دبیر کل سازمان ملل در گفتگو با الحیات

بهتر است قذافی محاکمه شود

۰۳ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۵ کد : ۱۰۷۷۲ اخبار اصلی
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن پیش‌بینی کرد که معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در برابر حملات نیروهای ناتو ساکت ننشیند و یک عملیات نظامی را علیه انقلابیون و نیروهای هم‌پیمان خارجی در حمله به لیبی آغاز کند.

دیپلماسی ایرانی: بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن پیش‌بینی کرد که معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در برابر حملات نیروهای ناتو ساکت ننشیند و یک عملیات نظامی را علیه انقلابیون و نیروهای هم‌پیمان خارجی در حمله به لیبی آغاز کند که در آن به موفقیت‌هایی نیز دست یابد.

دبیر کل سازمان ملل در این گفتگو تاکید کرد، عملیات نظامی قذافی افق روشنی ندارد ولی نظام وی تمایلی به حفظ آتش‌بس ندارد و از این رو لازم است که منطقه پرواز ممنوع و عملیات نظامی علیه او ادامه داشته باشد.

وی همچنین گفت: «قذافی در حال حاضر فاقد وجاهت قانونی است و به طور کامل عزل نشده و در این فضا گمان نمی‌کنم که وقت مناسبی برای هر راه حل سیاسی باشد.»

دبیر کل سازمان ملل تنها راه حل سیاسی پیش رو برای قذافی را توقف کشتار دانست و گفت: «او باید به طور عملی به آتش‌بس پایبند باشد. باید بسیار مواظب او باشیم و مطمئن شویم که نمی‌خواهد خونریزی تازه‌ای راه بیندازد. هم‌زمان ما باید حمایت‌های انسانی خود را در داخل و خارج لیبی ادامه دهیم تا قذافی راضی شود که از قدرت کناره‌گیری کند و ارجحیت بر این است که برای جنایت‌های علیه بشریتش مورد محاکمه قرار گیرد.»

وی همچنین گفت: «بارها گفته‌ام، آنچه در لیبی رخ می‌دهد زیر پا گذاشتن حقوق انسان‌ها و حقوق بشر در بعد بین‌المللی است. ما بر اساس خواسته‌ها و پیشنهادهای جامعه و اتحادیه عرب پیش رفتیم و شورای امنیت نیز بر اساس همین خواسته‌ها تصمیم‌های سریع و کارسازی را اتخاذ کرد. اگر نظری به تاریخ سازمان ملل بیندازید در می‌یابید که اتخاذ چنین دستورالعملی بی‌سابقه بوده است.»

بان کی مون در بخش دیگری از این مصاحبه به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «پس از آن که مشخص شد حکومت علی عبدالله صالح جایگاه لازم مردمی ندارد، لازم است که او نیز از قدرت کناره‌گیری کند. این که او فقط دولت را برکنار می‌کند کافی نیست باید خودش نیز به خواست مردم قدرت را کنار بگذارد. آینده هر رهبری در هر نظامی را مردم آن کشور تعیین می‌کنند اگر چه رئیس جمهوری یمن به عنوان یک رئیس جمهور از خود جرات نشان داد و یک سری اصلاحات را در دستور کار قرار داد.»

وی درباره احتمال اعمال قوانینی شبیه لیبی برای یمن و حکومت حاکم بر این کشور نیز گفت: «این موضوع به تصمیم‌های شورای امنیت باز می‌گردد. شانسی که علی عبدالله صالح در حال حاضر دارد این است که فورا گفتگوهای گسترده‌ای را با مخالفان آغاز کند و در این گفتگوها صبر و نرمش و کوتاه آمدن از خواسته‌ها نیز متبلور باشد. حکومت هر رهبری باید مورد تایید و خواست ملتش باشد در نتیجه وظیفه او است که به صداهای مختلف گوش دهد و آنچه ملتش می‌خواهند را اجابت کند. ما مطلع شدیم که آنچه در یمن می‌گذرد چیست و چرا رهبران مخالف حکومت او هر گونه نرمش و تجدید نظر در برخورد حکومت را رد می‌کنند. آنها به همین دلیل است که به خیابان‌ها آمده‌اند و فریاد اصلاح‌طلبی و آزادی‌خواهی سر می‌دهند. این چیزی است که عبدالله صالح باید به آن بسیار توجه کند.»

