نشانه‌ای از تغییر جدول کاری کشورهای منطقه

۰۱ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۷ کد : ۱۱۳۶۵ نگاه ایرانی
گفتاری از مصیب نعیمی، سردبیر روزنامه الوفاق و تحلیل‌گر مسائل لبنان براى ديپلماسى ايرانى
نشانه‌ای از تغییر جدول کاری کشورهای منطقه

به گفته کاردار ایران در لبنان منوچهر متکی، وزیر امور خارجه قرار است برای دیداری رسمی به لبنان سفر کند. متکی قرار است در این سفر با میشل سلیمان، رییس جمهور، نبیه بری، رییس مجلس و سعد الدین حریری، نخست وزیر لبنان دیدار و در خصوص روابط فی مابین، مسائل منطقه‌ای و گسترش روابط تبادل نظر کند.

در عین حال يکی از نمايندگان پارلمان لبنان از سفر سعد حريری، نخست وزير لبنان به ايران خبر داد. روزنامه لبنانی المستقبل به نقل از غازی يوسف، يکی از نمايندگان پارلمان لبنان نوشت: "حريری در جريان سفر دوره‌ای خود از ايران، مصر و برخی کشورهای اروپايی ديدار خواهد کرد."

گفتاری از مصیب نعیمی، سردبیر روزنامه الوفاق و تحلیل‌گر مسائل لبنان:

به طور کلی لبنان با توجه به موقعیت و ارتباط تنگاتنگ استراتژیک و سیاسی‌اش با ایران به ویژه در بعد مقاومت و رویارویی با رژیم اشغالگر صهیونیست، یکی از نقاط مورد توجه تهران است.

ارتباط ایران و لبنان از دیرباز هم به صورت گسترده وجود داشته است لذا سفر لبنان می‌توان هم شامل مسائل دو جانبه و هم مسائل منطقه و بین المللی شود، به ویژه این که لبنان پس از یک دوره پر تنش به ثبات نسبی رسیده و اکنون دولت ائتلاف ملی در این کشور تشکیل شده و برخی از نگرانی‌ها و تنش‌های منطقه به خصوص با سفر سعد حریری، نخست وزیر لبنان به سوریه و بازگشایی روابط دو جانبه در سطح عالی به آرامش تبدیل شده است.

در این شرایط سفر وزیر خارجه ایران به لبنان دارای اهمیت هم برای ایران و هم برای لبنانی هاست. این سفر همچنین می‌تواند در جهت ارزیابی دقیق‌تر از معاملات فعلی منطقه گامی مثبت باشد. همزمان با این سفر شاهد نوعی گشایش سیاسی میان ایران و مصر در قالب سفر رئیس مجلس ایران به مصر هستیم.

طی این سفر آقای لاریجانی در راس هیاتی بلند پایه راهی مصر است و دیدارهایی در سطح عالی خواهند داشت، این‌ها نشان از گشایش سیاسی یا نوعی تغییر در برخی جدول‌های کاری کشورهای منطقه است.

از سوی دیگر با وجود برخی گمانه زنی‌ها در مورد سفر سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان به ایران طی روزهای آینده باید گفت که بعید است این سفر انجام شود، هنوز خبر رسمی در ارتباط با این سفر اعلام نشده است و حداقل در سطح رسانه‌ای آمدن ایشان به ایران در این مقطع بعید خواهد بود.

بارها طی چند سال گذشته بحث سفر آقای نصر الله به ایران را شاهد بودیم اما در نهایت تنها شایعه‌ای بیش نبود، حداقل در زمان کنونی بعید است این سفر انجام شود.


نظر شما :