وقتى جنبلاط طرفدار حزب الله مى‌شود

۰۳ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۲:۵۵ کد : ۱۰۰۹۶ اخبار اصلی
تغییر موضع انقلابی ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان از جریان 14 مارس و اعلام حمایتش از سوریه و حزب الله نشان از تغییر دیدگاه وی نسبت به بسیاری از مسائل است.
وقتى جنبلاط طرفدار حزب الله مى‌شود

دیپلماسی ایرانی: تغییر موضع ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان و رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک لبنان از جریان 14 مارس به جریان 8 مارس و مقاومت برای بسیاری سئوال برانگیز است. بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که جنبلاط با این تغییر موضع امتیازهایی را از سوریه و متحدانش گرفته است. اگرچه خودش می‌گوید که تغییر موضعش از جریان 14 مارس به 8 مارس فقط برای حفظ منافع و یکپارچگی لبنان است.

روزنامه الشرق الاوسط در یادداشتی به قلم طارق حمید، سردبیر روزنامه به این موضوع پرداخته و نوشته است: بسیار شنیده‌ایم که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان احترام بسیاری برای کمال جنبلاط، پدر ولید جنبلاط قائل است. به اعتقاد او کمال جنبلاط صاحب رای و فکر بود و برای حفظ این موضع نیز هزینه‌های بسیاری داد اما حتی یک روز هم از مواضعش کوتاه نیامد. شاید کمال جنبلاط چندان مصلحت‌اندیش نبود کما این که دورانی که وی در آن زندگی می‌کرد ایده‌آلیسم و آرمان‌گرایی فضیلتی در جامعه محسوب می‌شد و افراد برای اثبات اعتقاداتشان در این زمینه حاضر به انجام هر کاری بودند.

وی در ادامه می‌نویسد: تغییر موضع انقلابی ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان از جریان 14 مارس و اعلام حمایتش از سوریه و حزب الله نشان از تغییر دیدگاه وی نسبت به بسیاری از مسائل است. تغییر موضع ولید به هیچ وجه در ادبیات به جا مانده از کمال در اذهان نمی‌گنجد. اما ولید به صراحت می‌گوید که خواستار حفظ آرامش در لبنان است و به همین دلیل از جریان مقاومت حمایت می‌کند. منطقی کاملا صحیح و سنجیده که بارها از جنبلاط شنیده‌ایم.

دبیر تحریریه روزنامه الشرق الاوسط سپس مدعی می‌شود: دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری نیز از ضروریاتی است که باید به آن توجه داشت. چرا که می‌تواند حد و مرزی برای ترورها و جنایت‌های سیاسی ایجاد کند. البته نمی‌توانیم این را منکر شویم که دادگاه به بازیچه‌ای برای تهدید امنیت لبنان تبدیل شده و نباید وحدت طوایف و جریان‌های سیاسی لبنان خدشه‌دار شود. به هر صورت وحدت و یکپارچگی لبنان فراتر از هر چیزی است و این برای همه به یک اندازه اهمیت دارد.

وی سپس می‌نویسد: به اعتقاد برخی مواضع ولید جنبلاط پنجره‌ها را به طور کامل به روی جریان 14 مارس بست چرا که معتقدند جنبلاط رسما به صف سوریه و حزب الله پیوست ولی نباید این را فراموش کنیم که هنوز برخی از نمایندگان فراکسیون جنبلاط هنوز مواضع دیگری دارند و این موضوع می‌تواند برای نخست‌وزیری نامزد جریان 8 مارس که بر اساس آنچه تا کنون اعلام شده قرار است عمر کرامی که مورد حمایت حزب الله و سوریه است، باشد مشکل ایجاد کند.

طارق حمید سپس درباره عمر کرامی می‌نویسد: وی از کسانی است که از روز نخست به دنبال لغو دادگاه ترور رفیق حریری بود و همچنان نیز از این موضع حمایت می‌کند و بی‌شک در صورتی که نخست‌وزیر شود اولین کاری که می‌کند به سمت لغو دادگاه گام بر می‌دارد.

وی سپس به گفته ایلی مارونی، یکی از اعضای کتائب وابسته به امین جمیل، یکی از رهبران جریان 14 مارس اشاره می‌کند و می‌نویسد: به اعتقاد مارونی یکی از دلایل مهمی که ولید جنبلاط به جمع جریان 8 مارس و حزب الله پیوست این است که او خوب می‌داند در صورتی که درگیری‌ای در لبنان به وجود آید این حزب الله است که پیروز میدان خواهد شد چرا که اسلحه دارد و به راحتی می‌تواند بر عرصه سیاسی لبنان مستولی شود. از این رو ترجیح می‌دهد طایفه خود را از معرکه درگیری‌های احتمالی دور نگه دارد و جان و مال خود را حفظ کند. این چیزی است که بارها از ولید جنبلاط شنیده‌ایم.

وی در نهایت می‌نویسد: این که جنبلاط به فکر طایفه خود است قابل درک و پسندیده است و لازم است که هر رهبری برای حفظ منافع و جان و مال طایفه خود دست به هر کاری بزند اما آیا او در موضع خود مصالح کلی لبنان را نیز لحاظ کرده است. شاید آقای جنبلاط به این موضوع کاملا آگاهی دارد.


نظر شما :