عبدالله صالح زخمی از سنگال کمک خواست

۱۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۵ کد : ۱۳۴۱۰ اخبار اصلی
علی عبدالله صالح از رئیس جمهوری سنگال خواسته که از فرانسه و ایالات متحده بخواهد که برای پایان دادن به درگیری‌ها وارد عمل شوند. وی به واد گفته است که حاضر است در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری یمن نامزد نشود.
عبدالله صالح زخمی از سنگال کمک خواست

دیپلماسی ایرانی: علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن به هیچ وجه گمان نمی کرد، اوضاع به جایی برسد که مخالفان با توپ و تفنگ به سمت کاخش نشانه رفته و بازی او را با خشونت به هم بزنند.

آخرین خبرها حاکی از آن است که رئیس جمهوری یمن در حالی که به همراه جمعی از مقامات ارشد یمنی در مسجد کاخ ریاست جمهوری مشغول برگزاری مناسک دینی بودند مورد حمله مخالفان به فرمانده صادق الاحمر، شیخ قبیله حاشد قرار گرفته و زخمی شده است. در این حمله شماری دیگر از مقام‌های یمنی کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به رغم این که منابع دولتی می‌گویند که حال رئیس جمهوری یمن خوب است ولی منابع خبری اعلام می‌کنند که وی از ناحیه سر به طور سطحی زخمی شده است. رئیس مجلس و معاون رئیس جمهوری نیز در میان مصدومین هستند.

این حمله زمانی صورت گرفت که نیروهای وابسته به صالح به محل مسکونی صادق الاحمر و برادر او حمید یورش بردند. خانه ژنرال علی محسن الاحمر رئیس سابق ستاد ارتش یمن که به جمع مخالفان پیوسته  نیز در خیابان حده در صنعا مورد حمله نیروهای وفادار به صالح قرار گرفته است.

این در حالی است که در بخشی دیگر از یمن که معترضان تظاهرات مسالمت‌آمیز انجام داده بودند، حمله نیروهای عبدالله صالح باعث کشته و زخمی شدن دست کم 18 نفر شد.

در شهر تعز جنوب یمن نیز تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم با برخورد نیروهای وابسته به صالح به خشونت کشیده شد و طی آن دو نفر کشته و نزدیک به 30 نفر زخمی شدند.

از سویی، عبدالله واد، رئیس جمهوری یمن اعلام آمادگی کرده است که برای پایان دادن به بحران یمن میان دولت و مخالفان وساطت کند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، علی عبدالله صالح از رئیس جمهوری سنگال خواسته که از فرانسه و ایالات متحده بخواهد که برای پایان دادن به درگیری‌ها وارد عمل شوند. وی به واد گفته است که حاضر است در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری یمن نامزد نشود.

شورای همکاری خلیج فارس نیز اعلام کرده است که برای پایان دادن به بحران یمن همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد. یک مقام نزدیک به دولت یمن اعلام کرد، عبدالله صالح آمادگی دارد از قدرت کنار رفته و توافق‌نامه شورای همکاری برای پایان دادن به بحران را امضا کند. به گفته این مقام حکومتی که نام از او منتشر نشده، مذاکرات برای تعیین زمان امضای توافق‌نامه صلح میان رئیس جمهوری و مخالفان جریان دارد.

یک مقام امریکایی در عربستان نیز اعلام کرد، جان برینان، نماینده امریکا در یمن عربستان را به مقصد ابوظبی ترک کرد تا شاید بتواند در ابوظبی به کمک اماراتی‌ها صالح را راضی کنند که از قدرت کنار رود.

گفته می‌شود عبدالله صالح پس از زخمی شدن به عدن گریخته است. همچنین تماس‌هایی میان او با عربستان برای پایان دادن به درگیری‌ها آغاز شده است.


نظر شما :