مرگ مرموز مالک شرکت برادران افر

۱۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۳ کد : ۱۳۴۲۰ اخبار اصلی
برخی می گویند ظاهرا تجسسی در کار بوده و برادران افر می‌خواهند برای مخفی نگه داشتن اصل موضوع همه چیز را به هم بریزند تا همه چیز مخفی بماند.
مرگ مرموز مالک شرکت برادران افر
 دیپلماسی ایرانی: سامی عوفر، بازرگان مشهور اسرائیلی که ریاست شرکت برادران عوفر را بر عهده داشت روز جمعه در سن 89 سالگی به طور مرموزی از دنیا رفت.

وی همان کسی است که شرکتش بر سر دور زدن تحریم‌ها و تجارت با ایران مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته و دولت نتانیاهو را تا مرز استیضاح پیش برده است.

موتی شیف، سخنگوی شرکت برادران عوفر در گفتگو با فرانس پرس در این باره گفت: «سامی عوفر صبح روز جمعه پس از آن که سال‌ها با بیماری سرطان دست به گریبان بود از دنیا رفت.»

وی از گفتن هر گونه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرد. مسئله‌ای که باعث شده بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های اسرائیلی مرگ او را مشکوک بدانند. عوفر به رغم رنج بردن از بیماری سرطان حالش خوب بود و سر کارش حاضر می‌شد، اعلام ناگهانی مرگ او پرسش‌های بسیاری را به وجود آورده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از اعلام مرگ عوفر به خانواده او تسلیت گفت و او را مردی به معنای واقعی کلمه صهیونیست توصیف کرد.

عوفر متولد رومانی بود و خانواده اش در سال 1922 در حالی که او کودکی خردسال بود به بریتانیا مهاجرت کرده بودند. وی در گذشته از سوی مجله فوربس جزء صد ثروتمند دنیا شناخته شده بود.

وزارت امور خارجه امریکا مدعی است که مجموعه عوفر به همراه شرکتی دیگر وابسته به همین شرکت موسوم به تانکر پسفیک که مقر آن در سنگاپور است در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی تحریم‌های وضع شده علیه ایران را دور زده و به یک شرکت ایرانی نفت‌کش فروختند. شرکت برادران عوفر این اتهام را رد کرده و تصمیم ایالات متحده را ارتکاب به اشتباهی تاسف‌آور توصیف کرده است. به فاصله 10 روز پس از اعلام این خبر است که اعلام می‌شود سامی عوفر، مالک شرکت عوفر مرده است.

منابع خبری اسرائیلی اعلام کرده‌اند که در طول سال گذشته میلادی تا کنون این شرکت 13 بار با ایران معامله تجاری داشته است. همچنین برخی رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده‌اند که نزدیک به 200 شرکت اسرائیلی با واسطه کشوری سوم با ایران تماس تجاری برقرار کرده‌اند. مسئله‌ای که باعث شده تا کمیسیون اقتصادی کنست اسرائیل جلسه فوق العاده تشکیل دهد و دولت نتانیاهو را مورد بازخواست قرار دهد.

رافی ایتان، رئیس سابق موساد هشدار داده است که احتمالا شرکت برادران عوفر همکاری گسترده‌تری با ایران داشته‌ ولی سازمان امنیت موساد از وجود این همکاری‌ها خبر نداشته است.

یوسی ملمان، روزنامه‌نگار، نویسنده و پژوهشگر امور امنیتی در اسرائیل در این باره گفت: «انجام چنین معاملاتی به هیچ وجه قابل قبول نیست و امنیت اسرائیل را زیر سوال می‌برد. ظاهرا تجسسی در کار بوده و برادران عوفر می‌خواهند برای مخفی نگه داشتن اصل موضوع همه چیز را به هم بریزند تا همه چیز مخفی بماند. اعلام مرگ ناگهانی سامی عوفر را در همین راستا باید دانست.»

بر اساس قانون اساسی اسرائیل ایران دشمن این رژیم محسوب می‌شود و هر گونه همکاری به آن به معنای زیر پا گذاشتن قوانین اسرائیل است و خاطیان باید مجازات شوند.

این در حالی است که رژیم اسرائیل سال‌ها است ایران را به خاطر برنامه‌های هسته‌ای‌اش مورد اتهام‌های واهی قرار می‌دهد و از مجامع جهانی می‌خواهد که تحریم‌های بیشتری متوجه ایران کنند. با کشف این حقیقت که شرکت‌های اسرائیلی به صورت غیر مستقیم با ایران همکاری دارند، فضاحتی برای این رژیم به وجود آورده تا آن جا که احتمال استیضاح نخست‌وزیر اسرائیل در کنست وجود دارد.

برخی منابع خبری اسرائیلی می‌گویند فشارهای اقتصادی که این روزها باعث وخیم شدن وضعیت شرکت‌های مختلف اقتصادی این رژیم شده باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های اسرائیلی تحریم‌ها را دور زده و به کمک کشورهای سوم به فکر همکاری با ایران بیفتند.


( ۲ )

نظر شما :