اسوشیتدپرس مدعی شد

تلاش امارات برای مقابله احتمالی با ایران

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۲۷۹۹ اخبار اصلی
برخی مقامات اماراتی در اظهارات خود مدعی شده‌اند که احتمال استفاده از این نیرو‌ها برای مقابله با تهدید ایران در خصوص جزایر سه گانه وجود دارد. تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی در خلیج فارس از موضوعات مورد مناقشه ایران و امارات در خلیج فارس هستند که ابوظبی ادعای مالکیت آنها را مطرح می‌کند
تلاش امارات برای مقابله احتمالی با ایران
دیپلماسی ایرانی: بحران‌های خاورمیانه شرایط امنیتی تازه‌ای را برای کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس پدید آورده که تاکنون کمتر با آن رو در رو بوده‌اند.

خیزش‌های مردمی و تغییرات سیاسی و اجتماعی رعد‌آسا در شماری از کشور‌های عرب و شمال آفریقا موجب شده است تا مقامات شیخ نشین‌ها مساله ساز و کار‌های امنیتی کشور‌هایشان را با دقت بیشتری دنبال کنند. خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی به تلاش امارات متحده عربی در این زمینه اشاره کرده و مدعی شده است هدف اصلی ابوظبی توانایی مقابله با تهدید احتمالی ایران است.

پس از انقلاب‌های خاورمیانه، کفه ترازو به نفع افزایش قدرت نفوذ ایران در تعدادی از کشور‌ها شامل مصر سنگین‌تر شده است. هرچند موضوع خیزش شیعیان در بحرین و آینده دولت بشار اسد در سوریه همچنان در ابهام قرار دارد اما احتمال بسط هر چه بیشتر هژمونی ایران در صورت پیروزی شیعیان در بحرین و باقی ماندن اسد در راس دول، وجود دارد. این به منزله نوعی تهدید برای امارات و عربستان تلقی می‌شود و از همین رو اقداماتی در جهت تقویت قوای نظامی در حال انجام شدن است.

اسوشیتدپرس با اشاره به ورود تعدادی اتباع کلمبیایی به امارات در سال گذشته می‌نویسد: هر چند در ظاهر هدف از ورود آنها انجام عملیات ساختمانی اعلام شده است اما در واقع آنها در تقویت نیروی نظامی امارات نقش دارند. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، آنها سربازان یک ارتش مخفی تحت رهبری آمریکا هستند. پرنس اریک، میلیارد بنیان‌گذار "بلک واتر" در راس این فعالیت‌ها قرار دارد.

وی تا سال گذشته در ایالات کتحده به سر می‌برد اما اخیرا به امارات نقل مکان کرده و از سوی ولیعهد ابوظبی برای ایجاد ارتشی 800 نفره از نیرو‌های خارجی برای امارات دعوات شده است. یکی از اعضای سابق این پروژه اظهار داشت: هدف از ایجاد این گروه انجام عملیات ویژه در داخل و خارج از کشور، حفاظت از خطوط لوله، مقابله با اقدامات تروریستی و برخورد با اغتشاشات داخلی عنوان شده است. این گروه در شهرک نظامی زاید در امارات به سر می‌برند و به بنا بر ادعای برخی منابع خبری یکی از اهداف آنها مقابله با تهدید‌های احتمالی از سوی ایران است.

اسوشیتد پرس به نقل از یکی از مقامات دولت اوباما گزارش داد: کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس به ویژه امارات تجربه چندانی در مورد عملیات نظامی ندارند و از این طریق می‌کوشند توانمندی‌های خود را افزایش دهند. هر چند وی از جزئیات طرح آگاه است اما هنوز مشخص نیست مقامات مقامات آمریکایی نیز در این پروژه حضور مستقیم دارند یا خیر.

در ادامه این گزارش آمده است برخی مقامات اماراتی در اظهارات خود مدعی شده‌اند که احتمال استفاده از این نیرو‌ها برای مقابله با تهدید ایران در خصوص جزایر سه گانه وجود دارد. تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی در خلیج فارس از موضوعات مورد مناقشه ایران و امارات در خلیج فارس هستند که ابوظبی ادعای مالکیت آنها را مطرح می‌کند.

 

نظر شما :