چه کسى رئيس جمهور لبنان است؟

۰۵ آذر ۱۳۸۶ | ۲۱:۰۴ کد : ۱۱۰۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
با وجود اين که تمام گروه‌هاى سياسى لبنانى تلاش دارند لبنان را از بحران کنونيش خارج کنند تصميم سنيوره به پذيرفتن مسئوليت‌ رئيس‌جمهورى تا زمان انتخاب رئيس‌جمهور همانند آتش زير خاکستر جنجال تازه‌اى به پا کرده است.
چه کسى رئيس جمهور لبنان است؟

با وجود اين که تمام گروه‌هاى سياسى لبنانى تلاش دارند لبنان را از بحران کنونيش خارج کنند، تصميم سنيوره به پذيرفتن مسئوليت‌هاى رئيس‌جمهورى تا زمان انتخاب رئيس ‌جمهور همانند آتش زير خاکستر جنجال تازه‌اى در لبنان به پا کرده است.

 

روز گذشته فواد سنيوره نخست‌ وزير لبنان با شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتى اعلام کرد تا زمان انتخاب رئيس‌ جمهور توافقى که انشاءالله دوران آن زياد طولانى نخواهد بود، وى مسئوليت‌هاى رئيس ‌جمهور را مى‌پذيرد تا لبنان با درايت احزاب و گروه ‌هاى سياسى از تنگناى کنونيش خارج شود.

 

سنيوره تلاش کرد به لبنانى‌ها اطمينان دهد که امنيت بر کشور حاکم است و نبايد نگران آشوب يا اغتشاش در کشور بود.

 

در همين حال سنيوره به ديدار بطريک نصرالله صفير رهبر مارونى‌هاى لبنان رفت و به وى اطمينان داد که اجازه ندهد هيچ ناامنى و آشوبى در کشور بوجود آيد.

 

سنيوره تاکيد کرد، هيچ کس نمى‌تواند جاى خالى رئيس‌ جمهورى که بايد مسيحى باشد را بگيرد و اين مرحله ‌اى استثنايى است که قانون اساسى بر آن تاکيد دارد.

 

نخست ‌وزير لبنان همچنين گفت:«در کشور حالت فوق‌العاده وجود ندارد و هيچ نگرانى نيز درباره تهديدهاى امنيتى احساس نمى‌شود.»

 

وى در ادامه افزود:«هيچ لبنانى راضى نيست رئيس‌جمهور انتخاب نشود و ما نيز تلاش داريم به مسئوليتمان بر اساس قانون اساسى عمل کنيم.»

 

در همين حال «سعد حريرى» رئيس طيف المستقبل و 14 مارس نيز گفت:«اين روزها روزهاى غم‌انگيز در تاريخ و زندگى ميهنى و قانونى ما در لبنان است. ما شاهد جمهورى دموکراتيک بدون رئيس‌جمهورى هستيم. بر ميهنمان واجب است که به نيرو و طيف‌هاى سياسى‌اش اين چنين تمکين نکند و به فکر راه چاره‌اى باشد تا در صورت عدم توافق بين احزاب و گروه‌هاى سياسى لبنانى چنين چالشى بوجود نيايد.»

 

وى افزود:«جايگاه رئيس ‌جمهورى نبايد اين گونه خالى بماند. با وجود اين که کشور با سختى‌هاى بسيارى رو به رو است و فشارهاى خارجى به شدت افزايش يافته است. به همين دليل بايد به هر طريقى که شده رئيس‌جمهورى توسط نمايندگان مجلس انتخاب شود.»

 

14 مارس و حزب‌الله عليه يکديگر

اما قبول مسئوليت سنيوره چندان با فراغ بال صورت نگرفته است. بلافاصله پس از اعلام رسمى سنيوره به قبول مسئوليت رياست جمهورى طرفداران حزب‌الله اقدام وى را غير قانونى دانسته و با صدور بيانيه‌اى اعلام کردند دولت سنيوره غير قانونى است و نمى‌تواند مسئوليت‌هاى رئيس‌جمهور را بپذيرد.

 

حزب‌الله همچنين در پاسخ به اتهام‌هايى که در اين دو روز عليه آن مى‌شده اعلام کرد، نيروهاى 14 مارس عامل اصلى بحران سياسى کنونى بر سر انتخاب نشدن رئيس‌جمهورى هستند.

 

پيش از اين برخى چهره‌هاى 14 مارس و ايالات متحده، حزب ‌الله را متهم مى‌کردند با جلوگيرى از حضور نمايندگانش در جلسه پارلمان روز جمعه و از اکثريت انداختن آن باعث شده تا رئيس‌جمهورى با راى نمايندگان انتخاب نشود و بحران سياسى ادامه يابد.

