آلمان به تحریم‌ها پیوست

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۲۷۲۷ اروپا
منابع آگاه اعلام کردند که آلمان به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است. به گزارش وال استریت ژورنال یک بانک آلمانی که تحت کنترل ایران قرار دارد و به مشتریانی که روابطی با جمهوری اسلامی دارند، خدمات ارائه می‌کند، هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است
آلمان به تحریم‌ها پیوست
دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه اعلام کردند که آلمان به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است. به گزارش وال استریت ژورنال یک بانک آلمانی که تحت کنترل ایران قرار دارد و به مشتریانی که روابطی با جمهوری اسلامی دارند، خدمات ارائه می‌کند، هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

این بانک با نام "بانک تجاری ایران- اروپا AG" شناخته می‌شود و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را برای آن در نظر گرفته است. این در حالی است که با وجود هشدار‌ها در زمینه مجازات شرکت‌ها و بانک‌های خارجی فعال در رابطه با ایران، تاکنون اقدامات محدودی در این زمینه انجام گرفته بود.

به گفته منابع آگاه بنا بود این تحریم‌ها در تاریخ 23 مارس زمانی که وزیران خارجه اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کردند اعمال شود. این در حالی است که بانک تجاری ایران- اروپا با نام اختصاری EIH اعلام کرده است که تمامی فعالیت‌هایش قانونی بوده و طبق مجوز‌های آلمان به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش وال استریت ژورنال این تصمیم به منزله شکست برای سیاست آلمان است که تاکنون توانسته بود از تحریم‌ها جلوگیری کند. در ماه فوریه آلمان توانسته بود پیشنهاد فرانسه در بروکسل برای اعمال تحریم‌ها علیه این بانک را بلوکه کند. همچنین منابع خبری گزارش دادند که در همان زمان نمایندگان بازرگانان در وزارت بازرگانی آلمان با هدف حمایت از EIH لابی کرده و تاکید کرده‌اند ادامه فعالیت این بانک امکان نقل و انتقالات برای صادرات قانونی به ایران را فراهم می‌کند. با این حال زمانی که گروهی از کارشناسان در مورد فعالیت این بانک در ایران در زمینه هایی که تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، اسنادی ارائه دادند، آلمان ناگزیر به تغییر نسبی سیاست‌ها شد.

گفتنی است EIH در سال 1971 در هامبورگ توسط یک بازرگان ایرانی تاسیس شد و از آن پس طبق قوانین آلمان فعالیت داشته است اما اخیرا به موازات افزایش حساسیت‌های بین‌المللی در مورد نقل و انتقال‌های مالی به ایران، فعالیت این بانک نیز در کانون توجه قرار گرفته است.

هرچند آلمان همراه با انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا چین و روسیه امضاء کنندگان اصلی قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران هستند اما برلین روابط تجاری نزدیکی با ایران دارد. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود که بیشترین صادارت را به ایران انجام می‌دهد و دنباله‌روی از تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی روابط بازرگانی آلمان- ایران را مختل می‌کند. به همین دلیل با وجود تهدید تحریم، همچنان برخی از بانک‌ها در این کشور به همکاری با ایران ادامه می‌دهند.

با این حال منابع دیپلماتیک ادعا می‌کنند EIH میلیون‌ها دلار نقل و انتقال مالی برای شرکت‌ها و افراد ایرانی انجام داده است که هدف تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار دارند. بنا بر ادعای منابع آگاه اسنادی که کارشناسان اخیرا در مورد همکاری این بانک با ایران به دست آورده‌اند، مبنای اصلی اتحادیه اروپا و آمریکا برای اعمال فشار بر این بانک آلمانی- ایرانی است.

 

نظر شما :