ارتباط افر با سرویس امنیتی

۱۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۳۳۸۲ اخبار اصلی
یادداشت محرمانه‌ای که پس از به گردش در آمدن بین اعضای کمیته اقتصادی مجلس اسرائیل منجر به متوقف شدن این جلسه شد، بیش از پیش به شایعات در خصوص رابطه شرکت برادران افر با ایران که ایالات متحده ادعای آن را مطرح می‌کند، دامن زده است.
ارتباط افر با سرویس امنیتی

دیپلماسی ایرانی: یادداشت محرمانه‌ای که پس از به گردش در آمدن بین اعضای کمیته اقتصادی مجلس اسرائیل منجر به متوقف شدن این جلسه شد، بیش از پیش به شایعات در خصوص رابطه شرکت برادران افر با ایران که ایالات متحده ادعای آن را مطرح می‌کند، دامن زده است. هرچند شرکت برادران افر منکر هر گونه فعالیت غیر قانونی شده‌اند اما سر باز زدن آنها از ارائه توضیحات در خصوص ادعای رسانه‌ها در مورد روابط گذشته این شرکت با سرویس‌های امنیتی اسرائیل، اسرار بیشتری را در مورد این پرونده پدید آورده است.

 

این در حالی است که با وجود تاکید مقامات افر بر حمایت دولت از این شرکت، تل آویو اعلام کرده است که به منظور حمایت از آنها در مقابل آمریکا نمی‌ایستد. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نیز که به اظهار نظر‌های تند علیه ایران مشهور است و در جبهه آمریکا در اعمال تحریم ها علیه ایران قرار دارد، در مورد گزارش‌های اخیر تنها به ذکر این نکته که با ایران معامله‌ای نداشته‌ایم ، اکتفا کرده است.

 

با این حال کمیته اقتصادی مجلس روز سه شنبه جلسه‌ای را به منظور رسیدگی به پرونده شرکت برادران افر برگزار کرد. اما این جلسه که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد به دنبال به چرخش درآمدن یادداشتی محرمانه متوقف شد. این یادداشت توسط یکی از معاونان رئیس این کمیته به وی تحویل داده شد و بلافاصله ختم جلسه اعلام شد. شاما لاکوهن، از قانونگذاران مجلس بدون اشاره به محتوی این یادداشت اعلام کرد که این یادداشت از جانب یک چهره سیاسی یا اقتصادی نبوده است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز به این ترتیب گمانه‌زنی ها در مورد احتمال نقش داشتن ساختار دفاعی اسرائیل در این پرونده تقویت شده است، چرا که لاکوهن تنها چهره‌های سیاسی و اقتصادی را از نقش داشتن در نوشتن این یادداشت، مبرا کرده است.

 

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، برخی محافظه کاری ها در مورد پرونده برادران افر فرصت مغتنمی را در اختیار رسانه‌های اسرائیل قرار داده است تا به جنجال و شایعه در این زمینه بپردازند. گفتنی است اکثریت رسانه‌های اسرائیلی همواره علیه منافع و فعالیت‌های ایران موضع گیری می‌کنند. همچنین در مورد فروش تانکر نفتی از سوی برادران افر به ایران نیز رسانه‌ها دولت و سازمان‌های جاسوسی و امنیتی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

 

یکی از مجریان تلویزیون اسرائیل در این زمینه با اشاره به ماهیت چند ملیتی شرکت برادران افر گفت: آنها در مخمصه قرار گرفته‌اند چرا که افکار عمومی آنها را به فعالیت علیه منافع کشور متهم می‌کند. وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت نیز به دلیل عدم نظارت کافی در تنگنا است. همچنین به گفته یک مقام سابق موساد، اینکه تا چه حد فعالیت شرکت برادران افر منافع اسرائیل را به خطر انداخته است، به شدت در روند بررسی‌ها مورد توجه خواهد بود.

 

با این حال روز به روز شایعه و انتشار گزارش‌ها بدون منابع مشخص در رسانه‌های اسرائیل بیشتر می‌شود و حتی برخی رسانه ‌ها از سابقه فروش چندین تانکر نفتی به ایران در سال‌های گذشته خبر می‌دهند. در این بین شماری از رسانه‌‌ها سکوت نسبی برادران افر در خصوص این موضوع را به باد انتقاد گرفته و بر این عقیده‌اند که آنها در این سکوت در حال لابی برای خارج شدن از فهرست تحریم‌های آمریکا هستند.



نظر شما :