 

بدين ترتيب به نظر مى‌رسد انديشه متعادل و تعقل‌گرايى که طى اين روزها بر عرصه سياسى لبنان سايه انداخته بود با آغاز اين اتهام‌ها دچار تغيير شده و رفته رفته مى‌رود تا بر دامنه بحران‌هاى جارى بيفزايد.

 

«نعيم قاسم» معاون دبير کل حزب‌الله لبنان ضمن متهم دانستن نيروهاى اکثريت در به نتيجه نرساندن انتخاب رئيس‌جمهورى گفت:«اين که سنيوره مسئوليت‌هاى رئيس‌جمهورى را پس از پايان دوران اميل لحود متقبل شده نشان از توطئه‌اى دارد که از پيش طراحى شده تا وى داعيه‌دار رياست‌جمهورى شود.»

 

وى در ادامه افزود:«بحران لبنان اکنون مزدوج شده زيرا علاوه بر بحران نخست ‌وزيرى که از نظر ما غير قانونى است بحران رياست‌جمهورى نيز به آن اضافه شده است.»

 

از سوى ديگر روز گذشته«سمير جع‌جع» رئيس گروه نيروهاى فالانژ لبنان و يکى از طرفداران فراکسيون 14 مارس، حزب‌الله، سوريه و ... را متهم کرد که بحران جارى در لبنان بر سر رياست‌جمهورى را رقم زده‌اند.

 

جع‌جع تاکيد کرد:«نيروهاى 14 مارس از لحظه نخست بر سر پايان دادن موضوع رياست‌جمهورى تاکيد داشتند و همواره «نسيب لحود» و «پترس حرب» را دو شخصيت واجد شرايط خود براى تصدى منصب رياست‌جمهورى مى‌دانستند.»

 

رئيس فالانژهاى لبنان سپس پيکان حمله خود را متوجه ميشل عون کرد و گفت:«رهبر طيف ميهن آزاد ژنرال ميشل عون رهبر بزرگ مسيحيان نيست و حتى 50 درصد مسيحيان نيز از وى حمايت نمى‌کنند. تاريخ لبنان ترجيح مى‌دهد رهبرانى بزرگ‌تر از ميشل عون رياست جمهوريشان را عهده‌دار باشند.»

 

وى سپس با حالت تهديد گفت:«اگر وضعيت بر همين منوال پيش رود به سمت سياست «قيصر آنگلا» مى‌رويم و رئيس‌جمهور را بدان ترتيب انتخاب مى‌کنيم. بويژه اين که بايد اضافه کنيم تفويض مسئوليت‌هاى رياست جمهورى به سنيوره راه حل نيست و بايد هر چه سريعتر فکرى کرد.»  

 

جع‌جع همچنين گفت:«اکثريت از حق نصف به علاوه يک نمى‌گذرد و در صورتى که راهى جز اين نباشد، رئيس‌جمهورى را به همين شيوه انتخاب خواهد کرد.»

 

در اين ميان نگرانى‌هاى جارى بر سر مسئله لبنان رنگ و بوى تازه‌اى مى‌گيرد. آگاهان سياسى لبنان در دومين روز عدم حضور رئيس‌جمهورى در کشور نسبت به ايجاد فتنه سنى – شيعه يا مسيحى – مسيحى در کشور هشدار مى‌دهند.

 

برخى از ديپلمات‌هاى سياسى لبنانى پيش‌بينى کرده‌اند وضعيت کنونى تا ماه‌ها ادامه داشته باشد تا شايد اوضاع اقليمى به گونه‌اى تغيير يابد که دريچه‌اى در تحولات لبنان بوجود آورد.

 

با وجود افزايش فشارهاى سياسى احزاب لبنانى بر يکديگر از يک سو و افزايش فشارهاى بين‌المللى از سوى ديگر وقوع چنين اتفاقى چندان دور از ذهن نيست. بويژه اين که ميشل عون نيز دوباره داعيه‌دار رياست جمهورى شده تا گروه موجود براى انتخاب رئيس‌جمهور لبنان بيش از پيش کور شود.

 

پافشارى ميشل عون

 

در اين ميان پافشارى شديد ميشل عون براى تصدى پست رياست جمهورى لبنان رنگ و بوى تازه‌اى به خود گرفته است. وى معتقد است که تنها اوست که مناسب‌ترين گزينه براى رسيدن به پست رياست جمهورى است و هيچ کس به اندازه وى شايستگى رسيدن به اين منصب را ندارد.

