لبنانی‌ها: اصلاحات آری ولی سرنگونی اسد هرگز

۰۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۳۲۵۳ اخبار اصلی
رئیس جمهوری لبنان هشدار می‌دهد، ما تا کنون لبنانی‌های مهاجر را تشویق می‌کردیم که به کشورشان بازگردند ولی اگر بنا باشد نظام در سوریه تغییر کند دیگر نمی‌توانیم لبنانی‌های مهاجر را تشویق به بازگشت به کشورشان کنیم و چه بسا مجبور شویم تسهیلات برای مهاجرت شهروندانمان ایجاد کنیم.
لبنانی‌ها: اصلاحات آری ولی سرنگونی اسد هرگز

دیپلماسی ایرانی: شاید بتوان گفت کشوری که بیشترین نگرانی را از تحولات سوریه و ناآرامی‌های جاری در آن دارد، لبنان است. کشوری که بیشترین مرز زمینی را با سوریه دارد و به طور سنتی هر اتفاقی که در سوریه بیفتد چه مثبت و چه منفی بر آن تاثیر مستقیم می‌گذارد. همین مسئله کافی است که لبنانی‌ها را از وضعیت سوریه نگران کند. اما نگرانی لبنانی‌ها زمانی افزایش می‌یابد که تصور می‌کنند، ممکن است نظام فعلی به ریاست بشار اسد در این کشور سرنگون و یک جریان تندرو جانشین آن شود. به ویژه این که تحرکاتی در سوریه شاهدند که موید تلاش برای به قدرت رسیدن تندروها است. تحرکاتی که بنا به گفته برخی منابع آگاه ظاهرا از سوی جریان‌های سلفی و تندرو هدایت می‌شود. لبنانی‌ها به هیچ وجه تمایل ندارند ببینند که در دمشق حتی جریانی در حد اخوان المسلمین به قدرت رسیده است. اکثریت لبنان را مسیحیان تشکیل می‌دهند و یکی از ارکان اصلی قدرت در این کشور محسوب می‌شوند. آنها در طول این مدت همواره از این که در دمشق یک حکومت سکولار بر سر کار بوده احساس آسودگی می‌کردند.

از سویی، حمایتی که نظام سوریه از کلیت نظام حاکم بر لبنان انجام می‌داده و همچنین پشتیبانی که دمشق از برخی جریان‌های سیاسی می‌کرده باعث شده است تا یک معادله سیاسی شکل بگیرد که فارغ از موافقان و مخالفان، سبب شده است تا لبنانی‌ها به این چیدمان سیاسی عادت کنند و حضور سوریه را در اشکال مختلف در لبنان بپذیرند. اکنون از این می‌ترسند که با نبود سوریه این معادله کاملا تغییر کرده و عدم موازنه‌ای به وجود بیاید که نتوان عواقب آن را پیش‌بینی کرد.

به همین دلیل بسیاری از جریان‌های سیاسی لبنانی حتی کسانی که با بشار اسد، رئیس جمهوری و حکومت سوریه تا قبل از آغاز ناآرامی‌ها در این کشور مشکل داشتند و دائما علیه آن شعار می‌دادند، اکنون ترجیح می‌دهند علیه نظام بشار اسد صحبت نکنند و از حکومت سوریه بخواهند که فورا اصلاحات را اجرا و کشور را از بحران و ناآرامی فعلی خارج کند. مثلا برخی جریان‌های سیاسی لبنانی در روزنامه‌های خود دائما توصیه می‌کنند که نظام سوریه خطر جریان‌های افراطی و انحرافی نظیر اخوان المسلمین را دریابد چرا که آنها می‌خواهند صف وحدت کشور را بشکنند و بذر کینه و تفرقه را در سراسر کشور بکارند.  

روزنامه النهار چاپ لبنان که یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین روزنامه‌های این کشور محسوب می‌شود و جبران التوینی، مدیر مسئول آن از رهبران جریان 14 مارس است در یادداشتی به قلم سردبیر از نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان می‌خواهد که از فرانسوی‌ها کمک بگیرد تا اجازه ندهد نظام در سوریه تغییر کند. این روزنامه از نامه چند وقت پیش رئیس پارلمان به نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه حمایت می‌کند و می‌نویسد: آقای رئیس پارلمان، اگر چه آن نامه بسیار به جا و بازگو کننده دغدغه لبنانی‌ها است ولی از شما انتظار داریم بیش از اینها فعال شوید و از اروپایی‌ها بخواهید که حمایت بیشتری از نظام سوری انجام دهند. نگرانی‌ها نسبت به سقوط نظام سوری روز به روز بیشتر می‌شود و این مسئله برای آینده لبنان بسیار خطرناک است. اقلیت‌ها در سوریه در معرض خطرند و هیچ مشخص نیست که چه آینده‌ای در انتظارشان باشد.

در همین رابطه روزنامه الاخبار، چاپ لبنان در یادداشتی به قلم نقولا نصیف به نگرانی‌هایی که مقامات لبنانی در دیدارهای خود با مقام‌های امریکایی نسبت به افزایش تهدیدها نسبت به سقوط حکومت بشار اسد در میان گذاشتند، اشاره می‌کند و می‌نویسد: میشل سلیمان، رئیس جمهوری کشور در دیدار با جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا که به همراه شماری دیگر از مقام‌های امریکایی‌ هفته گذشته به لبنان آمده بود، هشدار می‌دهد هر اتفاقی که در سوریه رخ دهد نه تنها آینده سوریه و لبنان را به خطر می‌اندازد بلکه باعث به خطر افتادن ثبات و آینده کل خاورمیانه می‌شود. اگر اسلام‌گرایان تندرو در سوریه قدرت بگیرند ممکن است شاهد تکرار سناریویی شبیه عراق و سودان این بار در سوریه و لبنان باشیم. بی‌شک پس از آن دیگر جایی برای مسیحیان در لبنان و سوریه نخواهد بود.

در این یادداشت با سخنان فلتمن نیز اشاره شده و آماده است: فلتمن به عنوان سخنگوی سیاست‌های امریکا در پاسخ به نگرانی‌های رئیس جمهوری لبنان به او می‌گوید: ما هم نمی‌خواهیم اسلام‌گرایان تندرو در سوریه سر کار آیند. برای همین است که از بشار اسد حمایت می‌کنیم تا اصلاحات حقیقی انجام دهد. همه می‌دانند که ما اسلام‌گرایان روشن و معتدل را حمایت می‌کنیم.

در این جا رئیس جمهوری لبنان مجددا هشدار می‌دهد که ما تا کنون لبنانی‌های مهاجر را تشویق می‌کردیم که به کشورشان بازگردند ولی اگر بنا باشد نظام در سوریه تغییر کند و اوضاع به نفع اسلام‌گرایان تندرو شود دیگر نمی‌توانیم لبنانی‌های مهاجر را تشویق به بازگشت به کشورشان کنیم و چه بسا مجبور شویم تسهیلات برای مهاجرت شهروندانمان ایجاد کنیم.

وی همچنین از امریکا می‌خواهد حمایت بیشتری از بشار اسد انجام دهد و ضمانت‌های لازم را به دمشق بدهد تا رئیس جمهوری سوریه بتواند اصلاحات را به خوبی پیش ببرد.

لبنانی‌ها از آینده سوریه به شدت نگرانند. اکنون همه آنها یکپارچه خواهان حفظ نظام بشار اسد هستند. آنها هم مانند سوری‌ها می‌گویند، اصلاحات آری ولی سرنگونی بشار اسد، هرگز.



نظر شما :