حذف بودجه شورای عالی ایرانیان و تقابل با مشایی

۳۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۲۰۴۶ اخبار اصلی
اسفند ۱۳۸۹ دولت در لایحه بودجه کل ‌کشور برای شورای‌ عالی امور ایرانیان خارج از کشور بودجه‌ای 19 میلیارد و 128 میلیون تومانی درنظر گرفت. این شورا که با ابتکار عمل اسفندیار رحیم مشایی در سال های اخیر وارد حواشی و داستان های تازه ای شده، حالا با چراغ قرمز مجلس در بحث بودجه روبرو شده است.
حذف بودجه شورای عالی ایرانیان و تقابل با مشایی

دیپلماسی ایرانی: طی ماه های گذشته حضور پرنفوذ رحیم مشایی در دولت محمود احمدی نژاد عیان تر شده است. پس از ماجرای برکناری منوچهر متکی که با شایعاتی مبنی بر دخالت مشایی در این امر همراه بود، حالا قصه استعفای وزیر اطلاعات و پذیرفتن آن از سوی احمدی نژاد و سپس اعلام نظر مقام رهبری برای ماندن مصلحی در وزارتخانه، به جلوه ای دیگر از حضور مشایی در تصمیم گیری های مهم دولت تعبیر شده است.

مشایی حامی قرص و محکمی چون احمدی نژاد دارد. اعتماد و اتکای این دو به یکدیگر سبب شده است تا احمدی نژاد مسئولیت های متعدد داخلی و خارجی و مهره چینی ها را به وی واگذار کرده و همین مساله صدای مخالفان پرشمار مشایی را در مجلس و بدنه اصولگرایان سنتی بلندتر از همیشه کرده است. اکنون به نظر می رسد تابلوی ایست نمایندگان مجلس در مقابل بودجه پیشنهادی دولت برای شورای امور ایرانیان خارج از کشور، اقدامی در جهت محدود کردن مشایی و بستن دست او در برخی امور باشد.

شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور از سال 1383 به عنوان زیرمجموعه وزارت خارجه تشکیل شد اما با آغاز به کار دولت نهم، دبیرخانه این شورا به نهاد ریاست جمهوری انتقال یافت. ریاست این شورا برعهده محمود احمدی‌نژاد است و اسفندیار رحیم‌مشایی جانشین او در شوراست.

برگزاری "دومین همایش ایرانیان خارج از کشور" در اواسط مرداد سال ۱۳۸۹در تهران، یکی از خبرسازترین فعالیت‌های این شورا بود که حاشیه‌های بسیاری برای دولت پدید آورد و واکنش‌های منفی اصولگرایان و بخش روحانیت سنتی را در پی داشت. ازجمله موارد خبرساز این همایش هزینه‌های برگزاری مراسم و رفت و آمدهای افراد مشکوک عنوان شد که به گفته منتقدان، دارای سوابق سوء کیفری و سیاسی بودند.

الیاس نادران از نمایندگان منتقد دولت در مجلس، هزینه برگزاری همایش ایرانیان خارج از کشور را 50 میلیارد تومان اعلام کرده بود اما به گزارش خبرگزاری فارس، هزینه برگزاری آن تنها سه میلیارد تومان بوده است. روزنامه کیهان هم این هزینه را بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان اعلام کرده بود.

پس از آن آبان ماه سال گذشته طرح تحقیق و تفحص از شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با 141 رای موافق به تصویب نمایندگان مجلس رسید تا ساختار، اختیارات و عملکرد این شورا بررسی شود. اما بیش از هرچیز به نظر می رسید که هدف، شخص آقای مشایی باشد. آنچه مشخص است دست او در سازمان میراث فرهنگی، شورای عالی ایرانیان، سازمان منطقه آزاد کیش، وزارتخانه خارجه و چند سازمان دولتی دیگر باز است و این موضوع به هیچ وجه خوشایند مخالفان جریان مشایی نیست و از جمله عوامل اختلافات بخشی از اصولگرایان با احمدی نژاد به شمار می رود.

البته در این میان برخی نمایندگان حامی احمدی نژاد همچنان به دفاع از بودجه دولت برای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور می پردازند و معتقدند هنگامی که مجلس گروه 15 نفری تحقیق و تفحص از شورا را تشکیل داد، نشان داد که شورای عالی ایرانیان را به رسمیت می شناسد اما حذف این ردیف بودجه، به انحلال شورا خواهد انجامید. احمدی بیغش در این باره گفته است: "متاسفانه روز گذشته (دوشنبه) شاهد بودیم که کمیسیون تلفیق مجلس که بودجه سال 90 را بررسی می کند بودجه مربوط به شورای عالی ایرانیان را که مربوط به سال 90 است حذف کرد. حذف کردن بودجه یک سازمان یعنی جلوی حیات آن را گرفتن؛ و یک سازمان اگر منابع مالی نداشته باشد نمی تواند به کارش ادامه دهد. این در حالی است که مجلس با تشکیل گروه تحقیق و تفحص نشان داد که می خواهد این شورا به کار خود ادامه دهد. اگر مجلس نمی خواست این شورا کار کند، پس چرا ساعت ها وقت نمایندگان را گرفت."

به هر شکل روز دوشنبه خبر رسید که ردیف اعتباری شورای عالی ایرانیان خارج از کشور از بودجه 90 حذف شده است. عباسعلی نورا عضو کمیسیون تلفیق مجلس، دلیل این تصمیم را استفاده ناصحیح این شورا از اعتبارهای خود عنوان کرد. باید دید آقای مشایی چه واکنشی نشان می دهد و اعتبارهای آتی شورا از کدام محل تامین خواهد شد. مشایی و یارانش از قبل این شورا فعالیت های زیادی در راستای سیاست خارجی، تعدیل و تلطیف چهره دولت در خارج و ارتباط گرفتن با سرمایه داران و چهره های توانمند خارج از کشور داشته اند.



( ۱ )

نظر شما :