چرا این همه وحشت از اخوان المسلمین؟

۱۸ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۰۲۴۸ اخبار اصلی
این حزب نه تنها در این فضای ملتهب وارد ساختار دولت می‌شود بلکه در انتخابات آتی هم شانس بسیاری برای برد دارد. در این فضا، مصر تبدیل به ایران غرب می‌شود. ایرانی دیگر برای غربی که هنوز انقلاب اسلامی‌ ایران را هم درک نکرده است.
چرا این همه وحشت از اخوان المسلمین؟

ديپلماسى ايرانى: سایت نیو ایونت که از سال 1944 تاکنون صدای محافظه کاران امریکایی است در نگاهی به ماجرای مصر می‌نویسد: شصت سال نظم حاکم بر مصر در حال فروپاشی است. به نظر می‌رسد که اخوان المسلیمن که اصلی‌ترین اپوزیسیون اسلام‌گرای در این کشور است می‌رود تا اندک اندک در دولت انتقالی سهم خود را بازی کند. این حزب نه تنها در این فضای ملتهب وارد ساختار دولت می‌شود بلکه در انتخابات آتی هم شانس بسیاری برای برد دارد. در این فضا، مصر تبدیل به ایران غرب می‌شود. ایرانی دیگر برای غربی که هنوز انقلاب اسلامی‌ ایران را هم درک نکرده است.  

این سایت محافظه کار دقیقا نقش تریبون تندروهای آمریکایی را به خوبی بازی می‌کند و می‌نویسد: مطمئن باشید که اخوان المسلیمن به سرعت شعارهای دموکراسی خواهی را به حاشیه می‌راند و همان اسلام‌گراهای تندرویی به روی کار می‌آیند که خواهان برقراری حکومت اسلامی‌ در مصر هستند. این سایت با تندرو خواندن اخوان المسلمین و تشبیه حماس به گروهی تروریستی می‌نویسد: اخوان المسلمین به دنبال برقرار کردن شریعت اسلامی‌ در مصر است. با اسرائیل مخالف است و البته چندان هم از امریکا دلخوشی ندارد.

باراک اوباما در آخرین واکنش‌ها به تحولات در مصر به صراحت تاکید می‌کند و یا ادعا می‌کند که با اخوان المسلمین اندک مشکلی ندارد. با این همه نویسنده این یادداشت در این خصوص می‌نویسد: نیم نگاهی به تاریخچه اخوان المسلمین بیندازید. اوباما مجوز حضور این گروه در دولت موقت را صادر می‌کند و البته که به این سابقه اندک توجهی نمی‌کند. اوباما در تغییر موضع و مقام فراموش کردن حسنی مبارک، استواری معترضان مصری را تحسین می‌کند، شاید ایشان فراموش کرده‌اند که اعضای اخوان المسلمین اصلی‌ترین بخش معترضان را تشکیل داده بودند. رئیس جمهوری آمریکا به معترضان قول می‌دهد که از این پس می‌توانند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. اوباما در حالی با اشتیاق از خیزش‌های عمومی ‌در مصر قدردانی می‌کند که مو بر اندام عربستان به عنوان دیگر متحد امریکا در منطقه راست می‌شود. وال استریت ژورنال در تازه‌ترین نگاه خود تاکید می‌کند که اعراب به شدت نگران بی‌توجهی آمریکا با ماهیت اخوان المسلمین هستند. اوباما در حالی مبارک را بیرون رانده و حتی در ظاهر با آغوش باز از اخوان المسلمین حمایت می‌کند که بسیاری از اعراب دغدغه خود را نمی‌توانند پنهان کنند. در سال 2009 میلادی هم اوباما از جمعیت اخوان المسلمین خواست که در سخنان وی در دانشگاه قاهره حضور داشته باشند.

