صندلى هاى لرزان وزارت منوچهر متکى

۳۰ دی ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۱ کد : ۱۳۶۵ اخبار اصلی
وزير امور خارجه ايران به رغم مخالفت محمود احمدى نژاد، سفير ايران در ايتاليا را عزل کرده است اما همزمان با این اقدام رییس جمهور در یک عمل حمایت آمیز از وزیر خارجه اش نامه يى را به رئيس مجلس نوشته و ازبرخى اقدامات نمايندگان اعتراض به عمل آورده است.
صندلى هاى لرزان وزارت منوچهر متکى
برخی شایعات در محافل دیپلماتیک حکایت از احتمال تغییراتی در راس وزارت خارجه ایران دارد.
 
با پایان مهلت تعیین شده از سوی وزیر امورخارجه ایران  برای تغییر سفیر ایران در ایتالیا منابع آگاه از کناره گیری منوچهر متکی از سمت خود خبر می دهند.
 
برخی روزنامه های ایران در پایتخت خبر می دهند که وزير امور خارجه به رغم مخالفت محمود احمدى نژاد، سفير ايران در ايتاليا را عزل کرده است  اما همزمان با این اقدام  رییس جمهور در یک عمل حمایت آمیز از وزیر خارجه اش نامه يى را به غلامعلى حدادعادل رئيس مجلس نوشته و ازبرخى اقدامات نمايندگان اعتراض به عمل آورده است. 32 نماینده مجلس به تازگی در تذکری کتبی نسبت به گفته های آقای متکی درباره سهم ایران در دریای خزر به شدت واکنش نشان داده بودند.
 
 
 با این همه  اختلاف  رییس و وزیر بر سر سفیر ایران در ایتالیا تا آن حد پيش رفته  که حتى گفته مى شد اختلاف بر سر ماندن يا رفتن سفير ايران در ايتاليا يکى از دلايلى است که در نهايت مى تواند ادامه کار منوچهر متکى در وزارت امور خارجه را تعیین کند.
 
آنگونه که سايت رجانيوز يکى از سايت هاى اينترنتى نزديک به دولت محمود احمدى نژاد خبر داده است آقای ابوالفضل ظهره وند سفیر فعلی ایران در ایتالیا تابستان ۸۵ با نظر شخصى رئيس جمهور به عنوان سفير ايران در ايتاليا منصوب شده است.
 
اين پایگاه اطلاع رسانی گزارش می دهد که معاون ادارى- مالى وزارت امور خارجه به رغم مخالفت رئيس جمهورآقای ظهره وند را از مقام سفارت عزل کرده و سرپرست جديدى را به جاى وى تعيين کرده است.
 
 نارضایتی وزیر از برخی سفرا
 
در جریان برگزارس اجلاس روئسای نمایندگی و سفرای ایران در خارج از کشور که تابستان امسال در تهران برگزار شد  منوچهر متکى با انتقاد از عملکرد برخی سفرا گفته بود که آنها "مستقل از وزارت خارجه" عمل مى کنند و به همين دليل خواستار برکنارى آنان شده بود.
 
رسانه های نزدیک به دولت اوج اين اختلافات درباره سفير ايران در ايتاليا بود، اما وقتى آقای متکى در صدد برکناری سفیر ایران در ایتالیابرآمد صندلی وزارت خود را نیز بسیار لرزان دید.
 
تابستان امسال برخى نمايندگان مجلس حتی از عزل آقای متکى خبر دادند اما رییس جمهور چنین برکناری ای را تکذيب کرد و منوچهرمتکى تا کنون بر سر کار خود حاضر است.
 
برخی از رسانه ها در تهران می گویند دو ماه بعد از اين ماجرا اختلافات درباره سفارتخانه هاى ايران در اروپا بالا گرفته و اين بار وزارت خارجه ایران با ناديده گرفتن دستورهای قبلی حکم به عزل سفير ایران در رم داده است.
 رجانيوز ريشه عزل سفير ايران در ايتاليا را به يک جريان محفلى در وزارت خارجه نسبت داده و نوشته اين جريان همان جريانى است که آبان ماه گذشته هم در صدد عزل ابوالفضل ظهره وند برآمده بود.
 
 بنا بر گزارش رجانيوز آقای ظهره وند در نامه يى به رییس جمهور دلايل عزل خود را از حيث مديريتى و ماموريتى مبهم دانسته و تحرکات جناحى، باندى و گروهى را در اين مساله دخيل دانسته است.
 
رجانيوز در ادامه نوشته که ايتاليا در ميان کشورهاى اروپايى به عنوان حياط خلوت برخى باندهاى اقتصادى و پاتوق هاى نفتى به شمار مى رود که طى اين مدت، آقای ظهره وند به رغم گسترش مراودات اقتصادى ايران و ايتاليا در زمينه گردشگری، صادرات و واردات، با اين جريان هاى موازى مقابله کرد.
 
کارشناسان می گویند که هرچند منوچهر متکی در سمت وزیر خارجه ایران بسیار بهتر می توانست عمل کند و رمقی به فعالیت های وزارت خارجه ایران بدهد و در پاره ای موارد همچون اظهار نظر غیر کارشناسی درباره سهم ایران در دریای خزر نمره وزارت خود را تنزل ندهد،  اما ابهام در آینده کاری وزارت خارجه  و تزلزل مدیریتی در چنین شرایطی به نفع منافع ملی ایران نیست.
 
در حال حاضر تکلیف برخی از معاونت ها از جمله معاون اروپا و آمریکا و معاونت امور بین الملل وزارت خارجه روشن نیست و با هرگونه جا به جایی وزیر، شرایط پیچیده تر هم خواهد شد.
 

( ۱ )

نظر شما :