عادل عبدالمهدی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی:

پایگاه اشرف ارثیه نامیمون صدام حسین است

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۲۳۱۵ گفتگو
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با عادل عبدالمهدی
پایگاه اشرف ارثیه نامیمون صدام حسین است

دیپلماسی ایرانی: عادل عبدالمهدی، یکی از رهبران بلندپایه مجلس اعلای اسلامی و حکومت عراق هفته گذشته در راس یک هیئت بلندپایه به همراه احمد چلبی، رئیس کنگره ملی عراق و ابراهیم جعفری نماینده مجلس و یکی از چهره‌های مهم این کشور هفته گذشته به تهران آمدند. عبدالمهدی به تازگی از پذیرفتن معاونت ریاست جمهوری عراق اجتناب کرده و گفته است که به هیچ وجه حاضر نیست تحت این شرایط این پست را بپذیرد. اگر چه جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق همچنان بر بقای او به این سمت اصرار دارد. دیپلماسی ایرانی در طول زمان حضور عبدالمهدی در ایران فرصتی یافت با او مصاحبه‌ای انجام دهد که در زیر می‌خوانید:

آقای عبدالمهدی نظر شما درباره آخرین تحولات جاری در عراق چیست؟

حقیقتا عراق وارد مرحله پیشرفت شده است. دولت عراق تلاش دارد اوضاع کشور را بهبود بخشیده و پیشرفت کند. البته در آن جا مشکلات و سختی‌های بسیاری وجود دارد که لازم است ما و دولت عراق برای حل آنها همکاری و اقدام کنیم. مثلا ما شاهد سوء خدمات و فسادهای مالی بسیاری هستیم که ما را بر آن می‌دارد برای مبارزه با آن هر چه سریع‌تر دست به کار شویم. مسائل بسیار دیگری نیز وجود دارد که روی زمین مانده و باید برای حل و فصل آنها اقدام کنیم. آقای مالکی بر حل مشکلات اصرار دارد اما متاسفانه به دلیل مخاطرات بسیاری که کشور را تهدید می‌کند و مشکلات بسیاری که دامنگیر کشور و دولت است اصلاحات امور با مشکلات بسیاری مواجه شده است. از سویی رقابت‌های سنگینی میان جریان‌های سیاسی وجود دارد که در بسیاری از موارد به کشور ضربه می‌زند. از جمله مشکلاتی که آقای مالکی برای انتخاب افراد با کفایت در وزارت‌خانه‌های معلق دست به گریبان است. اما با تمام این احوال آقای مالکی اصرار دارد که تمامی مشکلات حل شوند و برای حل این مسائل پافشاری شدیدی می‌کند، ما نیز تلاش داریم به او برای حل تمامی این مشکلات کمک کنیم. ما در طول مدت کوتاه گذشته شاهدیم که بسیاری از مسائل و مشکلات حل و فصل شدند و انتظار داریم که این مسائل نیز به زودی حل و فصل شوند.

متاسفانه مناصب امنیتی تا کنون بدون وزیر معطل مانده‌اند. به نظر شما دلیل آن چیست؟

اولا، این وزارتخانه‌ها آن طور که برخی رسانه‌ها در بوغ و کرنا کرده‌اند و تلاش دارند وانمود کنند که به دلیل نبود وزیر، کشور معطل مانده، هم نیست. ثانیا، بله متاسفانه به دلیل بی‌اعتمادی جریان‌های سیاسی به یکدیگر و اختلاف‌های موجود میان آنها، پست‌های امنیتی تا کنون معطل مانده‌اند. ما به دنبال حل این مسئله در اولین فرصتیم. آقای مالکی برای حل این مسائل پافشاری دارد و انشاء الله در اولین فرصت وزرای مربوطه تعیین خواهند شد.

شما از منصب معاونت ریاست جمهوری استعفا داده‌اید. دلیل شما برای این استعفا چیست؟ به ویژه این که آقای جلال طالبانی اصرار دارد که شما همچنان در پستتان فعالیت کنید ولی ظاهرا شما تمایلی به ادامه حضور در این پست ندارید. دلیل آن چیست؟

دلایل بسیاری وجود دارد که مرا بر آن داشت که از سمت خود استعفا دهم. بله آقای طالبانی اصرار دارند که من در سمت خود همچنان به فعالیت ادامه دهم اما حقیقت این است که من به فکر پست و منصب نیستم و با هیچ کس نیز برای گرفتن مناصب رقابت نمی‌کنم. از این رو تصمیم گرفتم که از این سمت استعفا دهم البته این را هم در نظر داشته باشید که هنوز منصب من مورد تایید قرار نگرفته است، من قبل از آن که پست من به تایید برسد از تصدی آن استعفا دادم.

