به همراه حامد کرزای رییس دولت افغانستان و فخرالدین احمد مشاور ارشد نخست وزیری بنگلادش جلسه ای را تشکیل دادند که موضوع آن " تلاش برای صلح و ثبات " بود.
 
آنها بر ضرورت توسعه اقتصادی در کاهش فعالیتهای افراط گرایان و مختل کنندگان دموکراسی تاکید کردند و خواستار همراهی سران اقتصادی و صنعتی جهان در تحقق اهداف امنیتی و اقتصادی این کشورها شدند. 

نظر شما :