افزایش خسارتهای جانی یا ظرفیت فرآوردههای نفتی؟
از یکسو برخی کارشناسان معتقدند با توجه به سیاسی بودن بازار نفت و گاز، ادغام وزارت نفت در نیرو کار نادرستی است و پیامدهایی منفی برای بخش اقتصادی کشور و دیپلماسی انرژی خواهد داشت و از سوی دیگر، عده ای از کند شدن روند کار کارشناسی و تخصصی در حوزه نفت سخن می گویند و معتقدند وزارت نفت بیش از همیشه دستخوش سیاست بازی های داخلی شده است.
در این اوضاع و احوال ناخوش و نامشخص نفت ایران، معاون وزیر نفت که هنوز معلوم نیست معاون چه کسی است، ضمن تشریح آخرین وضعیت بازسازی واحد آسیب دیده پالایشگاه نفت آبادان، یک خبر خوش از جنس دولت نهم و دهم داده و از صف بستن نفتکش های خارجی برای خرید بنزین و گازوئیل ایران سخن گفته است.
طبق گفته علیرضا ضیغمی بخش آسیب دیده فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان با حضور کارشناسان، تیم های عملیاتی و تعمیراتی درحال بازسازی است. متاسفانه این حادثه چند کشته و چندین مجروح برجا گذاشت و هنوز هیچ خبری درباره رسیدگی به وضعیت خانواده های این عزیزان مخابره نشده و معلوم نیست سرنوشت مجروحان حادثه به کجا انجامیده است. تاسف بارتر از این اتفاق بخشی از سخنان معاون وزیر است که در شرح و توصیف روند بازسازی پالایشگاه بی توجه به خسارات جانی تنها به موضوع واحدهای آسیب دیده اشاره کرده و خسارات وارده را جزئی خوانده و گفته است: پیش بینی می شود حداکثر تا 14 روز آینده نخستین طرح بنزین سازی این پالایشگاه نفت بار دیگر در مدار بهره برداری قرار بگیرد.
پیش از این نیز حوادثی در جریان کار کارخانجات خودروسازی و... رخ داده بود و واکنش یا حتی عذرخواهی کوچکی هم از سوی مسئولان مشاهده نشده بود و گویی خسارت ندیدن دستگاه ها و ماشین ها به اندازه کافی خبری مسرت بخش و مایه امیدواری بوده است.
معاون وزیر نفت همچنین درباره انتشار برخی گزارش های غیررسمی مبنی بر تخریب کمپرسورهای آلمانی طرح توسعه فاز سوم پالایشگاه آبادان گفته است: بررسی های کارشناسی شده نشان می دهد کمپرسورهای این طرح هیچ آسیبی ندیده و امکان راه اندازی این تجهیزات وجود دارد.
به نظر می رسد این مقام مسئول قصد دارد به انتقادات وارده به دولت به دلیل افتتاح های زودهنگام و عجولانه و زیرسوال بردن تخصص و کارآمدی مسئولان پاسخ بدهد. وی گفته است: با تعمیر و بازسازی واحد آسیب دیده روزانه حدود 4.5 میلیون لیتر با استاندارد یورو چهار اروپایی به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد. همچنین مطابق با برنامه زمان بندی طرح تکمیلی این پروژه نفتی تا هفته دولت راه اندازی خواهد شد که در این صورت ظرفیت تولید بنزین در مجموع به شش میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.
ضیغمی مجموع سرمایه گذاری های انجام شده برای طراحی، ساخت و راه اندازی طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت آبادان را حدود 2.5 تا سه میلیارد دلار عنوان کرده و گفته قرار است بخشی از منابع مالی این پروژه نفتی از طریق فاینانس خارجی تامین شود.
به گفته وی با راه اندازی این پروژه در مجموع روزانه 6.2 میلیون لیتر بنزین، 15.5 میلیون لیتر گازوئیل، 3.9 میلیون لیتر نفت سفید، 7.1 میلیون لیتر نفت کوره و 1.5 میلیون لیتر گاز مایع به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور افزوده خواهد شد.
اما امیدواری به آینده و فراموشی حوادث تلخ حوزه صنعت نفت در هفته های گذشته آنجا بیشتر می شود که ایشان از صف نفت کش های خارجی برای خرید بنزین ایران سخن گفته است. او وضعیت امروز ذخیره سازی فرآورده های نفتی و به ویژه بنزین کشور را بسیار مطلوب توصیف کرده و با اشاره به عرضه نخستین محموله بنزین صادراتی ایران در بورس کالا گفته است: هم اکنون با راه اندازی طرح های توسعه پالایشگاههای موجود نفتی و افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور، بازاریابی گسترده ای برای صادرات این فرآورده نفتی آغاز شده است. همچنین پیش بینی می شود تا پایان سالجاری طرحهای بنزین سازی و توسعه تکمیلی در پالایشگاههای نفت تهران، بندرعباس، آبادان، تبریز و شازند امام خمینی راه اندازی شوند.
این مقام مسئول که با خبرگزاری مهر گفتگو می کرد، با یادآوری اینکه 13.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری در 10 طرح بنزین سازی و توسعه پالایشگاه های موجود در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با تکمیل و راه اندازی تمامی این طرحها و با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یک ظرفیت مازاد مناسب برای صادرات محصولات مختلف نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل برای کشور فراهم می شود.
ضیغمی در بخشی دیگر از این گفتگو از درخواست مکرر برخی کشورهای همسایه و حتی حاشیه جنوبی خلیج فارس برای خرید فرآورده های نفتی ایران خبر داده و افزوده است: با تکمیل و راه اندازی فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه لاوان صادرات گازمایع این واحد پالایشگاهی از طریق کشتی به عراق آغاز شده است.
نظر شما :