وی درباره احتمال سفرش به یمن نیز گفت: «اگر بخواهم چنین تصمیمی بگیرم فقط برای ایجاد زمینه‌های لازم برای گفتگو میان موافقان و مخالفان حکومت است، دو طرف باید قانع شوند که پای میز مذاکره بنشینند با این هدف که از خونریزی بیشتر جلوگیری شود و در بسیاری از امور تجدید نظری صورت بگیرد.»

دبیر کل سازمان ملل در بخش دیگری از گفتگویش با الحیات به تحولات بحرین نیز اشاره کرد و گفت: «وضعیت و زمینه‌های بروز بحران در بحرین کاملا متفاوت است. در آنجا به وضوح شاهد استثنائاتی میان شیعه و سنی هستیم. من این شانس را داشتم که تلفنی با پادشاه بحرین تماس داشته باشم. من در این تماس از او خواستم که فورا گفتگوهای جدی‌ای را با مخالفان آغاز کند. همچنین از رهبران مخالفان نیز خواستم که در گفتگوهای ملی با حکومت شرکت کنند. من پیشنهادهای کارسازی را برای بحرین ارائه دادم که باید دید کی و چگونه این پیشنهادها جواب خواهند داد.»

وی در ادامه افزود: «من مواضعی هم از سوی حکومت ایران و هم از سوی حکومت بحرین شاهد بودم، از طرف وزیر امور خارجه ایران نیز تماس تلفنی داشتم. همچنین یک نامه رسمی از سوی حکومت بحرین دریافت کردم که در آن مواضع حکومت به روشنی اعلام شده بود. من تلاش دارم که به یک جمع‌بندی میان مواضع دو طرف برسم. آنها از من می‌خواهند که دخالت کنم. هر کدام از آنها با دیدگاهی متناقض خواستار دخالت من هستند. از این رو من لازم می‌دانم که به عنوان سازمان ملل کیفیت تعامل با این پرونده را مورد بررسی قرار دهم و موضعی قاطع اتخاذ کنم.»

بان کی مون اتهام‌هایی که به او زده می‌شود مبنی بر این که بر سر انقلاب‌ها مواضع روشنی نمی‌گیرد و میان آنها فرق می‌گذارد را رد کرد و گفت: «من همواره از انقلاب‌های عربی که برای دموکراسی، علیه استبداد و مبارزه با فردگرایی بوده است حمایت کرده‌ام و معتقدم که حق هر شهروندی در هر نقطه این کره خاکی است که آزادانه نظر خود را بیان کند.»

وی در این گفتگو به صورت گذرا انتقادهایی را از ایران داشت و سپس به سوریه و تظاهراتی که در این کشور می‌گذرد، پرداخت و گفت: «این وضعیت باعث شده تا رهبران سوریه فرصتی بیابند و بشنوند که مردم چه می‌خواهند و خواسته‌هایشان چیست و راه‌های لازم برای گفتگو را پیش بگیرند و به خود جرات دهند تا اصلاحات لازم را اعمال کنند.»

بان کی مون درباره این که آیا تلاش می‌کند که با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تماس بگیرد، گفت: «این موضوع را بررسی می‌کنم و من آمادگی دارم هر گونه تصمیم اساسی را که مربوط به حقوق بشر باشد، اتخاذ کنم.»

وی در بخش دیگری از این گفتگو به انتقاد از اسرائیل بر سر آنچه در غزه می‌گذرد نیز پرداخت و گفت: «اسرائیل بسیاری از حقوق انسان‌ها را زیر پا می‌گذارد. اشغال به طور کلی با قوانین بین‌المللی منافات دارد و کاملا مردود است.»    


نظر شما :