مجله هفته/ خبرساز هفته

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۲:۰۴ کد : ۱۲۰۸۶ اخبار اصلی
دو جمله اصولگرایانه ولید المعلم وزیر خارجه سوریه که گفت "اسد مرد اصلاحات است" و "ملت و رهبران سوریه به هم اطمینان دارند" او را به چهره خبرساز این هفته ما تبدیل کرد
مجله هفته/ خبرساز هفته

دیپلماسی ایرانی: تلویزیون ایران این هفته بالاخره یک خبر امیدوارکننده و روحیه بخش از کشورهای منطقه مخابره کرد تا متوجه شویم همه جای خاورمیانه و شمال آفریقا به هم نریخته و دست کم یکجا اوضاع آرام است و مردم اش مشغول خرید و دید و بازدید عید هستند. تلویزیون ایران اعلام کرد بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای انجام اصلاحات در سوریه جدی است و وعده اصلاحات داده است.

بشار اسد پس از آنکه مجلسی های کشورش با شعرخوانی و مدیحه سرایی او را بشاش ساختند، وعده اصلاحات سیاسی داده و بعد از 40 سال به وضعیت فوق العاده در کشورش خاتمه داده است.

اما خبرساز این هفته ما بشار نیست بلکه وزیر خارجه اوست که در دیدار با سفیران کشورهای عربی و غیر عربی در دمشق به تبیین برنامه اصلاحات سوری پرداخت.

ایسنا به نقل از شبکه الجزیره گزارش داد که ولید المعلم تاکید کرده است: آنچه در برخی مناطق {سوریه} رخ می‌دهد نیازمند این است که تکرار نشود به ویژه بعد از سخنرانی بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مراسم تشکیل دولت جدید درباره پایان دادن به وضعیت فوق العاده و پایان دادن به قانون چند حزبی.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: ما معتقدیم کسی که خواهان اصلاحات است باید نظرش را به طور مسالمت آمیز مطرح کند و این اصلاحات ضرورتی ملی است و هر کسی که خواهان اصلاحات است نباید از خشونت و سلاح استفاده کند. فشارهای مردمی گسترده ای وجود دارد که از دولت‌ می‌خواهد نظم و امنیت را برقرار کند.

ولید المعلم ابراز امیدواری کرده است که آنچه افراد مسلح در کشتن معترضان در منطقه تلبیسه صورت دادند تکرار نشود تا دولت ناگزیر نشود تدابیر لازم را اتخاذ کند.

او همچنین تاکید کرده است که تحریک‌های مغرضانه ای در زمینه اطلاع رسانی از تحولات سوریه توسط برخی شبکه‌های ماهواره‌ای عربی وجود دارد و این تحریک‌ها نقش منفی ایفا می‌کند و برخلاف منافع سوریه و ملت است.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد:‌ اولویت‌های دولت جدید در راستای اجرای دستورات بشار اسد در زمینه اصلاحات و نیز برقراری مجدد نظم و امنیت است.

المعلم نسبت به برخی دستوراتی که از خارج از کشور ارائه می‌شود ابراز تعجب کرد و گفت: برخی عملیات‌های مسلحانه که در روستای تلبیسه در استان حمص رخ داد بسیار خطرناک است.

وی در عین حال اعلام کرد که سوریه به تظاهرات مسالمت آمیز احترام می‌گذارد و با هرگونه اقدام خرابکارانه و عملیات آتش زدن اماکن مختلف برخورد خواهد کرد چرا که این مساله با تظاهرات مسالمت آمیز فرق دارد و نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد. افراد مسلح به نیروهای پلیس حمله کردند درحالی که نیروهای پلیس دستورات اکیدی را مبنی بر عدم حمله به تظاهرکنندگان دریافت کرده بودند.

 

وی همچنین گفت به آزادی مطبوعات اعتراضی ندارد. به گفته او، اعتراض سوریه به عدم واقع گرایانه بودن مطبوعات است چرا که این موضع گیری‌ها موجب شده است مردم سوریه سوالاتی درباره انگیزهای چنین مواضع تحریک کننده‌ای در سر داشته باشد.

وی در پیامی در صفحه توییتر عنوان کرد:‌ من به عنوان یک شهروند عربی سوری نه به عنوان یک مسئول صحبت می‌کنم.

او بشار اسد رئیس جمهور سوریه را مرد اصلاحات دانست و گفت: قاچاق سلاح از عراق به سوریه دلیل روشنی بر این مساله است که طرح‌هایی از خارج علیه سوریه در حال طرح‌ریزی است و توطئه‌هایی وجود دارد و تمامی سوری‌ها این واقعیت‌ها را می‌دانند. دولت عراق هیچ ارتباطی با قاچاق سلاح از عراق به سوریه ندارد. این نخستین بار نیست که مسئولان سوریه سلاح‌هایی که از عراق به سوریه قاچاق می‌شود را کشف و ضبط می‌کنند.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد:‌ برخی توطئه‌ چینان تصور می‌کنند سوریه ضعیف است آنها پایداری و قدرت همبستگی رهبران سوریه و ملت آن را نمی‌دانند. دمشق بسیار قوی‌تر از قاهره است و ملت و رهبران سوریه به هم اطمینان دارند و دولت در برخورد با گروه‌های مسلح جنایت‌کار قوی است.



نظر شما :