ایران دم به تله ریاض نمی‌دهد

۳۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۲۰۳۲ اخبار اصلی
اظهارات محمود احمدی نژاد در روز ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا عربستان سعودی که به دنبال فرافکنی دخالت های خود در بحرین است، ترفند دیگری اتخاذ کند و این بار اعتراضات مقابل سفارت عربستان در تهران را دستمایه تهدید و بزرگنمایی قرار دهد
ایران دم به تله ریاض نمی‌دهد

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی سخت به دنبال فرار از اتهامات و بدنامی هایی است که پس از حضور قوای نظامی اش در بحرین نصیبش شده است. افکار عمومی بحرین و کشورهای همجوار تحت تاثیر این اقدام و سرکوب اعتراضات مردمی در منامه با شنیدن استدلال ها و توجیهات مقام های سعودی قانع نشده و حکومت عربستان و متحدانش نیز خود را بیش از پیش در معرض اتهام می بینند.

از همین روست که عربستان همزمان با وارد کردن نیروهای امنیتی اش به خاک بحرین، تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی را شروع کرد و این کشور را به برهم زدن نظم داخلی و کمک به مخالفان و براندازان داخلی در بحرین متهم کرد. هیچ سند و مدرک مشخصی جز فعالیت های رسانه ای ایران در دست عربستانی ها نیست و آنها تنها می کوشند با ایجاد غوغا و جنجال، همه حواس ها را معطوف تهران کنند.

گسترش موج بدبینی و ایران هراسی در منطقه که طی دو سال گذشته روندی افزایشی داشته و سطح مناسبات ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را تا اندازه زایدی تنزل داده، در القای اتهامات و شماتت های عربی علیه ایران موثر بوده است. سیمایی که عرب های مخالف ایران همراه با تبلیغات وسیع غرب و اسراییل در منطقه ساخته اند، سیمایی خشن و فتنه گر است. بخشی از این تبلیغات سوء به دنبال بحران هسته ای ایران ایجاد شده و بخشی دیگر ناشی از قدرت گیری نظامی ایران و پیشرفت تسلیحات موشکی بوده است.

بر همگان روشن است که ایران پس از انقلاب، ترسی دائمی برای اعراب منطقه بوده است. آنها از هژمونی یک قدرت شیعه انقلابی در هراس اند و همواره از خوف گسترش انقلاب و نفوذ معنوی ایران در منطقه، به غرب روی آورده و در چند مرحله خواستار فشارهای بیشتر بر ایران و کنترل قدرت نظامی و صنایع هسته ای این کشور شده اند.

بخشی از دلهره های عربستانی ها و واقعیت روابط ایران و اعراب را سایت ویکی لیکس افشا کرد و در آن مقطع نیز محمود احمدی نژاد کوشید رفتاری بزرگ منشانه و حاکی از گذشت از خود نشان دهد و این افشاگری را دسیسه غرب برای گل آلود کردن آب های خلیج فارس عنوان کند. او البته قطعا بر واقعیت جاری میان تهران و ریاض آگاه بوده و تنها می خواسته با نادیده انگاشتن ماجرا و ربط دادن آن به توطئه های غربی، جلوی بدتر شدن مناسبات ایران و کشورهای خلیج فارس را بگیرد.

صحبت های روز ارتش احمدی نژاد نیز در همین راستا ارزیابی می شود. درحالی که طی هفته های گذشته بارها و بارها تهران متهم به دخالت در امور داخلی بحرین و جاسوسی در کویت و مشارکت در سرکوب معترضان سوری و... شده است، احمدی نژاد و دولت او سعی دارند با نهایت خویشتن داری پیش بروند و مانع تنش های بیشتر با اعراب شوند.

اگرچه بعد از برگزاری تجمعات اعتراضی گروه های منتسب به نظام در مقابل سفارت عربستان، ریاض مجددا دست بالا را گرفته و تهدید به خارج کردن دیپلمات هایش از تهران کرده است، اما بعید به نظر می رسد که تهران نیز به ساماندهی مجدد تظاهرات علیه عربستان اقدام کند و توصیه برخی گروه های تندرو را مبنی بر قطع رابطه با ریاض و منامه و اخراج دیپلمات های آنها از پایتخت عملی کند.

عربستان به شدت دنبال فرافکنی دخالت های خود در امور بحرین و فرار از زیر فشار افکار عمومی منطقه است و روی همین اصل، تهران را بهترین گزینه برای تخریب و اتهام زنی می بیند. عوامل متعددی ایران را به گزینه ای مطلوب برای ترس آفرینی در منطقه تبدیل کرده است. سیمایی که طی سال های اخیر و پس از پایان دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی در منطقه و محیط بین الملل از ایران ساخته شده، سیمایی خشن و خواهان تشنج و دخالت بوده است.

حالا الجزیره به نقل از ترکی بن محمد معاون وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور می تواند به علت حملات مکرر تظاهرکنندگان ایران به سفارت این کشور در تهران، دیپلمات های خود را فرا بخواند.

او ضمن تکرار اتهام های پیشین مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای عربی، گفته است که ایران پس از دریافت فناوری های هسته ای، قصد دارد کشورهای همسایه را مورد تهدید قرار دهد. اما محمود احمدی نژاد در سخنان روز دوشنبه خود، بار دیگر بر واقعیت های روابط دو کشور و فضای پرتنش موجود سرپوش گذاشت و امریکا را به اختلاف افکنی میان ایران و اعراب متهم کرد. تهران نمی خواهد عربستان بهره برداری بیشتری از ایران هراسی های خود داشته باشد.



نظر شما :