عمر سلیمان که به دستور باراک اوباما در خفا به عنوان معاون حسنی مبارک تعیین شد در چند روز گذشته وقت خود را صرف ارتباط گیری با اخوان المسلمین کرده است. در این هفته هم نماینده اوباما در مصر دو بار با محمد البرادعی دیدار و گفت و گو داشته است. البرادعی از سوی اخوان المسلمین نماینده انها در جریان مذاکرات است. نتیجه این دیدارها هم چند جمله بسیار کوچک و البته معنادار بود: مبارک می‌رود، دولت موقت به روی کار می‌آید، گفت‌وگوها با اخوان المسلمين بعد از 50 سال از سر گرفته می‌شود. هیچ شکی نیست که این گروه در دولت اتی در مصر حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.

محافظه کاران امریکایی اخوان المسلمین را گروهی سیاسی نمی‌دانند و اعتقاد دارند که این گروه پیش از پیوستن به دولت انتقالی باید تغییر و تحول‌های بسیاری را تجربه کند. در جریان انتخابات سال 2005 میلادی، همین گروه 88 کرسی را به خود اختصاص داد. البته در آن زمان تمام زور مبارک برای دور نگاه داشتن این گروه از جریان‌های سیاسی به همین جا ختم شد. شیخ قراوی از روحانیون اخوان المسلمین در سخنانی تاکید می‌کند که در کشوری اسلامی‌ نمی‌توان تاکید داشت که اصلاحات با ساختار اصلاح طلبانه هرگز این باور را که اسلام تنها راهکار است، زیر سوال نبرد.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، 95 درصد از مردم مصر حکومتی مسلمان را ترجیح می‌دهند. اخوان المسلمین ادعا می‌کند که به دنبال پیاده کردن الگوی اسلامی‌ در مصر مانند ایران نیست. سخنگوی این گروه اخیرا تاکید کرده است که اخوان به دنبال برقراری دولتی دموکرات است.

این سایت در ادامه می‌نویسد: در بسیاری از کشورهای منطقه نمی‌توان هم از اسلام و حکومت اسلامی‌ سخن گفت و هم از دموکراسی که مد نظر ایالات متحده است. رهبر معنوی جدید اخوان المسلمین در حقیقت داعیه دار برقراری اصول اسلامی‌ حتی با توسل به زور است! وی در سخنان سال گذشته خود تاکید کرد که مسلمانان باید علیه اسرایل و امریکا با هم متحد شوند. وی خواهان توسل مسلمانان به هرگونه ابزاری برای برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین شد.

شورای عالی روحانیون اخوان هم به گفته این سایت در چندین بیانیه خود بر ضرورت حاکمیت اسلام در تمامی‌مسائل تاکید کرده است. این سایت محافظه کار با ارائه تصویری نادرست از اخوان المسلیمن می‌نویسد: این گروه به دنبال ممنوع کردن شرکت زنان و غیرمسلمان‌ها در انتخابات هستند و البته توافقنامه کمپ دیوید با اسرائیل را هم قبول ندارند.

نویسنده در نهایت به سناریوهای خطرناکی که اخوان برای مصر آتی در آستین دارد می‌پردازد و می‌نویسد: اسلام‌گراها می‌توانند به محض به قدرت رسیدن با تغییر هویت، سکویی برای خیز برداشتن خود مهیا کنند و در نتیجه تجارت و امنیت را در مصر به مخاطره بیندازند. در شرایطی که معاهده کمپ دیوید نادیده انگاشته شود، بی‌شک صلح خاورمیانه هم بر باد رفته محسوب خواهد شد.

در دومین سناریو، مصر هم به حلقه مخالفان امریکا در منطقه مانند ایران و سوریه و حماس می‌پیوندد. این حلقه بی شک با عربستان سعودی هم در تعارض خواهد بود.

سومین سناریو هم مقابل امریکا قرار گرفتن ارتش مصر است. یعنی همان سلاحی که امریکا به مصر داد در بابر خود این کشور استفاده می‌شود.

در اخرین سناریو هم اوضاع حماس فلسطین روز به روز بهتر از دیروز می‌شود و اندک اندک حلقه محاصره اسرائیل شکسته می‌شود. این سایت در نهایت به باراک اوباما پیشنهاد می‌کند که اشتباهات کارتر در 1979 مقابل ایران را در 2011 در قبال مصر تکرار نکند.


نظر شما :