حقانیت ایران ، بطلان ادعای آمریکا

۳۰ آبان ۱۳۸۶ | ۲۲:۲۳ کد : ۱۰۵۲ اخبار اصلی
گفت و گو با دکتر حمید رضا آصفی سفير ايران در امارات متحده عربى
حقانیت ایران ، بطلان ادعای آمریکا

سفير ايران در امارات عربى متحده گفت گزارش البرادعى صحت اظهارات ايران و بطلان ادعاهاى آمريکا را ثابت کرد.   

 

«حميدرضا آصفى» سفير جمهورى اسلامى ايران در امارات عربى متحده در گفتگوى اختصاصى با خبرنگار سياست خارجى خبرگزارى فارس در ارزيابى گزارش اخير محمد البرادعى در مورد برنامه هسته‌اى کشورمان‌ گفت: اين گزارش صحت اظهارات ايران و بطلان ادعاهاى آمريکا را ثابت کرد.

 

وى در ادامه با بيان اينکه ايران از ابتدا اعلام مى‌کرد که فعاليت‌هاى هسته ‌اى آن صلح‌آميز است و انحرافى از مقاصد صلح‌آميز ندارد و اين فعاليت‌ها در چارچوب معاهده NPT و معاهدات شناخته شده بين‌المللى صورت مى‌گيرد افزود: ولى آمريکا با فشار زياد و شانتاژ خبرى و تبليغاتى سعى داشت مسئله را به گونه ديگرى مطرح کند و به همين خاطر بى اساس و بدون دليل پرونده ايران را به شوراى امنيت سازمان ملل کشاند.

 

آصفى گزارش اخير البرادعى را مهر تاييدى بر فعاليت‌هاى جمهورى اسلامى دانست.

 

وى در ادامه اين گفتگو با بيان اينکه آمريکا از ابتدا البرادعى و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را مرجع تشيخص مى‌دانست و عنوان مى‌کرد که گزارش‌هاى آژانس مرجع و سند تصميم‌گيرى خواهد بود، اظهار داشت: ايران از ابتدا عنوان مى‌کرد که اظهارات آمريکا بى اساس است و اين کشور مى‌خواهد خودش را به جاى آژانس بنشاند و اصلاً اعتبارى براى نهادهاى بين‌المللى قائل نيست.

 

سخنگوى سابق وزارت خارجه کشورمان با بيان اينکه گزارش اخير البرادعى مطابق ميل آمريکايى‌ها نيست، ادامه داد: اين موضوع نشان مى‌دهد آمريکا به عنوان عضو دائم شوراى امنيت که بايد حامى و تقويت کننده‌ نهادهاى بين‌المللى باشد، اعتقادى به آژانس به عنوان يکى از نهادهاى بين‌المللى ندارد.

 

وى برخورد آمريکا با اين گزارش را نشانگر صحت ادعاهاى ايران مبنى بر اينکه آمريکا با نهادهاى بين‌المللى ابزارى و گزينشى برخورد و در جهت تضعيف آنها حرکت مى‌کند دانست.

 

آصفى در ادامه با اشاره به اظهارات قبلى‌اش در دوران سخنگويى مبنى بر اينکه «اقدامات آمريکا تضعيف آژانس را به همراه خواهد داشت و آژانس بايد استقلال خودش را حفظ کند،» اظهار داشت: در حال حاضر مشخص شد که آمريکا دقيقا در همين جهت، يعنى تضعيف آژانس حرکت مى‌کند و حرف‌هاى اوليه خود را نيز فراموش کرده است.

سفير ايران در ابوظبى با بيان اينکه «دروغگو کم حافظه است» اظهار داشت: آمريکايى‌ها در ابتدا به گزارش‌هاى البرادعى استناد مى‌کردند ولى اکنون که البرادعى و تيم آژانس فرصت کافى داشته و بررسى‌هاى خود را انجام داده‌، آن را رد کرده و عنوان مى‌کنند که اين گزارش قابل قبول نيست.

 

به گفته آصفى اين موارد نشان مى‌دهد که اقدامات ايران منطبق بر مقررات بين‌المللى و در چارچوب هنجارهاى شناخته شده بين‌المللى است و اقدام آمريکايى‌ها از ابتدا خلاف مقررات بين‌المللى براساس رويکرد يکسونگرى و يک جانبه غير منطبق با معيار‌هاى بين‌المللى و تضعيف کننده نهادهاى بين‌المللى بوده است.

