اسرائيلى‌ها براى فلسطين طرح دارند

۰۴ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۰۱۱۰ اخبار اصلی
آويگدور ليبرمن، چهره تندروى کابينه بينيامين نتانياهو که پست وزارت امور خارجه اسرائيل را بر عهده دارد پيشنهاد داده که فلسطينى‌ها بر اساس مرزهاى موقت کشور مستقل خود را اعلام کنند.
اسرائيلى‌ها براى فلسطين طرح دارند

ديپلماسى ايرانى: به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطينى بر اساس مرزهاى سال 1968 باعث ترس و واهمه اسرائيلى‌ها شده است. به همين دليل آنها به فکر ارائه راه حلى براى جايگزين ساختن طرح اعلام کشور مستقل فلسطينى به جاى مرزهاى 1968 افتاده‌اند. در اين ميان آويگدور ليبرمن، چهره تندروى کابينه بينيامين نتانياهو که پست وزارت امور خارجه اسرائيل را بر عهده دارد در اين باره بيش از همه نگران است و طرح تازه‌اى را پيشنهاد داده است. ليبرمن پيشنهاد داده که فلسطينى‌ها بر اساس مرزهاى موقت کشور مستقل خود را اعلام کنند.

به گزارش راديو سوا، منابع اسرائيلى اعلام کرده‌اند که بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل تلاش مى‌کند که واشنگتن را راضى کند که طرح ليبرمن را بپذيرد تا آنها به فلسطينى‌ها فشار بياورند تا کشور فلسطينى بر اساس مرزهاى موقت را بپذيرند.

تا کنون ايالات متحده تمايلى به پيشنهاد اسرائيلى‌ها نشان نداده و نسبت به آن شک و شبهه دارد. همين بى‌توجهى بر نگرانى اسرائيلى‌ها افزوده است.

نتانياهو اين موضوع را با اعضاى کابينه خود به مشورت گذاشته و به آنها گفته است که اين مى‌تواند "توافقى مرحله‌اى" ميان اسرائيل و فلسطين باشد. با اين حال منابع خبرى اسرائيلى مى‌نويسند که نتانياهو نسبت به راضى کردن فلسطينى‌ها در اين زمينه ترديد دارد و هنوز نمى‌داند که مى‌تواند ظرف يک سال آينده با فلسطينى‌ها در اين زمينه به توافق برسد يا خير. وى همچنين از اين نگران است که در صورتى که اين طرح را پيشنهاد دهد، فلسطينيان آن را رد کنند. براى همين اميدوار است که با مطرح کردن اين پيشنهاد با ايالات متحده و تحت فشار گذاشتن واشنگتن براى وادار کردن فلسطينى‌ها براى مذاکره بر سر اين پيشنهاد، جمود و رکود حاکم بر مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطين را بشکند و فلسطينيان حداقل به مناقشه بر سر آن رضايت دهند.

در همين رابطه بنيامين نتانياهو با دنيس راس، مشاور باراک اوباما، رئيس جمهورى ايالات متحده و فرد هاف، معاون جورج ميچل، نماينده ويژه رئيس جمهورى امريکا در خاورميانه روز جمعه 21 ژانويه ملاقات کرد و در اين زمينه با او به مذاکره نشست ولى اين مذاکرات به هيچ نتيجه‌اى نرسيد.

آويگدور ليبرمن پيشنهاد داده است که کشور فلسطينى بر اساس مرزهاى موقت که شامل 40 تا 50 درصد کرانه باخترى مى‌شود، اعلام موجوديت کند. اما مسئله‌اى که مانع اساسى بر سر مطرح شدن اين طرح با فلسطينى‌ها محسوب مى‌شود و امريکايى‌ها نيز نسبت به آن بى‌ميلى نشان مى‌دهند اين است که اين طرح را ليبرمن که از چهره‌هاى تندروى اسرائيلى است، داده است.

صائب عريقات، مذاکره‌کننده اصلى فلسطينى‌ها درباره طرح ليبرمن مى‌گويد: «اين مزاح است. اگر اسرائيلى‌‌ها به فکر آينده‌اند بايد کشور مستقل فلسطينى را به طور کامل به رسميت بشناسند و اگر نمى‌توانند کارى در اين زمينه کنند بايد به ادامه همين روند فعلى تن دهند.»

تا کنون کشورهاى آرژانتين، برزيل، اکوادور، پرو، ونزوئلا، بوليوى و نيکاراگوئه در امريکاى لاتين کشور مستقل فلسطينى بر اساس مرزهاى 1968 به رسميت شناخته‌اند و اسپانيا و نروژ نيز گفته‌اند تا پايان سال 2011 به همين ترتيب فلسطين را به رسميت خواهند شناخت.


نظر شما :