حوادث مصر شکستی غیرقابل جبران برای سیاست‌های امریکاست

۱۶ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۰۲۱۰ اخبار اصلی
مقام معظم رهبرى با اشاره به قيام مردم مصر عليه رئيس‌جمهورشان، حوادث مصر را يک زلزله واقعى خوانده و تأکيد کردند که «حسنى نامبارک» رئيس‌جمهور مصر با نوکرى آمريکا ملت مصر را ذليل کرد.
حوادث مصر شکستی غیرقابل جبران برای سیاست‌های امریکاست

دیپلماسی ایرانی: مقام معظم رهبرى با اشاره به قيام مردم مصر عليه رئيس‌جمهورشان، حوادث مصر را يک زلزله واقعى خوانده و تأکيد کردند که "حسنى نامبارک " رئيس‌جمهور مصر با نوکرى آمريکا ملت مصر را ذليل کرد.

به گزارش فارس، حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اى ولى امر مسلمين جهان در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران، سخنان مشروحى درباره وقايع اخير مصر، تونس و برخى کشورهاى عربى ديگر ايراد فرمودند.

رهبر معظم انقلاب در ابتداى سخنان خود اين حوادث را بسيار مهم و يک زلزله واقعى خواندند و افزودند: اگر ملت مصر به کمک و توفيق الهى بتواند اين کار را پيش ببرد، آنچه براى سياست‌هاى آمريکا در منطقه بوجود خواهد آمد يک شکست غيرقابل جبران است.

ايشان ادامه دادند: امروز بيش از خود مسئولان فرارى تونس و مسئولان مصرى، اسرائيلى‌ها نگران اين حوادث هستند؛دشمنان صهيونيسم بيش از همه نگرانند و مى‌دانند که اگر مصر از هم‌پيمانى آنها دست بکشد و در جايگاه حقيقى خود قرار بگيرد چه اتفاق عظيمى در اين منطقه خواهد افتاد و پيش‌بينى‌هاى امام بزرگوار ما تحقق پيدا خواهد کرد لذا حوادث فوق‌العاده مهم است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى با اشاره به تحليل‌هاى جهانى درباره حوادث تونس و مصر، خاطرنشان کردند: در اين تحليل‌ها سعى مى‌کنند عامل اصلى اين قيام‌ها نديده گرفته شود، و اشاره به مسائل اقتصادى و غيراقتصادى مى‌کنند که البته اين مسائل در حوادث اخير مؤثر است اما عامل اصلى اين حرکت عظيم مردم در تونس و در اوج آن در مصر احساس تحقيرى است که در مردم به خاطر وضعيت سرانشان و نوکرى آنها نسبت به آمريکا به وجود آمد.

ايشان رئيس‌جمهور مصر را "نامبارک " خطاب کردند و با بيان اينکه "اين نامبارک مصر ملت مصر را ذليل کرد "، اظهار داشتند: در تونس نيز اين رئيس‌جمهور فرارى، بن‌على، به طور کامل وابسته به آمريکا بود و حتى گزارش‌هايى داريم که وى وابسته به سازمان جاسوسى آمريکا(سيا) بود.

ايشان در ادامه سخنانشان با اشاره به وابستگى کامل زين‌العابدين بن‌على رئيس‌جمهور فرارى تونس به آمريکا و سازمان جاسوسى اين کشور، تصريح کردند: براى يک ملت بسيار سخت است که رئيس‌ يک ملت آنهم با آن تبختر و نخوت که آدم بسيار متکبرى بود، نوکر رسمى دستگاه‌هاى آمريکايى باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى افزودند: بن‌على سال‌ها با شدت و حدت عليه مسائل مردم از جمله مسائل دين، حکومت کرد.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: در تونس که يک کشور مسلمان و داراى سابقه طولانى اسلامى است و مفاخرى از اين کشور در فرهنگ اسلامى برخاسته‌اند، مردم در زمان بن‌على براى رفتن به مسجد مى‌بايست کارت ويژه ورود به مسجد که دولت صادر مى‌کرد و به همه نمى‌داد، داشته باشند و اجازه رفتن به مسجد داده نمى‌شد و حتى اجازه نماز فرادا در مساجد داده نمى‌شد و حجاب نيز رسماً ممنوع بود.

حضرت آ‌يت‌الله خامنه‌اى اسلام‌خواهى را يکى از انگيزه‌هاى مهم مردم تونس برشمردند و افزودند: به مجرد اينکه اين خائن از کشورش فرار کرد و اوضاع به هم ريخت، دختران دانشجو با حجاب به دانشگاه‌ها رفتند که اين نشان‌دهنده انگيزه عميق اسلامى است، ولى اين موضوع را تحليل‌گران غربى مى‌خواهند کتمان کرده و مخفى نگهدارند.