 

عون به همين دليل از تمام شخصيت‌هاى مسيحى، سياسى، معنوى، اقتصادى، روساى جمهورى سابق، وزيران، نمايندگان سابق و کنونى پارلمان، روساى احزاب، شخصيت‌هاى سياسى، روساى گروه‌هاى رابط، فراکسيون‌ها، ارباب رسانه، ديپلمات‌ها و مردان فکرى لبنانى خواسته است تا در روز دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه اين هفته در منزل شخصيش در «رابيه» گردهم آيند تا برايشان بحران موجود بر سر رياست جمهورى و مضرات و زيان‌هاى نبود رئيس ‌جمهورى براى کشور را توضيح دهد و براى آنها از راهکارهاى مناسب براى انتخاب يک رئيس‌جمهور کارآمد بگويد.

 

ميشل عون با صدور بيانيه‌اى جديد مجددا بر انتخاب خود به عنوان تنها نامزد شايسته رياست‌جمهورى جديد کشور تاکيد کرد و گفت:«از همگان مى‌خواهم که به مسئوليت‌هاى خود عمل کرده و ضمن درک حساسيت‌هاى موجود در ميهن و براى نجات کشور از مشکلات کنونى و بازسازى اعتبار و کيان و عظمت کشور که بيش از پيش به لبنانى متشکل از مسيحى و مسلمان نياز دارد، در انتخاب رئيس‌جمهورى دقت بيشترى کنند.»

 

وى همچنين در اين بيانيه ضمن انتقاد از دولت براى قبول مسئوليت‌هاى حکومتى آن را غير قانونى دانسته و قبول مسئوليت‌‌ها توسط سنيوره را خلاف قانون اساسى دانسته است.

 

اميدوارى جامعه بين‌المللى

 

با تمام اين احوال جامعه جهانى همچنان اميدوار است که لبنان رئيس‌جمهورى جديد خود را هر چه سريعتر انتخاب کند.

 

«عمرو موسى» دبير کل اتحاديه عرب ابراز اميدوارى کرد، لبنانى‌ها تا 30 نوامبر بتوانند بر سر رئيس‌جمهور مورد نظر خود توافق کنند.     

 

«برنار کوشنر» وزير امور خارجه فرانسه نيز همچنان بر حل مناقشه رياست جمهورى لبنان ابراز اميدوارى مى‌کند و معتقد است لبنان از هفته آينده آرامش را مجددا تجربه مى‌کند.

 

وى در اين باره گفت:«گمان نمى‌کنم پس از خالى شدن منصب رياست جمهورى بحران خطرناکى لبنان را تهديد کند. به نظر من وضع به سمت آشوب حرکت نمى‌کند و با وجود برخى شواهد نشانه‌هاى خطر جدى وجود ندارد.»

 

وى در ادامه افزود: «به خوبى مى‌دانم که هر گونه جنگ طایفه‌اى کل حيات لبنان را به خطر مى‌اندازد اما با اين حال باز هم به آينده اميدوارم.»

 

وزارت امور خارجه اسپانيا نيز خواستار تلاش بيشتر گروه‌هاى سياسى لبنانى براى حل بحران جارى در کشورشان شد. اين وزارتخانه با صدور بيانيه‌اى تاکيد کرد تلاش‌ها در چارچوب فعاليت‌هاى ايتاليا، فرانسه و اسپانيا براى حل بحران لبنان ادامه مى‌يابد و اميدواريم شاهد آينده ‌اى بسيار معتدل و خوب در لبنان باشيم.»

 

در همين حال دولت روسيه نگرانى عميق خود را از تداوم بحران سياسى در لبنان اعلام کرد و نسبت به وقوع جنگ داخلى در اين کشور هشدار داد.

 

«ميخائيل کامينين» سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه از گروه‌هاى سياسى لبنانى خواست براى رسيدن به وفاق و يک‌ دلى به مذاکرات خود ادامه دهند و تلاش کنند هر چه سريعتر به توافق برسند و به هيچ وجه به سمت تقابل مسلحانه حرکت نکنند.»

 

اظهارات سخنگوى وزارت خارجه روسيه با اظهارات معاون وزير امور خارجه ايران بسيار شباهت دارد. عراقچى معاون وزير امورخارجه ايران نيز شنبه گفته بود اوضاع لبنان به هيچ وجه مناسب نيست و اين کشور به سمت يک جنگ داخلى در حرکت است.

 

لبنان اوضاع چندان مساعدى ندارد. گرچه بسيارى از کارشناسان وقوع جنگ داخلى در اين کشور را بسيار بعيد مى‌دانند اما اين بدان معنا نيست که اوضاع لبنان در آرامش کامل و بدور از هياهو است. شايد تا 30 نوامبر باز هم اتفاق‌هاى پيش‌بينى نشده که البته در لبنان ديگر چندان تازگى ندارد بيافتد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :