ایران غرب را عصبانى نخواهد کرد

۰۳ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۰۰۹۳ اخبار اصلی
ایرانی‌ها در استانبول تاکید کردند که نه تنها غنی سازی اورانیوم خود را رها نمی‌کنند بلکه حداقل انتظار انها از غرب برای ادامه مذاکرات هم پایان دادن به تحریم‌ها است. عدم تمایل به متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در حقیقت غرب و ایران را باز در همان دور باطل سابق قرار داد.
ایران غرب را عصبانى نخواهد کرد

ديپلماسى ايرانى: دومین نشست میان ایران و اروپا در استانبول به پایان رسید. رسانه‌های غربی از بی نتجیه به پایان رسیدن این مذاکرات با عنوان شکست یا همان ناکامی‌یاد می‌کنند. آسوشییتدپرس در نگاهی به آنچه در ترکیه رخ داد، به بررسی تبعات احتمالی این شکست می‌پردازد و می‌نویسد: نشست در استانبول به پایان رسید و شکست در این مذاکرات چند گزینه را مقابل غرب قرار می‌دهد که صبر کردن در برابر برنامه هسته‌ای ایران هیچ کدام از این گزینه‌ها نیست.

غربی‌ها همچنان امیدوارند که تحریم‌های اعمال شده بر ایران در نهایت و البته در بازه زمانی باقی مانده جواب دهد. شاید تاثیر این تحریم‌ها تا اندازه ای باشد که برای تهران راهی باقی نماند جز تن دادن به خواسته‌های غرب و کوتاه آمدن. شاید ایرانی‌ها دست از ادعای صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود بردارند و به دغدغه‌هایی پاسخ دهند که غرب ماه‌هاست بر سر آنها پافشاری می‌کند! با این همه صبوری غرب را باید در چند ماه آتی محک زد. از کاخ سفید تا اتحادیه اروپا همه ادعا می‌کنند که تحریم‌های گوناگون از جمله ممنوعیت خرید و فروش تکنولوژی نظامی‌ به ایران، ممانعت از سرمایه گذاری کمپانی‌های بین المللی در بخش انرژی ایران و ارئه لیست بلندبالایی از مقام‌های ایرانی که حق ورود به اروپا و امریکا را ندارند، در نهایت نفس ایران را به شماره انداخته است! این ادعا اما در رفتار و منش ایرانی‌ها اندک شهودی ندارد.

جنجالی به نام غنی سازی اورانیوم

اورانیوم غنی سازی شده تا سه درصد در راکتورهای تولید انرژی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایران مدت هاست ادعا می‌کند که این اورانیوم را برای تولید برق نیاز دارد و نه تمرین غنی سازی تا نود درصد. غربی‌ها اما در جبهه مخالف از ایرانی واهمه دارند که می‌تواند با توانایی غنی سازی اورانیوم تا بیست درصد اندک اندک آن را به نود هم برساند. کارکرد اورانیوم نود درصد هم تنها و تنها تولید بمب هسته‌ای است.

ایرانی‌ها در استانبول تاکید کردند که نه تنها غنی سازی اورانیوم خود را رها نمی‌کنند بلکه حداقل انتظار آنها از غرب برای ادامه مذاکرات هم پایان دادن به تحریم‌ها است. عدم تمایل به متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در حقیقت غرب و ایران را باز در همان دور باطل سابق قرار داد. گروه پنچ به اضافه یک که پنج عضو دائم شورای امنیت هستند به همراه آلمان، عدم توقف غنی سازی اورانیوم در ایران را در حقیقت بزرگترین مانع بر سر راه ادامه مذاکرات می‌دانند. کاترین اشتون پس از پایان یافتن بی نتیجه مذاکرات در استانبول حتی تاکید کرد که ایران و غرب بر سر زمان سوم ملاقات با هم نیز به تفاهم نرسیده اند. کارشناسان پیش از نشست استانبول با توجه به ادعاهای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و غرب تاکید داشتند که تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران تاثیر گذاشته و سرعت این برنامه را کاهش داده است. همین کاهش از سوی غربی‌ها به انگیزه ای برای عقب گرد ایران در مذاکرات استانبول تعبیر می‌شد که البته تفسیری اشتباه بود.اسرائیلی‌ها اخیرا با تغییر موضع خود در قبال پرونده هسته‌ای ایران تاکید داشتند که تهران حداقل تا سال 2015 میلادی برای دستیابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد. سه سال پیش همین مقام‌های وابسته به تل آویو سال 2011 را سال پیروزی ایران در پیوستن به بلوک هسته‌ای جهانی اعلام کرده بودند. هیلاری کلینتون در قامت وزیر امور خارجه ایالات متحده در ابتدای هفته جاری تاکید کرده بود که برآورد سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در حقیقت بسیار ارزشمند است. هیلاری این برآورد را فرصتی برای غرب دانسته بود تا بتواند با طمانینه بیشتری بر پرونده هسته‌ای ایران بیندیشد.

