نگرانی مجلس از وضعیت وخیم مردم بحرین

۲۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۱۷۵۸ اخبار اصلی
سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، ضمن انجام واکنش نسبت به نامه اخیر کاترین اشتون، از اوضاع وخیم مردم بحرین و حبس و شکنجه فعالان سیاسی این کشور ابراز ناراحتی کرد
نگرانی مجلس از وضعیت وخیم مردم بحرین

دیپلماسی ایرانی: این نخستین بار نیست که مجلس ایران همسو با سیاست خارجی کلی نظام به واکنش علیه حاکمان بحرین و سرکوب گسترده در این کشور می پردازد. اگرچه بخش مهم تر سخنان او در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه به انتقاد از خانم اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اختصاص داشت، اما از آنجا که به مباحث مختلفی پرداخت و نشان داد که مجلس ایران با قاطعیت در کنار مردم بحرین ایستاده است، بخش عربی سخنان او را پیش از بقیه صحبت هایش می آوریم.

جلالی در آستانه روز ملی جشن هسته ای و در شرایطی که بحث های مختلفی درباره امنیت نیروگاه بوشهر مطرح شده، همچنان مذاکره و گفتگو را مناسب ترین راه حل برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران دانست و تاکید کرد که ادامه مذاکرات نیازمند اعتمادسازی از سوی غرب است؛ چون این غرب بود که میز مذاکره را ترک کرد نه ایران.

او در پاسخ به سوال ایرنا درباره نامه کاترین اشتون و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای گفت: امروز ملت ایران به غرب اعتماد ندارد زیرا کشورهای غربی در موضوعاتی نظیر تعلیق و غنی‌سازی، مدالیته، تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و حتی در مذاکرات ژنو 1 و 2 خلاف تعهدات‌شان عمل کردند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همواره این غربی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند. دنیای غرب امروز باید نسبت به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران اعتمادسازی کند که این کار با بازگشت آنها به میز مذاکره امکان‌پذیر است. البته مذاکرات باید براساس چارچوب و هدف باشد و به نظر می‌رسد بهترین مذاکره استفاده از ظرفیت‌های طرفین برای حل و فصل بسیاری مسائل در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است. جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای اصول ثابت و مشخصی را طی می‌کند و بر این اساس به هیچ‌وجه از حقوق هسته‌ای خود صرف‌نظر نخواهد کرد.

بخش دیگری از سخنان او درباره دستاوردهای هسته ای ایران در سال های گذشته بود. جلالی معتقد است که این دستاوردها محدود به جنبه های فنی و تکنولوژیکی نبوده و دستاوردهای سیاسی آن نیز مهم و قابل توجه بوده است. وی در این باره گفت: ایران توانست انرژی هسته‌ای را به مطالبه ای بین‌المللی تبدیل کند، ضمن آنکه رفتار ایران، فشار تبعیض‌آمیز و رفتار دوگانه غرب را به همه نشان داد.

جلالی ادامه داد: موضوع هسته‌ای ایران نقض قواعد بین‌المللی را توسط قدرت‌های بزرگ در نادیده انگاشتن این قواعد آشکار کرد و ایران توانست این سوال را مطرح کند که چرا این کشورها در موضوع خلع سلاح و عدم اشاعه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. درحالی که قدرت‌های بزرگ در موضوع خلع سلاح هم تعداد بمب‌های اتمی خود را افزایش دادند و هم کیفیت آنها را با نو‌آوری‌های جدید مدرن کردند.

کاظم جلالی از عملکرد ناتو در لیبی نیز انتقاد کرد. او با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی تحولات منطقه‌ای گفت: در این جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش جامع و مبسوطی از عملکرد خود در چند هفته اخیر و هم تحولات منطقه به نمایندگان ارائه کرد. به نظر می‌رسد حضور قدرت‌های خارجی در لیبی بر پیچیدگی اوضاع در این کشور افزوده است و آنها با وجود دخالت‌های خود نتوانسته‌اند اقدامی جدی را برای مردم این کشور انجام دهند. هرجا که انقلابیون لیبی موفقیتی به دست آورده‌اند، عملیات‌های اشتباه ناتو آنان را از مواضع‌شان به عقب راند.

جلالی درباره سفر یک هیات آفریقایی به لیبی برای حل سیاسی بحران این کشور هم گفت: بعید به نظر می‌رسد که این مذاکرات در مورد لیبی جواب بدهد زیرا عمده قبایلی که حتی با قذافی همکاری می‌کردند، امروز پشت وی را خالی کرده اند و قذافی با نیروهای مسلح و ادوات نظامی در مقابل مردم ایستاده است.

اما یکی از موضوعاتی که این روزها از سوی رسانه های اصولگرا و تحلیلگران منتسب به نظام دنبال می شود، مساله طرح سپر جزیره است که دستاویزی در اختیار کشورهای عربی برای اعمال کنترل بر مردم بحرین بوده است. جلالی معتقد است شکافی که پس از اتفاقات اخیر در بحرین به وجود آمده، به آسانی قابل ترمیم نیست و این مساله حکومت آل خلیفه را با دشواری روبرو می کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اوضاع بحرین گفت: نوع اقدامات مداخله‌گرایانه عربستان و سرکوب مردم بحرین توسط دولت این کشور سبب شده تا شکاف جدی بین حاکمیت و مردم بحرین ایجاد شود.

جلالی دستاویز قرار دادن طرح سپر جزیره را برای سرکوب مردم بحرین و سوءاستفاده از این طرح برای یک موضوع داخلی قابل پذیرش ندانست و افزود: امروز بحرین اوضاع نامناسبی دارد اما این کشور در یک بایکوت خبری به‌سر می‌برد و رسانه‌ها هیچ خبری از اوضاع این کشور منتشر نمی‌کنند. اخبار غیررسمی از وخامت اوضاع مردم، ربایش آنان و زندانی و شکنجه کردن مردم حکایت دارد. با توجه به شکافی که امروز در بحرین به وجود آمده و تصمیمات آل خلیفه که خلاف میثاق ملی بحرین است، این شکاف قابل جبران نیست و آل خلیفه با چالش‌های جدی روبرو است.



نظر شما :