بحران لیبی به کمک اقتصاد ایران می‌آید

۱۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۰۶۲۷ آسیا و آفریقا
اقتصاد جهانی در برابر قیمت‌ها و سیر صعودی آنها به محدودیت‌هایی مبتلا است اما بی شک تهران از این افزایش قیمت بهره مند خواهد شد. این روزها ایرانی‌ها با تحریم دست و پنجه نرم می‌کنند و البته که در این فضا قیمت نفت می‌تواند به کمک آنها بیاید. یک سال پیش قیمت نفت ایران در هر بشکه کمتر از 80 دلار بود

ديپلماسى ايرانى: بحران در خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا کار دست بازار نفت بین المللی داده است. سایت ایران پرایمر در تازه ترین نوشتار خود متنی پرسش و پاسخ گونه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مهیا کرده و به پرسش‌های رایج در خصوص تاثیر تحولات خاورمیانه بر بازار انرژی ایران می‌پردازد:

قیمت نفت تحت تاثیر تحولات خاورمیانه سیر صعودی خود را طی کرده است. این ناآرامی‌ها چه تاثیری بر ایران دارد؟

افزایش بهای نفت در شرایطی که خاورمیانه دچار افت و خیزهای سیاسی است می‌تواند بازار ایران و البته جایگاه سیاسی این کشور را هم دست‌خوش تحولات کند. به نظر می‌رسد که قیمت نفت همچنان بالا خواهد ماند و التهاب در بازار تا زمانی که اعتراض‌ها ادامه دارد پایان نخواهد یافت. در حال حاضر نگرانی عمده از امنیت منابع نفتی است.

اقتصاد جهانی در برابر قیمت‌ها و سیر صعودی آنها به محدودیت‌هایی مبتلا است اما بی شک تهران از این افزایش قیمت بهره مند خواهد شد. این روزها ایرانی‌ها با تحریم دست و پنجه نرم می‌کنند و البته که در این فضا قیمت نفت می‌تواند به کمک آنها بیاید. یک سال پیش قیمت نفت ایران در هر بشکه کمتر از 80 دلار بود. اکنون بحران در لیبی به گونه ای پیش می‌رود که قیمت نفت را به بیش از 110 دلار در هر بشکه می‌رساند.

همین افزایش قیمت را می‌توان به بردی برای ایرانی‌ها در صحنه اقتصادی توصیف کرد. در حال حاضر هیچ تغییری در میزان نفت تولیدی ایران بوجود نیامده است. اکنون ایران می‌تواند با دو ابزار کار خود را پیش ببرد که یکی از آنها استفاده از افزایش بهای نفت است و دیگری هم فروش ذخیره نفتی است که ایران در این چند ماه جمع کرده است. البته برخی تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که ایران در این برهه زمانی به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند بر میزان نفت تولیدی خود بیفزاید.

تاثیر افزایش بهای نفت بر اقتصاد ایران؟

افزایش بهای نفت به معنای افزایش سود ایران است و البته بودجه ملی بیشتر. ایران می‌تواند در این فرصت بر ذخیره ارزی خود بیفزاید. پول نفت در حقیقت مسئولیت 27 درصد از بودجه سالانه مورد نیاز ایران را تامین می‌کند. نفت خام 83 درصد از صادرات کل ایران را شامل می‌شود.

بالا رفتن قیمت نفت چه تاثیری بر عالم سیاست ایران دارد؟

این افزایش، نقدینگی بیشتری را در اختیار ایران قرار داده و تهران هم می‌تواند این پول را در مسائل رفاهی و بالا بردن استاندارد شهروندان استفاده کرده و بدین ترتیب از اعتراض‌های سیاسی داخلی هم کاسته خواهد شد. دولت ایران اخیرا برنامه اصلاحاتی را در حوزه یارانه‌های نقدی انجام داده و همین امر باری را بر دوش دولتمردان گذاشته است. بالا رفتن قیمت نفت می‌تواند دست دولت را در نقدینگی و ارائه آن به عموم مردم باز نگاه دارد. البته دولت باید مراقب خرج کردن درآمد حاصله از فروش نفت آن هم با قیمت بالا باشد. این مساله می‌تواند نرخ تورم را در این کشور بالا ببرد.

ایران در حوزه نفتی رتبه سوم را به خود اختصاص داده و و در بخش گاز هم سکوی دوم جهانی را در دست دارد. نقشی که ایران در صورت بالا رفتن قیمت نفت و گاز می‌تواند در حوزه انرژی بازی کند؟

شرایط منطقه ای و ترس از بر هم ریختن معادلات نفتی در بازارهای جهانی می‌تواند اشتیاق غرب و امریکا برای تحرین نفتی و سوختی ایران را کاهش دهد.

ایران با کمک قطر به دنبال توسعه پروژه گازی پارس جنوبی است، آیا تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند این همکاری را به حالت تعلیق در آورد؟

آنچه در خاورمیانه در ابعاد سیاسی مطرح است نمی‌تواند بر پروژه‌هایی مانند پارس جنوبی در ایران تاثیرگذار باشد. سرعت پیشرفت این پروژه به توانایی ایران در پرداخت به شرکا بستگی دارد. اصلی ترین مشکل ایران در حال حاضر بی‌میلی و یا ناتوانی کمپانی‌های خارجی برای معامله با ایران به دلیل تحریم‌ها است. در حال حاضر یک شرکت چینی تنها شریک غیرایرانی تهران در این پروژه است. شرکت فرانسوی توتال به عنوان مثال در سال 2009 جای خود را به این شرکت چینی داد.

صنعت نفت و گاز ایران امروز در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته کجا ایستاده است؟ ایران برای بالا بردن رقم استخراج نفت و گاز چه کرد؟

در یک سال گذشته ایران در این دو بخش پیشرفت آنچنانی نداشته است. در ابتدای سال 2011 میلادی بود که ایران خبر از پروژه مشترک با عراق و سوریه برای انتقال گاز داد. اما این پروژه گازی مساحتی در حدود 1200 مایل را شامل می‌شود. حتی در بهترین حالت هم چند سال لوله کشی میان این سه کشور برای انتقال گاز به درازا خواهد انجامید. به نظر نمی‌رسد که این طرح ایران با کشورهای همسایه در چند سال آتی به ثمر برسد. در حال حاضر به دلیل تحریم‌های بین المللی، کمپانی‌های خارجی اندک تمایلی به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران ندارند. در دسامبر 2010 بود که بانک ذخیره ارزی هندوستان انتقال وجوه نقد به ایران را به دلیل احترام به تحریم‌ها به حالت تعلیق در آورد.


نظر شما :