آیا این استعفا با اختلاف‌های سیاسی شما با آقای نوری مالکی مرتبط است، ما می‌دانیم که مجلس اعلا و آقای مالکی اختلاف‌های بسیاری با هم دارند؟

به هر صورت ما در یک رقابت سیاسی به سر می‌بریم. در فضای دموکراتیک و آزاد وجود چنین اختلاف‌هایی طبیعی است. عراق کشوری آزاد است و طبیعتا هر جریان و حزب سیاسی نظرات و اندیشه‌های سیاسی مختلفی دارد. ولی قطعا ما از آقای مالکی حمایت می‌کنیم و برای این که بتواند به عنوان نخست‌وزیر به حکومتش ادامه دهد او را تایید می‌کنیم. ما در همین رابطه ائتلاف بزرگ و مهم ائتلاف هم‌پیمانی ملی را تشکیل دادیم که بزرگترین فراکسیون سیاسی مجلس را تشکیل می‌دهد. ما به این ائتلاف وفاداریم، از آن حمایت می‌کنیم و به تمامی توافقات و تصمیم‌های اتخاذ شده در چارچوب این فراکسیون احترام می‌گذاریم.

نظر شما درباره سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و وقایع اخیری که در اردوگاه اشرف در دیالی رخ داد، چیست؟

سازمان مجایدن خلق سازمانی تروریستی، فاسد و موذی است که متاسفانه از حکومت بعثی به ما به ارث رسیده است. این سازمان باید در اولین فرصت مناسب خاک عراق را ترک کند. ما و ملت عراق هیچ ارتباط و رابطه‌ای با این سازمان نداریم و این را هم درک می‌کنیم که وجود این سازمان در خاک ما باعث تخریب روابط ما با همسایگانمان می‌شود. ما عملیات ارتش و پلیس عراق را در برخورد با این سازمان تایید می‌کنیم و هر سیاستی که باعث حل و فصل مساله مجاهدین خلق در عراق و خروج آنها از کشورمان شود نیز مورد حمایت ماست. از سیاست‌های دولت عراق در برخورد با این سازمان نیز قویا حمایت می‌کنیم و معتقدیم که این سازمان باید هر چه سریع‌تر خاک عراق را ترک کند. این که به کجا باید بروند و سرنوشتشان چه خواهد شد به ما و مردم عراق ربطی ندارد. این هم درست است که کشورهای دیگر حاضر به پذیرش آنها نیستند و می‌گویند که وجود اعضای این سازمان در خاک کشورشان مزاحمت ایجاد می‌کند ولی این بدان معنا نیست که ما باید این مزاحمت را تحمل کنیم.

نظر شما درباره توافق‌نامه امنیتی و پافشاری امریکایی‌ها بر ادامه حضورشان در عراق چیست؟

توافق‌نامه امنیتی که میان ما با ایالات متحده امریکا امضا شد همچنان به قوت خود باقی است و هیچ کس نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کرده یا آن را ناکارمد کند. اگر برخی از بندهای آن هم نیازمند اصلاحات و تغییر باشد لازم است که در مجلس نمایندگان مطرح شده و نمایندگان مردم آنچه صلاح می‌دانند و گمان می‌کنند بهتر است را انتخاب کنند.

نظر شما درباره کنفرانس سران اتحادیه عرب در بغداد و احتمال لغو آن به دلیل حمایت حکومت عراق از شیعیان بحرین چیست؟

حکومت عراق در حمایت از سرکوب شیعیان بحرین به وظیفه اخلاقی خود عمل کرد. در بحرین ملتی برای آزادی و رسیدن به حقوق ضایع شده‌اش قیام کرد که متاسفانه با قلع و قمع شدید حکومت آن کشور مواجه شد. اما به برگزاری کنفرانس اتحادیه عرب در بغداد اصرار داریم و به هیچ وجه هم راضی نیستیم که این کنفراس به هر دلیلی لغو شود. بغداد برای میزبانی این نشست تلاش‌های بسیار کرده و حکومت عراق نیز برای هر چه بهتر برگزار شدن آن اموال بسیاری صرف کرده است. لغو نشست به هر بهانه‌ای و این که یک کشور بخواهد بهانه بیاورد که آن را لغو کند به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما قاطعانه هر گونه ایجاد اختلالی در این زمینه را قویا رد می‌کنیم.   

 

نظر شما :