در توضیح علت سکون برنامه هسته‌ای ایران دو دلیل را می‌توان قانع کننده یا حداقل قابل بررسی دانست: نخست تحریم‌های بین المللی که عملا واردات تجهیزات به ایران را غیر ممکن کرده است و دوم تاثیر ویروس کامپیوتری به نام استاکس نت که به اعتراف رئیس جمهوری ایران تا حدی بر سیستم‌های کامپیوتری در این کشور تاثیر گذار بوده است.

یک مقام امریکایی در گفتگو با آسوشیتدپرس پس از ناکامی‌در نشست استانبول می‌گوید: بی شک تحریم‌ها بر ایران تاثیرگذار بوده و سرعت برنامه هسته‌ای این کشور را گرفته است. بنابراین اکنون زمان و ابزار لازم را برای به کار بستن دیپلماسی در راستای پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران در اختیار داریم.

در محافل دیپلماتیک حرف چندانی از صدور قطعنامه ای دیگر و یا وضع تحریم‌های جدید از کانال شورای امنیت یا سازمان ملل به گوش نمی‌رسد. اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شود در مورد تشدید تحریم‌ها فعلی. در ماه ژوئن بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ به بهانه همکاری در پرونده هسته‌ای ایران از سوی غرب تحریم شد و البته هرگونه سرمایه گذاری در بخش موشک‌های بالستیک و نظامی‌ ایران هم ممنوع اعلام شد.

مقام‌های وزارت امور خارجه امریکا تور بین المللی را برای جلب اجماع جهانی بشتر علیه ایران آغاز کرده اند. چین، ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای عربی مقصد این سفرها هستند. در حال حاضر کشورهای اروپایی و کانادا و استرالیا بیشترین حجم همکاری را با واشنگتن در تشدید تحریم‌ها علیه ایران دارند. با شکست در نشست استانبول بی شک عاقلانه ترین راه برای غرب، در منگنه قرار دادن اقتصادی و سیاسی ایران خواهد بود. یک عضو اتحادیه اروپا به شرط عدم افشای نام خود تاکید می‌کند که نروژ و سوئیس هم تا اواخر هفته آتی موافقت خود را با تشدید تحریم‌ها علیه تهران اعلام خواهند کرد.

ایرانی‌ها تا کنون در پاسخ به ادعای غرب در خصوص خرابکاری استاکس نت تاکید کرده اند که موفق به مهار این مساله شده اند و این ویروس نتوانسته انتظار عاملان آن را در تخریب کامل سیستم‌های هسته‌ای ایران برآورده کند. با این همه بسیاری از تحلیل گران غربی ادعا می‌کنند که استاکس نت توانسته است سانتریفیوژهای نطنز را از کار بیندازد. آسوشیتتدپرس در ادامه می‌نویسد: بی شک ایران در مسیر عصبانی کردن غرب قرار نخواهد گرفت. ایرانی‌ها نیز تمایلی به هدف موشک‌های اسرائیل و آمریکا قرار گرفتن، ندارند. در این فضا بسیار بعید به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها در مسیر غنی سازی اورانیوم بیش از بیست درصد قرار بگیرند. بازرسان آژانس در پاسخ به نگرانی‌های غرب تحلیل می‌کنند که دستیابی به اورانیوم نود درصد تنها یکی از راه‌هایی است که ایرانی‌ها باید برای تولید کلاهک هسته‌ای طی کنند. علاوه بر این قدم زدن در مسیر تولید این تسلیحات را بسیاری از تحلیل گران مسائل ایران خودکشی می‌دانند که از غرب بسیار بعید است.  ایرانی‌ها تاکنون بارها تاکید کرده اند که از حق مسلم خود برای غنی سازی اورانیوم نمی‌گذرند و البته خانم هیلاری کلینتون هم یک بار پیش از نشست استانبول تاکید کرده بود که در فضای برقراری اعتماد میان دو طرف ایرانی‌ها می‌توانند غنی سازی صلح آمیز را انجام دهند. علی اصغر سلطانیه در این باره به خبرنگاران گفت: نه قطعنامه‌ها، نه تحریم‌ها، نه تهدید‌ها، نه استاکس نت و نه حمله نظامی‌ هیچ کدام ما را از اصرار بر حق ملی خود منصرف نخواهد کرد.


نظر شما :