حضور پر حاشیه و بى‌فايده در نيويورک

۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۱۴۵۶ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: جاوید قربان اوغلى‌
یادداشتی از جاوید قربان اوغلی، تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران برای دیپلماسی ایرانی
حضور پر حاشیه و بى‌فايده در نيويورک
سفر آقای احمدی  نژاد به نیویورک به منظورشرکت در اجلاس  بازنگری ان پی تی، با احتساب سفر ایشان به رم جهت شرکت در اجلاس جهانی غذا، هشتمین حضور وی در اجلاس‌های سازمان ملل متحد از آغاز اولین  دوره ریاست جمهوری وی در سال 1384 است.
 
 آقای احمدی نژاد تا کنون پنج بار دراجلاس‌های مجمع عمومی سازمان متحد (8-1384) شرکت کرده است. یک بار برای شرکت در اجلاس تبعیض نژادی، نابرابری مذهبی ... (معروف  به دوربان 2) به مقر اروپایی سازمان ملل درژنو رفته است. و همان گونه که گفته شد یک بار نیز میهمان اجلاس  جهانی غذا (فائو) درایتالیا بود.
 
 طی 31 سال گذشته هیچ یک از روسای جمهور کشورمان چنین حضور پر تعدادی درنشست‌های سازمان ملل متحد و اجلاس‌های وابسته به آن نداشته‌اند و به جرات می‌توان گفت که حاصل جمع حضور و مشارکت اسلاف ایشان در سازمان ملل کمتر (و شاید بسیار کمتر) ازحضور وی طی 4 سال گذشته باشد.
 
از منظر عرف و رسومات بین المللی حضور رییس کشورها در این گونه اجلاس‌ها نمایانگر اهمیت آن نشست برای آن کشور و قاعدتا قابل قبول و موجه است ولی حضور رییس جمهور یک کشور در اجلاس‌هایی که در سطح وزرای خارجه و یا دیگر مقامات تشکیل می‌شوند تقریبا بی سابقه است. معنای دیگر این حضور، عدم اطمینان به توانمندی‌های حرفه‌ای مقامات هم طراز کشورمان با مقامات هم سطح شرکت کننده از دیگر کشورها دریک نشست بین المللی است
 .
بر اساس اخبار واصله آقای احمدی نژاد تنها رییس کشوری است که در این اجلاس حاضر خواهد بود. گویی آقای احمدی نژاد اصراردارد که نه تنها در داخل کشور بلکه در صحنه بین المللی نیز با استفاده از هر وسیله ممکن خود را در کانون توجه دیگران قرار دهد. واکنش توام با شگفتی مقامات دیگرکشورهای جهان و از جمله دبیر کل سازمان ملل متحد از حضور احمدی نژاد در اجلاس بازنگری ان پی تی که قرار است از امروز(دوشنبه) در سطح وزرای خارجه کشورهای امضاکننده این پیمان در نیویورک برگزار شود گواه این مدعاست. کما این‌که حضور هفت گانه قبلی ایشان در اجلاس‌های قبلی نیز همواره با حواشی، جنجال آفرینی والبته شرمندگی برای کشورمان توام بوده است.
 
در اولین حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (1384) طرح هسته‌ای ایشان تحت الشعاع "هاله نور" قرار گرفت که به هنگام سخنرانی حضار را مات و مبهوت ساخته بود. هنر حضور ایشان در نشست ژنو، از یاد رفتن اسراییل و تبدیل ایران به سوژه اصلی اجلاسی بود که می‌توانست رسوایی بزرگی را برای رژیم صهیونیستی در پی داشته باشد.
 
طرفه این‌که تقریبا در همه اجلاس‌ها و به ویژه نشست سال گذشته مجمع عمومی خروج بیش از نیمی از هیات‌های حاضر در سالن اجلاس به هنگام سخنرانی رییس جمهور کشور اسلامی ایران را شاهد بودیم.
 
 در نشست اجلاس بین المللی غذا در رم نیزدنیا مشاهده کرد که رییس جمهور ایران و رییس جمهور مادام العمر زیمبابوه از لیست مدعوین شام رسمی خط خوردند.
 
هنوز مشخص نیست هدف و انگیزه آقای احمدی نژاد برای حضور در اجلاس بازنگری ان پی تی در نیویورک  چیست و ایشان چه طرحی را برای اقناع  جهان در پرونده هسته‌ای کشورمان ارائه خواهد کرد. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است: "اگر محمود احمدی نژاد، در کنفرانس هسته‌ای نیویورک شرکت و پیشنهادهایی خوب و مفید برای حل مسئله هسته‌ای این کشور مطرح کند، روندی بسیارسازنده طی شده است. ما هم به سهم خود امیدواریم آقای احمدی نژاد طرحی که متضمن حفظ حقوق حقه و متناسب با کرامت ملتمان باشد را از کشکول خود به جهان ارائه کند، هرچند سابقه حضور ایشان در اجلاس‌های جهانی محلی از امیدواری را برایمان نمی‌گذارد.
 
نگرانی از این است که علیرغم حضور بالاترین مقام اجرایی کشورمان در اجلاس نیویورک مصوبات آن کاملا برخلاف طرح و نظر مطروحه از جانب ایشان باشد؛ چه این‌که اجلاسی که آقای اوباما با حضور بالاترین مقامات کشورهای بیش از 58 کشور جهان در واشنگتن برگزار کرد مقدمه‌ای کار ساز برای این اجلاس بود.
 
 در این صورت باید اعتراف کنیم که حضور آقای احمدی نژاد در چنین اجلاسی نه اقدامی در راستای اهداف ملی و کشوری که مشارکتی بی فایده و حاشیه‌ای در میان حواشی حضور ایشان در اجلاس‌های قبلی سازمان ملل خواهد بود.
جاوید قربان اوغلى‌

نویسنده خبر

جاوید قربان اوغلی متولد سال 1333، از کارشناسان با سابقه وزارت امورخارجه ایران است که در کارنامه خود مدیرکلی آفریقای وزارت خارجه و سفیر ایران در آفریقای جنوبی را نیز ...

اطلاعات بیشتر


نظر شما :