ایران، ابزار تنبیه ونزوئلا؟

۲۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۰۷۴۶ اخبار اصلی
ایران، ونزوئلا و لیبی نام هایی هستند که این روزها بسیار در صدر اخبار بین المللی شنیده می شوند. هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا با حمایت عجیب و غریب خود از معمر قذافی باز هم در سطح بین المللی تمام توجه را به سمت خود جلب کرد.

دیپلماسی ایرانی:  ایران، ونزوئلا و لیبی نام هایی هستند که این روزها بسیار در صدر اخبار بین المللی شنیده می شوند. هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا با حمایت عجیب و غریب خود از معمر قذافی باز هم در سطح بین المللی تمام توجه را به سمت خود جلب کرد. پرونده هسته ای ایران نیز به نشانه توجه غرب به تمام آنچه در خاورمیانه جاری است هر از چند گاهی در بوق و کرنای قرار می گیرد و البته ناآرامی های در مصر، لیبی و بحرین توجه کاخ سفید نشین ها را به سمت تهران بیش از پیش جلب کرده است. در این فضا روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور که بسیار از ایران می نویسد به رابطه سه گانه تهران- کاراکاس و طرابلس نیم اشاره ای داشته و می نویسد: با توجه به محبتی که معمر قذافی در این سه هفته از جانب هوگو چاوز دیده به نظر می رسد که محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران را نمی توان دیگر دوست و برادر هوگو چاوز ونزوئلایی خواند.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه می نویسد: هفته جاری بود که رئیس جمهوری ایران محمود احمدی نژاد در دیدار با سفیر ونزوئلا در کشورش خواهان بسط و گسترش روابط دو جانبه شد. به گزارش خبرگزاری فارس احمدی نژاد در این دیدار گفت:توسعه روابط میان ایران و ونزوئلا در تمامی حوزه ها می تواند به برقراری ، ثبات و امنیت در سطح جهانی کمک کند.

رابطه میان کاراکاس با تهران مدتهاست که مورد حسادت ایالات متحده ای است که رابطه دیپلماتیک چندانی با ونزوئلا ندارد و با تهران هم از 32 سال پیش هیچ گونه رابطه اقتصادی و سیاسی نداشته است. بر همین اساس روزنامه کریستین ساینس در ادامه مطلب مغرضانه خود می نویسد: مقام های ایران و ونزوئلا آخرین بار از توافق بر سر تشکیل خبرگزاری مشترک خبر دادند اما هیچ کدام از قراردادهای چند میلیارد دلاری اقتصادی که قرار بود با هم منعقد کنند سخنی به میان نیاوردند. وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز مدت هاست که عزم خود را بر برآورد سطح مبادله های تجاری میان تهران و کاراکاس جزم کرده است. خانم هیلاری کلینتون که این روزها جامه وزیر امور خارجه ایالات متحده را بر تن دارد نیز اخیرا در جمع اعضای کمیته خارجی کنگره هشدار داده بود که اگر تخلف کاراکاس از مفاد تحریم های بین المللی علیه ایران عیان شود، ونزوئلا نیز تنبیه خواهد شد . کاراکاس پنجمین صادر کننده نفت به ایالات متحده است و برخی تحلیل گران ادعا می کنند که این کشور در حال تخطی از تحریم هایی است که علیه ایران در سطح بین المللی به تصویب رسید.

رابطه ای که مورد حسادت است

نماینده جمهوری خواه کنگره از ایالت فلوریدا " کنی مک" تاکنون بارها ادعا کرده است که کمپانی های نفتی ونزوئلا در تخطی اشکار از تحریم های بین المللی ایران با این کشور در زمینه سوخت همکاری دارند. این جمهوری خواه دو آتشه در زمره تند و تیزترین منتقدان ونزوئلا است. ابتدای سال جاری میلادی بود که همین نماینده کنگره از همقطاران خود در مجلس خواست تا به چیزی کمتر از تحریم تمام عیار ونزوئلا بسنده نکنند.

بر اساس آخرین آمار به دست آمده ونزوئلا در سال های 2009 و 2010 میلیون ها بشکه بنزین به ایران فرستاده است . کمپانی مورد معامله ایران در کاراکاس بارها اتهام نقض تحریم های تهران را رد کرده و تاکید کرده است که تمام این خرید و فروش ها پیش از تشدید تحریم ها علیه ایران توسط جامعه بین المللی رخ داده است.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه می نویسد: چه بهانه ای می تواند نهمین سفر هوگو چاوز به ایران در اکتبر گذشته را توجیه کند؟ یکی از یازده توافقنامه ای که میان طرفین امضا شد با محوریت تاسیس یک شرکت نفتی بود و البته که ونزوئلا از آمادگی خود برای مشارکت در پروژه گازی پارس جنوبی هم خبر داد.

برخی تحلیل گران ادعا می کنند که این حجم از مراودهای اقتصادی میان ایران و ونزوئلا بیشتر نمادین است و کمتر جنبه عقلانی و عملگرایی دارد .

کریستین ساینس مانیتور در ادامه می نویسد: برخی تحلیل گران اعتقاد دارند که وزارت امور خارجه ایالات متحده در حال خرید زمان و یا نوعی زمان دهی به کاراکاس است تا مانع از خلق تنش بیشتر میان کاخ سفید با هوگو چاوز شود. جدی ترین ابزار برای تنبیه چاوز همان تحریم ونزوئلا است و البته که باراک اوباما هم از این امر سرباز می زند. خانم هیلاری کلینتون هر بار در پاسخ به منتقدانی که وی را به سهل انگاری در قبال مساله کاراکاس متهم می کنند تاکید می کند که کاخ سفید به مدارک مستدل فراوان نیاز دارد تا بتواند در خصوص تحریم ونزوئلا تصمیم گیری کند.

در مقابل تعلل های ایالات متحده برای تحریم ونزوئلا برخی تحلیل گران اصرار دارند که جمهوری خواهان دست از اصرار بر تحریم برنخواهند داشت . در حال حاضر کنگره ایالات متحده در اختیار جمهوری خواهان است و پیش بینی می شود که این طیف همچنان بر طبل تحریم و تنبیه کاراکاس بکوبند.


نظر شما :