 

سفير ايران در امارات روش نادرستى که آمريکايى‌ها به آن متوسل مى‌شوند استفاده از زبان تهديد و زور نه تنها عليه ايران بلکه عليه ديگر کشورها و حتى اعضاى شوراى امنيت دانست و با اشاره به لحن تند خليل زاد در صحبت با چينى‌ها خاطرنشان کرد: در پى اظهارات چينى‌ها مبنى بر اينکه دليلى براى نشست 1+5 وجود ندارد و ايران به وظايف و مسئوليت‌هاى خود عمل کرده است، آقاى خليل زاد با لحن بسيار تهديد‌آميزى با چين برخورد کرد.

 

وى نحوه برخورد خليل زاد با چينى‌ها را نشانگر اين دانست که متاسفانه استفاده از زور و ادبيات خشن و کنار گذاشتن منطق در نزد مقامات آمريکايى به يک فرهنگ تبديل شده است.

 

آصفى بر دورى گزيدن آمريکا از اتخاذ اين روش تاکيد کرد و يادآور شد: دنيا و کشورهاى بزرگ اين روش را نمى‌پذيرند.

 

سخنگوى سابق وزارت خارجه کشورمان همچنين گفت: همان گونه که ايران به مسئوليت‌ها و وظايف خود عمل کرده کشورهاى بزرگ نيز در اين مرحله بايد به مسئوليت‌ها و وظايف خود عمل کنند.

 

به گفته سفير ايران در ابوظبى گزارش البرادعى نشان داد که پرونده ايران بايد عادى شود و دليلى براى طرح آن در شوراى امنيت و اعمال تحريم‌هاى ديگر وجود ندارد و تحريم‌هاى اعمال شده نيز بى جهت بوده و بايد لغو شود.

 

وى با بيان اينکه کشورهاى بزرگ فهميده‌اند که دستيابى به انرژى صلح‌آميز هسته‌اى جزو حقوق ايران است و نمى‌تواند از آن صرفنظر کند، يادآور شد: انرژى هسته‌اى به توصيه خود غربى‌ها در زمان پهلوى به ايران داده شد ولى در حال حاضر به گونه ديگرى با ايران برخورد مى‌کنند.

 

آصفى آن چه تاکنون به دست آمده حقانيت جمهورى اسلامى در پرتو پايمردى، تلاش فراوان مسئولين مختلف جمهورى اسلامى، تدبير و نگرش صحيح رهبران نظام و رهبريت نظام دانست و افزود: اين توفيق بار ديگر نشان داد که مى‌توان با استفاده از ظرفيت‌ها و امکانات داخلى جلوى فشارها و عداوت‌هاى آمريکا و متحدين آن را گرفت.

 

سفير ايران در ابوظبى همچنين بر اين اعتقاد است که آمريکا بر تلاش‌هايش خواهد افزود و کشورهاى ديگر را تحت فشار قرار خواهد داد و ادبياتى که در حال حاضر در قبال چين به کار برده احتمالاً در قبال ساير کشورها نيز به کار خواهد برد.

 

وى با بيان اينکه اين گونه اقدامات به نفع آمريکا، کشورهاى بزرگ و به نفع روابط بين‌الملل نيست، يادآور شد: اقدامات يکجانبه کارى را صورت نمى‌دهد، مگر اينکه زحمت آنها را بيشتر و ما را به ادامه راهى که انجام داده‌ايم مصمم‌تر مى‌کند.

 

سخنگوى سابق وزارت خارجه کشورمان در ارزيابى از جو کنونى منطقه خليج فارس به ويژه امارات در قبال گزارش اخير البرادعى گفت: کشورهاى عربى و امارات در چند روز اخير با استناد به گزارش البرادعى اعلام کرد‌ند که اقدامات ايران صلح جويانه بوده است.

 

آصفى با يادآورى اين نکته که اگرچه نمى‌شود از مطبوعات منطقه اين انتظار را داشت که واقعاً آن گونه که بايد و شايد موضوع را ببينند و به آن بپردازند، اظهار داشت: ولى در بسيارى از جرايد منطقه به اين مسئله اشاره شد که ايران محق است و اين موضوع را در موضع گيرى برخى از مسئولين کشورهاى منطقه نيز شاهد بوديم.

 

وى گزارش البرادعى را دستاورد کمى براى ايران ندانست و گفت: آمريکايى‌ها و برخى از کشورهاى غربى و به ويژه رژيم صهيونيستى به عنوان هم پيمان آمريکا قبل از ارائه گزارش در تلاش بودند تا البرادعى را تحت فشار قرار داده و اجازه ندهند گزارش در يک شرايط روانى و فضاى طبيعى منتشر شود.

 

به گفته سخنگوى سابق وزارت خارجه کشورمان آژانس تا حد زيادى بر اساس يافته‌هايش گزارش داد. 


نظر شما :