فتنه طایفه‌ای برای تخریب روابط ایران و کویت

۱۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۷ کد : ۱۳۳۴۰ اخبار اصلی
به رغم این که روابط ایران و کویت با سفر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان به این کشور رو به بهبود گذاشت، ولی ظاهرا دست‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهد روابط دو کشور حسنه باشد. سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر برگشته‌اند ولی نمایندگان سلفی کویتی همچنان بر طبل کاهش روابط با ایران می‌کوبند و قصد ندارند دست از جنجال‌سازی بردارند.
فتنه طایفه‌ای برای تخریب روابط ایران و کویت
دیپلماسی ایرانی: به رغم این که روابط ایران و کویت با سفر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان به این کشور رو به بهبود گذاشت، ولی ظاهرا دست‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهد روابط دو کشور حسنه باشد. سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر برگشته‌اند ولی نمایندگان سلفی کویتی همچنان بر طبل کاهش روابط با ایران می‌کوبند و قصد ندارند دست از جنجال‌سازی بردارند. مسئله‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بیش از آن که جنبه واقعی داشته باشد، جنبه طایفه‌ای دارد.

روزنامه النهار، چاپ بیروت در یادداشتی به قلم راجح الخوری با عنوان "کویت... اتهام‌های مذهبی احمقانه" به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: چرا عده‌ای اصرار دارند که افق دید کویتی‌ها را بشکنند؟ در نشست اخیری که در شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد از دخالت‌های ایران در امور داخلی امارات، کویت و بحرین شکایت شد. اختلاف میان ایران و کویت سر کشف یک شبکه جاسوسی که کویت مدعی بود برای ایران علیه کویت فعالیت می‌کرده، بروز کرد که مشکل دیپلماتیک میان دو کشور را نیز موجب شد. اما با سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به کویت که بسیاری از ناظران سفرهای او را در راستای تنش‌زدایی و رفع اختلاف‌های پیش آمده، قلمداد کردند، امور به سیر طبیعی خود بازگشت و مشکلات دو طرف حل شد. سفرای دو طرف به پایتخت‌های یکدیگر بازگشتند و امور سیر طبیعی خود را بازیافت.

در ادامه این یادداشت آمده است: اما عده‌ای در مجلس کویت تلاش کردند از در دیگر وارد شوند و این بار مسائل مذهبی را بهانه قرار دهند و از این زاویه خواستند تا روابط تهران و کویت را تخریب کنند. آنها فراموش کردند که کشورشان نماد دموکراسی نیم‌بند کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و تلاش کردند با بهانه‌های واهی دولت کویت را سر از سرگیری روابط با تهران به سخره بگیرند. در اقدامی احمقانه شیخ ناصر المحمد، نخست‌وزیر را متهم به مزدوری برای ایران کردند و اقدام به بزرگ‌نمایی اختلاف‌ها از زاویه مذهبی و دینی کردند. قطعا توجه چنین اتهامی به نخست‌وزیر کویت اقدامی احمقانه و سخیف محسوب می‌شود. نباید زیاد به خود زحمت داد تا در برابر این چند نماینده تنگ‌نظر به توضیح برخواست چرا که مواضع نخست‌وزیر و تاریخ سیاسی او کاملا روشن است. همه می‌دانند روابط ایران و کویت بر اساس احترام متقابل و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی دو کشور بدون هیچ ادعایی از سوی دو طرف و حفظ امنیت هر دو کشور پایه‌ریزی شده است. آقای شیخ ناصر المحمد، خوب به امور ایران آگاه است به ویژه این که در گذشته سفیر اتحادیه عرب در ایران بوده و خوب می‌داند که نقاط قوت و ضعف روابط ایران و کویت کجاست.

راجح الخوری در آخر یادداشتش تاکید می‌کند، به هیچ وجه مطلوب نیست که آقای نخست‌وزیر به نیات و منویات این چند نماینده غرق در افراط و تندروی توجه کند و بر طبل جنگ با ایران بکوبد. این افراد می‌خواهند که همه چیز را طایفه‌ای و مذهبی جلوه دهند تا بدین ترتیب از آب گل‌آلود ماهی گرفته و فقط به خواسته‌های غیرمنطقی و افراطی‌شان برسند. به هیچ وجه قابل قبول نیست بدین شیوه برخی افراد به ویژه در شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران موضع بگیرند و حتی شبکه‌های ارتباطی کویتی با ایران برای کاهش تنش‌ها را بدین گونه مورد حمله قرار دهند. قطعا دولت کویت تحت تاثیر اظهارات نسنجیده و غیر کارشناسانه و افراطی این نمایندگان و جریان‌ها قرار نخواهد گرفت و در سیاست صحیح خود در گسترش رابطه با ایران کوتاهی نخواهد کرد. 

 

نظر شما :