ايشان وابستگى به آمريکا را يکى از علل قيام مردم تونس عليه سردمدارانشان عنوان کرده و افزودند: آمريکائى‌ها مايل نيستند که اين موضوع گفته شود که علت قيام مردم تونس و اوج آن در مصر "وابستگى " است. اما اين حقيقت قضيه است، البته در تونس يک تغيير سطحى انجام شد و رئيس‌جمهور آن فرار کرد اما دستگاه او هنوز سر کار است و خداکند مردم در کشور تونس به درستى به موقعيت خود توجه کنند و مبادا دشمن بتواند آنها را فريب دهد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامى کشور مصر را يک کشور بسيار مهم خواندند و تأکيد کردند: مصر اولين کشور اسلامى است که با فرهنگ غربى آشنا شد. اواخر قرن هجدهم شروع آشنايى مصر با فرهنگ غربى و اروپايى بود و اولين کشور اسلامى بود که در مقابل آن فرهنگ اروپايى و غربى ايستاد و عيوب آن را فهميد و در مقابل آن مقاومت کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى افزودند: سيد جمال‌الدين بزرگ، آن مرد اسلام‌خواه شجاع مبارز، بهترين جايى را که براى مبارزات خود توانست پيدا کند مصر بود و شاگردانى از جمله «محمد عبده» داشت. حرکات اسلام‌خواهى در مصر چنين سابقه‌اى دارد و شخصيت‌هاى بزرگى از لحاظ سياسى و فرهنگى در اين کشور بودند که همه آزادى‌خواه هستند و بدين ترتيب مصر رهبر دنياى عرب به لحاظ فکرى و سياسى شد و در دوره طولانى‌اى کشورهاى عرب به مصر نگاه مى‌کردند.

"
اسلام‌خواهى و آزادى‌خواهى در مصر موج مى‌زد و البته فرصت‌هاى خوبى در اختيار مردم آن قرار نگرفت جز فرصت‌هايى کوتاه. مصر اولين و بزرگترين کشورى بود که به اتفاق سوريه براى قضيه فلسطين وارد جنگ شد؛ در حالى که هيچ‌يک از کشورهاى ديگر اسلامى در اين چند جنگ با اسرائيل ورود پيدا نکردند اما کشور مصر سربازان، ارتش، مردم و پشتيبانى‌هاى خود را گسيل داشت. "

ايشان با بيان اينکه مصر ملجأ و پناه فلسطينى‌ها محسوب مى‌شد و حتى ملجأ و پناه بسيارى از انقلابيون ديگر کشورها بود، ادامه دادند: چنين کشورى 30 سال دست کسى افتاده که نه فقط آزادى‌خواه نيست، بلکه دشمن آزادى‌خواهى است و نه فقط ضدصهيونيست‌ نيست بلکه همراه، همکار، امين و به يک معنا نوکر صهيونيست‌هاست. کشورى که آن روز پرچم مبارزات ضدصهيونيستى در آن به همه دنياى عرب الهام بخش بود، کارش به جايى رسيد که اسرائيلى‌ها و دشمنان صهيونيستى در همه فعاليت‌هايى که عليه فلسطينى‌ها انجام مى‌دادند متکى به کمک اين نامبارک شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى به جنگ غزه اشاره کرده و با بيان اينکه "مردمى که در غزه محاصره بودند الان چهار سال است که در محاصره قرار دارند " فرمودند: اگر در جنگ غزه حسنى مبارک به اسرائيلى‌ها کمک نمى‌کرد آنها نمى‌توانستند غزه را محاصره کنند. در جنگ 22 روزه غزه مرد و زن و کودک فلسطينى‌ها به وسيله آتش اسرائيلى سوختند و نابود شدند و خانه‌هاى آنها تخريب شد و نگذاشتند کاروان‌هاى کمک‌رسانى نه فقط از خود مصر بلکه حتى از ديگر کشورها از جمله مردم ايران نيز از مصر عبور کنند که در واقع حسنى مبارک اجازه اين کار را نداد.

ايشان افزودند: اين وضعيت حاکم در مصر مردم اين کشور را به ستوه آورد و مردم مصر به خاطر طرفدارى رژيم کنونى اين کشور از اسرائيل و به خاطر دنباله‌روى و اطاعت محض آن از آمريکا احساس ذلت و حقارت مى‌کنند که اين عامل اصلى حرکت مردم مصر است. اين حرکت مردم مسلمان مصر از نماز جمعه و مساجد شروع شد و شعارها،‌ شعارهاى الله اکبر است و مردم شعارهاى دينى مى‌دهند و قوى‌ترين جريان مبارز در آنجا جريان اسلامى است و مى‌خواهند اين ذلت را از روى خود پاک کنند، امّا غربى‌ها نمى‌گذارند اين تحليل‌ در بين ملت‌ها و افکار عمومى عالم رواج پيدا کند و دائم به مسائل اقتصادى اشاره مى‌کنند.


نظر شما :