با وجود درخواست برادران افر

تل‌آویو در مقابل واشنگتن قرار نمی‌گیرد

۰۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۳۲۵۵ اخبار اصلی
به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد همکاری یک شرکت اسرائیلی در فروش تانکر‌های نفتی به ایران، مقامات تهران این ادعا را تکذیب کردند. محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این زمینه اظهار داشت: طبق قوانین جمهوری اسلامی هرگونه رابطه تجاری یا معامله اقتصادی با رژیم صهیونیستی ممنوع است.
 تل‌آویو در مقابل واشنگتن قرار نمی‌گیرد
دیپلماسی ایرانی: به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد همکاری یک شرکت اسرائیلی در فروش تانکر‌های نفتی به ایران، مقامات تهران این ادعا را تکذیب کردند. محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این زمینه اظهار داشت: طبق قوانین جمهوری اسلامی هرگونه رابطه تجاری یا معامله اقتصادی با رژیم صهیونیستی ممنوع است.

وی افزود: اخبار در مرتبط با همکاری یک شرکت اسرائیلی با ایران بازی جدیدی است که در واکنش به روابط خوب اقتصادی ایران با دیگر کشور‌‌‌ها منتشر شده است. این در حالی است که کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز در صدد تکذیب این خبر برآمده است. این همان رویکردی است که شرکت برادران افر متهم به فروش تانکر نفتی به ایران نیز آن را دنبال کرده‌ اما نکته جالب در این مساله پا پس کشیدن تل‌آویو از حمایت این شرکت است که گفته می‌شود یکی از ثروتمند‌ترین شرکت‌های اسرائیلی محسوب می‌شود.

سخنگوی شرکت برادران افر پیش‌تر اعلام کرده بود که از مقصد نهایی فروش تانکر نفتی اطلاعی نداشته و مقامات تل‌آویو نیز این اظهارات را تایید خواهند کرد. رادیو اسرائیل به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولت اسرائیل گزارش داد که تل‌آویو در جانبداری از شرکت برادران افر در مقابل آمریکا قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که این شرکت به صورت رسمی از دولت درخواست کرده است که مورد حمایت قرار گیرد.

گفتنی است در صورت قرار گرفتن نام این شرکت در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا، برادران افر از دریافت وام بیش از 10 میلیون دلار از بانک‌ها و موسسه‌های مالی آمریکا منع خواهد شد و در عین حال برای این شرکت مجوز صادراتی در آمریکا صادر نمی‌شود و به این ترتیب آسیب‌های جدی برادران افر را تهدید خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا این شرکت را متهم کرده است که از طریق شرکتی تحت اداره خود در سنگاپور به کشتیرانی جمهوری اسلامی تانکر نفتی تحویل داده است و این در شرایطی است که شرکت خطوط کشتیرانی ایران در فهرست سیاه تحریم‌‌های آمریکا قرار دارد. رادیو اسرائیل به نقل از مقام دولتی بلند‌پایه این کشور تاکید کرد که تل‌آویو نمی تواند در موضع حمایت از برادران افر قرارگیرد، چرا که مقامات اسرائیلی در زمره حامیان سرسخت تحریم ایران قرار دارند که شرکت برادران افر به نقض آنها متهم است.

اما آنچه توجه خاص رسانه‌ها را به خود معطوف کرده انتشار این گزارش در شرایطی است که ایران و اسرائیل دو دشمن منطقه‌ای محسوب می‌شوند و تهران به صراحت موضوع نابودی اسرائیل را مطرح می‌کند. روزنامه اورشلیم پست به نقل از شاما هاکوهن، رئیس کمیته مالی "نست" در اسرائیل گزارش داد که این شرکت از سویی برای منافع اسرائیل کار می‌کند و از سوی دیگر به اتهام همکاری با ایران به منافع اسرائیل آسیب زده است و به همین دلیل شانسی برای حمایت از آن وجود ندارد.

وی افزود: موضوع این است که یک شرکت اسرائیلی به نقض تحریم‌های آمریکا متهم شده است و این برای وجه اسرائیل در موضع حامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است. این در حالی است که به دنبال بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص تحریم شرکت برادران افر، دستور پیگیری موضوع و شناسایی مسئولان اصلی از سوی مقامات عالی‌رتبه اسرائیل، داده شده است.

با این حال انتشار گزارش‌ها در مورد همکاری برادران افر با ایران در شرایطی که اسرائیل تلاش‌ها برای افزایش فشار بر ایران را دنبال می‌کند، انتقاد رسانه‌های این کشور را به دنبال داشته است. روزنامه مشهور هاآرتص در این زمنیه، نخست وزیر، وزیر دفاع و اقتصاد، سازمان‌های نظامی، وزارت امور خارجه و موساد را به شدت به باد انتقاد گرفته است.

به دنبال این انتقاد‌ها وزیر دفاع و اقتصاد اسرائیل اعلام کردند که مسئولیت نظارت بر تجارت با کشور‌های دشمن بر عهده آنها نیست. به هر ترتیب در ماه‌های اخیر شکاف و دودستگی که به طور سنتی در کمپ اسرائیل علیه ایران وجود داشته‌، عمیق‌تر شده است. چندی پیش رئیس سابق موساد در نخستین موضع‌گیری خود گزینه حمله نظامی علیه ایران را ابلهانه توصیف کرد و برخی مقامات نیز به طور تلویحی اعلام کردند در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای خطری متوجه اسرائیل نخواهد بود.

این در حالی است که شماری از مقامات اسرائیلی، پیشرفت هسته‌ای ایران را به منزله‌ تهدیدی مستقیم برای منافع ملی کشورشان توصیف می‌کنند. همچنین همکاری ایران با سوریه و حزب‌الله نیز موضع مورد نگرانی تل‌آویو است و مقامات تل‌آویو اخیرا ایران را به حمایت از فلسطینی‌ها در تهاجم به مرز‌های اسرائیل در روز نکبت متهم کرده بودند.

 

نظر شما :